نه با پای تن که با پای جان به حرمت می‌آیند

آرزوی زیارت مشهد مقدس را دارد، حالا دیگر بغضش می‌ترکد و دعا می‌کند خدا زیارت امام رضا (علیه السلام) را نصیبش کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، وارد میدان دفاع مقدس که می‌شوم به دنبال جایی می‌گردم که قرار است روزم را جور دیگری رقم بزند.

کمی جلوتر از خانه معلم، خانه‌ای است که نامش «مرکز فردوس شهرکرد» است سرپناهی برای کودکان بی سرپرست معلول ذهنی و جسمی.

زمان زیادی از روز نگذشته است عقربه‌های ساعت حدود ۱۰ صبح را نشان می‌دهد، وارد راهرویی می‌شوم با چهار سالن و حدود ۱۰ اتاق، چشمم به کودکان معلول افتاد.

اینجا خانه مهر است با حدود ۲۰ کودک، کودکانی که سهمی از زندگی ندارند و ۷۰ بزرگسال که چشم انتظار مهربانی اند.

گوشه سمت راست سالن، اتاق «فیزیوتراپی کودکان معلول و گفتار درمانی»، جایی که هفته‌ای یکبار این کودکان به امید بهبود، گفتار درمانی می‌شوند و برای تمرین‌های حرکتی به این اتاق می‌روند.

کنار هر چند تخت یک پرستار با لبخندی گرم به استقبالم می‌آید، به کنار تخت هایشان می‌روم و آن‌ها از آرزو‌های کوچک شان می‌گویند، دوست دارم ...

انتهایِ سالن سمت چپ، مردی حدوداً ۶۰ ساله با قامتی بلند و مو‌های سپید، آقای علیپور حدود ۲۴ سال از عمرش را پای کودکانی گذاشته است که سرپناهی غیر از «مرکز نگهداری فردوس» ندارند، مرکزی که خودش در سال ۷۴ بنیان نهاد.

با لبخندی پدرانه به استقبالمان می‌آید: «تمام روزهایم را در این سال‌ها با این بچه‌ها گذراندم، این مرکز ظرفیت نگهداری از ۱۱۰ معلول را دارد و هم اکنون ۱۵۰ خانواده از خدمات مرکز بهره مندند.

او افزود: در این مرکز معلولان ۱۴ تا ۶۵ سال پذیرش می‌شوند، اما بسته به شرایط حتی کودکان هفت یا هشت ساله هم در مرکز نگهداری می‌شوند.

علیپور اضافه کرد: اینجا هم اکنون ۹۰ نفر به صورت شبانه روزی نگهداری می‌شوند و ۲۴ پرستار نیز کار مراقبت از آن‌ها را بر عهده دارند.

وارد راهرو ۱۰ نفره این کودکان هشت تا ۲۰ سال که می‌شوم، همه چشم‌ها به من خیره می‌شوند.

همراه آقای علیپورنزدیک تخت دختر بچه تقریباً ۱۸ ساله‌ای می‌رسم، «اینجا تخت منیره است، دختری که با معلولیت خیلی شدید جسمی و حرکتی، ۱۲ سالی است در مرکز توانبخشی «فردوس» نگهداری می‌شود.

او آرزوی زیارت مشهد مقدس را دارد، حالا دیگر بغضش می‌ترکد و دعا می‌کند خدا زیارت امام رضا (علیه السلام) را نصیبش کند.

زمینه حضور بیش از هزار فرشته زمینی به حرم مطهر رضوی فراهم شد

دو ماه بعد باز به مرکز «فردوس» دعوت شدم.

کاروان ۱۲۰ نفره از معلولان استان قرار است به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام شوند.

آن‌ها با اتوبوس از شهرکرد به اصفهان و از آنجا با قطار به مشهد مقدس اعزام می‌شوند و چهار نفر از معلولان مرکز «فردوس» در این جمع هستند.

فرشتگان زمینی به پابوس امام رضا (ع) رفتند

پایان آبان ماه ساعت ۱۱:۵۰ صحبت از رفتن به یک سفر و آماده شدن برای یک دیدار تکرار نشدنی است.

من هم برای بدرقه در این جمع حاضر شدم.

صدای اذان در خیابان می‌پیچد: «حی علی خیرالعمل»، و مادر یارانی که با هدف خدمت به فرشتگان زمینی خداوند، برای کسب خوبی‌ها می‌شتابند.

اعزام هر معلول با یک یا دو مادر یار

هر یک از معلولان با دو مادر یار عازم این سفر معنوی شدند.

یکی از مادریاران باید از اعضای خانواده معلول باشد، اما اگر امکان نبود هر دو از مرکز توانبخشی اعزام می‌شوند.

یکی از مادریاران می‌گوید: عازم سفری هستیم که تماماً بوی معنویت می‌دهد.

معصومه محمدی مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: ۵۰۰ نفر در نوبت اعزام هستند که امیدواریم با مشارکت خیران تا پایان امسال توفیق زیارت نصیب همه آنان شود.

او افزود: برای اعزام هر یک از معلولان چهار میلیون ریال هزینه می‌شود که این اعتبار با همکاری اداره کل بهزیستی استان، جامعه معلولان و حمایت خیران تأمین شده است.

محمدی اضافه کرد: هم اکنون ۳۲ هزار معلول از خدمات سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند و ۱۶ مرکز شبانه روزی برای نگهداری معلولان فعالیت می‌کند که البته اولویت اعزام به سفر‌های زیارتی با معلولانی است که در مراکز شبانه روزی و به اصطلاح خانه دوم معلولان نگهداری می‌شوند.

حالا دو ماه پس از اجرای طرح، دوباره به دیدارشان می‌روم، هر کدام روایت خاص خود را از این سفر دارند.

خانم کریمی مادر یار منیره که نمی‌تواند به درستی آن لحظه را توصیف کند بغض کرده و می‌گوید: منیره دلش می‌خواست مانند همه بتواند قسمت‌های مختلف حرم مطهر را ببیند و زیارت کند.

او افزود: قبل از این ده بار به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) رفته بودم، اما زیارتی که همراه با منیره رفتم زیارت دیگری بود، اصلا سختی را متوجه نشدم وهمه صحن‌ها را به منیره نشان دادم.

زیارت موجب شادی و شعف درونی در افراد می‌شود

خانم بلالی روانشناس مرکز توابخشی معلولان فردوس شهرکرد با بیان اینکه فرایند دعا درمانی نیز امروزه توسط علم روانشناسی به اثبات رسیده است گفت: زیارت با آرامش روانی که برای فرد ایجاد می‌کند می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس و امید به زندگی او نیز مفید و مؤثر بوده و فشار‌های روانی فرد را کاهش دهد.

الناز هم یکی دیگر از معلولان مؤسسه فردوس است که به این سفر معنوی اعزام شده است.

خوش و بش خانواده ها، خنده‌های از ته دل بچه‌ها و درخشیدن برق امید در چشمانشان، همگی نشان از رقم خوردن خاطره‌ای فراموش نشدنی برای این عزیزانی دارد که تا به حال به حرم نورانی امام رضا (ع)، مشرف نشده و آن حال و هوای معنوی را تجربه نکرده اند.

حالا ۱۲۰ قلب مهربان به آرزویشان، به امام «رضا (ع)» رسیدند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار