رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی مطرح کرد؛

تولید ۷۰ درصد ماده اولیه دارویی در کشور

اختراعی گفت: اکنون حدود ۷۰ درصد از ماده اولیه دارویی را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در نشست خبری فارمکس، اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها در سال جاری علی رغم پیش بینی دشمنان ضمن اینکه کمبود‌های دارویی کاهش پیدا کرد، ۶۰۰ میلیون دلار در مصرف ارز صرفه جویی داشتیم که این افتخار بزرگی است.

۹۷ درصد داروی کشور در داخل

او ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی صنعت داروسازی ۲۵ درصد دارو را در شرکت‌های چند ملیتی تولید می‌کرد، پس از پیروزی انقلاب با اجرای طرح ژنریک وابستگی صنعت داروسازی را کاهش دادیم و اکنون ۹۷ درصد داروی کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: صنعت داروسازی گام‌های را در تولید دارو‌های خونی و انسولین برداشته است. باید توجه داشت که دارو از ماده موثر تولید می‌شود و در منطقه هیچ کشوری حتی تصور تولید آن را نمی‌کند، در گذشته هم با صنعت پیچیده ماده اولیه دارو بسیار غریبه بودیم و اکنون حدود ۷۰ درصد و به طور دقیق ۶۹.۵ درصد ماده اولیه دارویی را در داخل کشور تولید می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: صادرات دارو به ۵۰ کشور دنیا در شرایط تحریم


او افزود: ما در بسته بندی دارو خودکفا هستیم و صادرات هم داریم، در تولید مواد واسطه به موفقیت خوبی نرسیده ایم، ماموریت فارمکس این است که در این زمینه ورود کنیم و آغاز کار را کلید بزنیم. رشد خوبی خواهیم داشت چرا که صنایع شیمیایی کشور قوی هستند.

اختراعی بیان کرد: ۴۸۰ قلم داروی اساسی داریم که در کشوری مثل هند ۱۵۲ قلم هستند و این دارو‌های اساسی در دسترس همه مردم در سراسر کشور بوده و ارزان قیمت هستند. در نظام دارویی کشور مشکل نگران کننده‌ای نداریم و به دنبال آن هستیم به حدی توانمند شویم که ما دشمنان را تحریم کنیم.

 بخشی از داروی به صورت غیر رسمی از کشور خارج می‌شود

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره کیفیت ماده اولیه دارویی ایران گفت: مواد اولیه دارویی به دلیل حساسیت بالا دارای رفرنس‌های علمی فارماکوپه است و باید با این فارماکوپه سازگار باشد؛ به همین دلیل صادرات ماده اولیه دارو به کشوری مثل چین صورت می گیرد البته مباحث محدودیت بانکی صادرات را با چالش مواجه کرده است هرچند توان فنی ما در تولید ماده اولیه دارو بسیار زیاد است تا حدی که داروی ایرانی قاچاق می‌شود و کیفیت بالایی دارد.

او با اشاره به اینکه آخرین بهانه کمپانی‌های خارجی GMP است و در آمریکا دارو باید با فارماکوپه همخوان باشد،‌گفت: میزان جذب داروی تولیدی و شرکت تولید ماده موثره باید GMP سازمان غذا و دارو را اخذ کند. 

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی بیان کرد:‌ صادرات پادزهر ۳۰ میلیون دلار و صادرات مواد موثره ۴۰ میلیون دلار و مجموع صادرات دارو ۱۵۰ میلیون داروست.

اختراعی گفت: در شرایطی که دربحران اقتصادی هستیم و از نظر کیفی به تعالی رسیده ایم؛  بخشی از داروی به صورت غیر رسمی از کشور خارج می‌شود بنابراین  انتظار داریم نهاد‌های قضایی و سازمان غذا و دارو و نسبت به هجمه‌ها درباره کیفیت داروی ایرانی ورود کند.

او افزود: متاسفانه ماده اولیه را با اسم دیگری و قیمت چند برابری وارد می‌کنند و ارز بسیاری بدون هیچ دلیلی از کشور خارج می‌شود که مهمترین دلیل آن در کشور تجویز داروی خارجی و اصرار بیماران بر تجویز نمونه خارجی است؛ در بسیاری کشور‌ها صحبت منفی از کیفیت دارو جرم داشته و ابطال مجوز پزشک را به دنبال دارد.

کریمی مدیر کل روابط عمومی هیئت مدیره سندیکای توليدکنندگان مواد دارويی، شيميايی و بسته بندی دارویی اظهار کرد: شرکت ها از هند، چین، آلمان، ایتالیا و لهستان در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ شرکت خواهند کرد و ۲۱ کارگاه تخصصی برگزار خواهد شد.

او افزود: مراسمی برای یادمان جان باختگان ماده اولیه دارو برگزار می کنیم که  ۸ نفر در این حوزه جان خود را از دست داده اند همچنین از کتاب سنتز ماده اولیه دارویی رونمایی خواهیم کرد و سه جایزه در ماده اولیه، بسته بندی و تجهیزات داروسازی خواهیم داشت و نشست های برگزار خواهد شد که عمده شرکت کنندگان برای انتقال تکنولوژی به ایران خواهند آمد و تلاش کردیم که نمایشگاه در حد نمایشگاه های جهانی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار