"خون شد"؛ بازگشت به عقب ناامیدانه استاد کیمیایی به گذشته

مسعود کیمیایی با "خون شد" همچنان در فضای بسته ذهنی خود گرفتار شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نخستین نکته اثر تازه کیمیایی انتخاب سعید آقاخانی برای نقش قهرمان قصه است، فضلی نقشی را بازی می‌کند که باید خانواده از هم پاشیده خود را دوباره گرد هم آورد، اما هرکدام از اعضای خانواده درگیر مشکلی است، اما قبلی قهرمان بر تن آقاخانی قدری گشاد به نظر می‌رسد و با قهرمان فیلم‌های گذشته کیمیایی تفاوت بسیار دارد.

سوال مهم در خصوص آخرین ساخته کیمیایی شاید این باشد که چه شده ذهنیت یکی از بزرگان فرهنگ و سینمای ایران در محیطی ایزوله و گلخانه‌ای باقیمانده و هیچ چیز جز دنیای شخصیِ خودش را قابل اعتنا نمی‌داند.

تماشاگران سینمای کیمیایی او را با فیلم‌هایی همچون سلطان، ضیافت، اعتراض، گوزن‌ها، قیصر، تیغ و ابریشم، مرسدس
می‌شناسند و به باد می‌آورند، اما فیلم‌های جدید این چندسال اخیر او مثل جرم، قاتل اهلی، متروپل، رییس، محاکمه در خیابان دیگر نشانی از مسعود کیمیایی و آوار تاثیرگذارش ندارد، انگار فیلمساز در جهانی فکریش گرفتار آمده است و به بن بستی در عرصه فیلمسازی رسیده است.

دوره افتادن شخصیت اصلی فیلم "خون شد" با بازی سعید آقاخانی و از دم تیغ گذراندن افرادی که باعث نابودی خانواده درهم گسیخته أش شدند نیاز به ساخت فیلمی با این تایم و اتلاف وقت تماشاگران سینما نداشت، چه رسد به این همه خشونت در سینمایی که هدفش باید دادن امید به جامعه باشد و نه خون و خون ریزی و فرهنگ قانون ریزی به مردم برای رسیدن به مقاصد شخصی که این مسئله تنها هنجارشکنی در یک جامعه را افزایش می‌دهد.

قاب بندی‌های اشتباه و غیر سینمایی، موزیک‌های بشدت مضحک و سکانس پایانی که سرشار از خشونت است و به نظر می‌رسد کیمیایی جو حاکم برجامهه ایران به پاساژی تشییع کرده که همه به جان هم افتادند باز هم این موضوع را یادآور می‌شود که شاید باید گفت کیمیایی به پایان راه فیلمسازی خود رسیده است.

کیمیایی می‌تواند همچنان مثل فیلم قیصر، یک نسخه شفابخش برای درد‌های جامعه‌اش تجویز کند یا مانند شخصیت فضلی انتقام تجاوز به خواهرش را با اراکاب به قتل بگیرد، اما این امر در صورتی روند درست خود را طی خواهد کرد که فیلمنامه درست نوشته شده باشد، ولی وقتی فیلم بی‌توجه به زمان، داستانش را تعریف می‌کند، تبدیل به یک مضحکه‌ای می‌شود که قطعا نامش سینما نخواهد بود و شرایط فعلی سینمای کیمیایی با در نظر داشتن بی‌توجهی به زمان و ماندن در یک دوره‌ی خاص زمانی، شرایطی نیست که همگان انتظار دارند.

ترکیب بازیگران فیلم "خون شد" با نقش آفرینی نسرین مقانلو، هومن برق نورد، سیامک صفری و نسرین مقانلو در نار ملغمه‌ای بنام خون شد، یکی دیگر از فیلم‌های بد جشنواره فجر امسال است که در کنار موسیقی نامناسب، اسم بی ربطی با فیلم را هم مثل سایر آثار بهار سینمای ایران یدک می‌کشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.