بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید (قسمت ششم)

یکی از مطرح‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته، یک ورزشکار آمریکایی است.

بی بدیل‌ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید. (قسمت ششم)به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بابی فیشر شطرنج باز آمریکایی است که در سال ۱۹۴۳ متولد شد و در سال ۲۰۰۸ درگذشت.

بابی فیشر از جمله بازیکنانی است که در دنیای شطرنج به عقیده بسیاری، یکی از بهترین شطرنج بازان تاریخ بوده و نکته جالبی که درباره این شطرنج باز مطرح، بسیار عنوان شده، این است که بابی فیشر یک دشمن بزرگ داشت و آن هم خود بابی فیشر بود.

فیشر زمانی که ۸ ساله بود، در مسابقات سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ موفق شد ۸ مسابقه از سری مسابقات قهرمانی شطرنج آمریکا را با امتیاز ۱۱ بر صفربه سود خود تمام کند.  این اتفاق بی نظیر، تنها امتیاز کامل در طول تاریخ این مسابقات شمرده می‌شود.

فیشر در ۱۵ سالگی جوان‌ترین استاد بزرگ شطرنج عنوان گرفت. در همین سن به عنوان جوان‌ترین نامزد کسب عنوان قهرمانی جهان، کاندید شد.
در آغاز دهه ۱۹۷۰ فیشر جوان موفق شد، ۲۰ مسابقه متوالی را در سری مسابقات اینترزونال پیروز شود و تمامی شطرنج بازان هم سن و سال خود را مغلوب کند. مسابقات اینترزونال همان مسابقات قهرمانی جهان است. در سال ۱۹۷۲ فیشر، بوریس اسپاسکی که اهل شوروی بود و به نوعی اصلی‌ترین و سخت‌ترین رقیبش محسوب می‌شد را در مسابقات قهرمانی جهان مغلوب کرد. بسیاری این مسابقه را نوعی جنگ سرد تلقی کرده بودند.

فیشر سه سال بعد با عدم موافقت با شرایط و قوانین فیده، عنوان خود را از دست داد و از دفاع بازماند. به این ترتیب فیشر به شکلی زودهنگام از شرکت در مسابقات بین المللی شطرنج بازنشسته شد.

البته بازنشستگی بابی فیشر آمریکایی یک استثنا دارد. فیشر در سال ۱۹۹۲ با اسپاسکی در قماری ۵ میلیون دلاری بازی کرد.
مسابقه مذکور در یوگسلاوی سابق برگزار شد و با توجه به تحریم یوگسلاوی توسط آمریکا در آن زمان، قمار ۵ میلیون دلاری به محکومیت بابی فیشر منجر شد.

به طور ناباورانه‌ای برای شطرنج باز نام آور، قرار جلب صادر شد و همین اتفاق باعث شد، فیشر هیچگاه به آمریکا بازنگردد. اما این نقطه پایان ماجرا نبود و فیشر در سال‌های بعد هم اصطکاک بیشتری با کشور زادگاهش پیدا کرد، حتی در رسانه‌ها بیانیه‌هایی ضدآمریکایی و حتی ضد یهودی خواند.

در ادامه و در نهایت این کشمکش‌ها پاسپورت فیشر را ابطال کرد. از آن جا که ژاپن با آمریکا قراردادی مبنی بر استرداد مجرمان امضا کرده بود، ۹ ماه فیشر را در ژاپن نگه داشتند. سرانجام دولت ایسلند او را به عنوان تبعه خود پذیرفت و شهروند ایسلند شد. فیشر تا سه سال بعد و پایان عمرش در ایسلند زندگی کرد.

گفته شده چه در زمان قبل از بابی فیشر و چه بعد از او، هیچ شطرنج بازی این چنین برتری مقتدرانه‌ای بر رقیب‌های خود نداشته است. درخواست‌های متعدد بابی فیشر درباره شرایط بازی و میزان جوایز مسابقات جهانی، مدت زمان فعالیت حرفه‌ای او را در شطرنج بسیار کوتاه کرد و همین موضوع کافی بود از نامزدی رده اول بهترین شطرنج باز تاریخ فاصله بگیرد.


بیشتر بخوانید : بی بدیل ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
M.I.K
۱۱:۵۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
با سلام چطور میشه بابی فیشر متولد 1943 باشه و در مسابقات 1963و1964 فقط 8سال سن داشته باشه!!!!
ماشاءالله همکاران خبرنگار از این دست سوتی ها بسیار بسیار دارند،دستشون درد نکنه
آخرین اخبار