دکتر واعظی در جمع خبرنگاران:

بهترین ابزار جنگ نرم فرهنگ است/ افزایش تعداد فعالیت‌های هنری در شش سال اخیر

مسئول دفتر رئیس جمهور با حضور در کنسرت ارکستر ملی ایران درباره ابزار جنگ نرم صحبت کرد.

بهترین ابزار جنگ نرم فرهنگ استبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمود واعظی مسئول دفتر رئیس جمهور که امشب برای تماشای کنسرت ارکستر ملی در تالار وحدت حضور یافته بود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروزه در دنیا قدرت نرم یکی از قدرت‌هایی است که کشور‌ها روی آن سرمایه گذاری زیادی کردند تا نفوذ خود را در کشور‌های دیگر افزایش دهند.

وی افزود: بهترین ابزار جنگ نرم فرهنگ است. آن ابزاری که جای خود را در دیگر ملت‌ها باز می‌کند موسیقی، فیلم و در مجموع هنر است. به نظر می‌رسد ما از یک هنر سنتی، قدیمی برخورداریم. هنر ما در هر جایی از دنیا شناخته می‌شود. بسیاری از اهداف و نکاتی که در ذهن برای انتقال به مخاطب است را می‌توان به وسیله هنر به خوبی منتقل کرد.

واعظی گفت: به نظر می‌رسد در شرایط بحرانی منطقه، جهان و شرایط سخت کشور و مسائلی که مطرح است، موسیقی و هنر بتواند آرامش بخش باشد. هنر می‌تواند آن فرهنگ واقعی و آنچه که مردم ما به آن اعتقاد دارند را به جهانیان منتقل کند. بخشی از این کار به ساختار‌های دولتی مربوط می‌شود  یعنی باید دولت به ویژه وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و ارگان‌های مربوطه بستر سازی کنند.

وی ادامه داد: از طرفی کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند، مسیر فعالیت در داخل و خارج از ایران برایشان باز است. زمانی که در وزارت خارجه بودم و به کشور‌های خارجی می‌رفتم، در سفارت خانه‌ها می‌دیدم که گروه‌های موسیقی و هنری که می‌آمدند چقدر مورد استقبال قرار می‌گرفتند. در بسیاری از کشور‌ها وقتی با مردم صحبت می‌کنید، یکی از شاخصه‌های معرفی ایران، هنر و موسیقی است.

این مسئول دولتی در پاسخ به اینکه دولت در حوزه اشاعه فرهنگ از طریق موسیقی ضعیف عمل کرده است، گفت: شما باید عملکرد دولت در ۶ سال اخیر را با گذشته مقایسه کنید؛ ببینید آیا رشد موسیقی و هنر، برگزاری کنسرت‌های مختلف در داخل و خارج از ایران افزایش یافته یا کاهش پیدا کرده است. آمار و گزارشاتی که از همه جا از جمله استانداری‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست ما می‌رسد، نشان می‌دهد که تعداد کنسرت‌های موسیقی بیشتر شده است. تعداد سینما‌ها و سالن‌هایی که ساخته شده است نیز افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین باید ارزیابی دولت در حوزه فرهنگ و هنر، بر اساس عملکرد باشد. عملکردی که الان معاونت ذی ربط یعنی معاونت سینمایی و معاونت هنری دارد، نشان می‌دهد گام‌های خوبی در زمینه کیفیت و کمیت هنر کشور برداشته شده است.

مسئول دفتر رئیس جمهور در خصوص کمبود بودجه جشنواره موسیقی و فیلم اظهار کرد: تفاوت بودجه جشنواره موسیقی و فیلم موضوع جدیدی نیست. آن چیزی که بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد، طبیعی است که جای خودش را بیشتر باز می‌کند. البته می‌دانم که در پاسخ من می‌گویید که هر چه امکانات بیشتر باشد بستر هم برای استقبال بیشتر مردم فراهم است. این دو مورد باید با هم باشد. در کشوری که بیشتر مردم فوتبال نگاه می‌کنند، امکانات به همان سمت می‌رود. در کشور دیگری هم که ورزش دیگری محبوبیت دارد، امکانات سمت همان بخش می‌رود.

وی افزود: من اعتقاد دارم که حتما باید آنچه که مربوط به موسیقی و هنر است، باید مورد عنایت بیشتر از سمت دولت قرار بگیرد. در داخل کشور با توجه به شرایط موجود مردم ما هر چه بتوانند حضور بیشتری داشته باشند، آرامش بیشتر و روحیه شاداب تری خواهند داشت. ممکن است بودجه جشنواره موسیقی به جشنواره فیلم نرسد، اما کمک برای افزایش آن خواهیم کرد. بخش دیگر هم مربوط نگاهی است که ملل دیگر باید به ما داشته باشند که به وسیله هنر موسیقی بتوانیم تعامل بیشتری با دنیا داشته باشیم.

واعظی درباره انتخابات و تاثیر نمایندگان جدید مجلس در پیشبرد هنر موسیقی کشور و همچنین برنامه های قانون ده درصدی بیان کرد: الان ما نمی توانیم درباره اینکه چه کسانی انتخاب می شوند و از بین آن 290 نماینده مجلس کدامیک عضو کمیسیون فرهنگی خواهند شد، صحبت کنیم. زمانی که کمیسیون تشکیل شد، می توانیم در این خصوص صحبت کنیم.

وی ادامه داد: مجلس و دولت با هم هستند؛ اگر نمایندگانی بیایند که به این موضوع اعتقاد داشته باشد قطعا مجلس نمی تواند مانع برنامه های هنری دولت شود. اگر مجلس هم بخواهد ناسازگاری کند دولت می تواند سیاست هایش را پیش ببرد ولی کند تر کارهایش را جلو می برد.

قبادی مشاور وزیر ارشاد در پاسخ به این که قانون ده درصدی در سال جدید اعمال می شود گفت: این قانون برای سال جدید به دولت پیشنهاد نشده است.

واعظی در این خصوص ابراز بی اطلاعی کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار