ماجرای سیگنال رادیویی مرموز فضایی!

سیگنال‌های رادیویی مرموز فضایی هر چند وقت یکبار تکرار شده و اخیرا دانشمندان به الگویی جدید پی برده اند.

تکرار سیگنال رادیویی مرموز فضایی هر ۱۶ روز یکبار!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای اولین بار محققان متوجه شده اند که الگویی در یک سری از انفجار‌ها وجود دارد که از یک منبع منفرد با فاصله نیم میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند.

انفجار‌های رادیویی سریع (FRB) انفجار‌های میلی متری با طول موج رادیویی در فضا هستند. اما انفجار‌های رادیویی جداگانه یک بار ساطع می‌شوند و دیگر تکرار نمی‌شوند. اما با تکرار انفجار‌های رادیویی سریع امواج رادیویی کوتاه و پر انرژی چندین بار ارسال می‌شود و معمولاً هنگام تکرار، طبق مشاهدات قبلی به صورت پراکنده یا در یک خوشه قرار دارند.

بین ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۸ و ۳۰ اکتبر سال ۲۰۱۹، محققان الگو‌های پیاپی را مشاهده کردند که هر ۱۶.۳۵ روز رخ می‌دهد. در طی ۴ روز سیگنال‌هایی پشت سر هم به مدت ۱ یا ۲ ساعت آزاد می‌کند. سپس تا ۱۲ روز دیگر متوقف خواهد شد.

این یافته‌ها در پیش چاپ مقاله‌ای گنجانده شده است، به این معنی که این مقاله تعدیل شده، اما کاملاً مورد بررسی قرار نگرفته است. نویسندگان این مقاله بسیاری از مطالعات سیگنال‌های سریع پشت سر هم رادیو را در سال‌های اخیر منتشر کرده است.

سیگنال یک انفجار رادیویی سریع تکرار شده سال گذشته شناخته شد و پس از ردیابی این سیگنال در حال تکرار یک کهکشان مارپیچ عظیم در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین پیدا شد.

محققان امیدوارند که با ردیابی منشأ این انفجار‌های اسرارآمیز بتوانند مشخص کنند که چه چیزی باعث وجود آن‌ها شده است. تاکنون آن‌ها انفجار‌های رادیویی سریع و تکراری را با منابع بسیار متفاوتی ردیابی کرده اند که این موضوع رمز و راز را عمیق‌تر می‌کند.

اولین ردیف سیگنال‌های سریع تکرار شونده رادیو به یک کهکشان کوچکِ متصل به ستاره‌ها و فلزات مرتبط شد و در کهکشان راه شیری یافت شد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: "کشف یک دوره زمانی ۱۶.۳۵ روزه در حال تکرار سرنخ مهمی برای ماهیت این شیء است. "

در این مقاله محققان دلایل احتمالی مانند حرکت مداری یک ستاره یا جسم را که به عنوان همراه در حومه کهکشان عمل می‌کند در نظر می‌گیرند.

نویسندگان مقاله‌ای دیگر که با محققانی که این الگوی را کشف کرده مشورت کرده اند، اظهار داشتند که علت این امر می‌تواند ناشی از یک ستاره نوترونی و سیستم دودویی ستاره اولیه باشد.

درک سریع انفجار‌های رادیویی همچنین می‌تواند به منجمان کمک کند تا درباره خود جهان بیشتر بدانند. هر چه انفجار‌های بیشتری پیدا کنند ممکن است بتوانند از سیگنال‌ها برای تهیه نقشه نحوه توزیع ماده در جهان استفاده کنند.

محققان معتقدند که مشاهدات آتی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مشخص کنند که آیا سایر انفجار‌های رادیویی سریع در حال تکرار الگو هستند یا خیر. به این ترتیب آن‌ها می‌دانند که آیا این نوع استثنا یا رفتار معمول است.

منبع: تیتر ۱

مهیار
۲۲:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
وقتی عدد ۵۰۰ میلیون سال نوری به وسط موضوع بحث میاد و اینکه واقعا این سیگنال منشاءش از یه تمدن بیگانه باشه مو به تن آدم سیخ میشه به این فکر میکنم که تو اون نقطه از کیهان جهان چه موجوداتی هستن چه شکلین نکنه شبیه ما باشن من وقتی هرشب میخوابم این موضوع که حتما کسی تمدنی موجودی خارج از این منظومه داره انتظار مارو میکشه ماهم انتظار دیدار با اونارو و سوال تو ذهن ما اونا یکی کی اونجاس؟
محمدیان