رونمایی مکرون از برنامه هسته‌ای فرانسه پس از برگزیت

رئیس جمهور فرانسه ضمن رونمایی از برنامه هسته‌ای این کشور تأکید کرد اروپایی‌ها در رقابت تسلیحات هسته‌ای نمی‌توانند صرفاً تماشاگر باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از از یورواکتیو ، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه در سخنرانی خود برای افسران ارشد در دانشگاه ارتش پاریس ( L’École de Guerre) از برنامه هسته‌ای خود پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) رونمایی کرد و گفت اروپایی‌ها نمی‌توانند در رقابت تسلیحاتی هسته‌ای «نقش خود را به تماشاگر» محدود کنند. 

او ادامه داد: در زمانی‌که سایر قدرت‌ها معاهدات موجود را زیر سوال برده و رقابت تسلیحاتی هسته‌ای می‌تواند از سرگرفته شود، اروپایی‌ها  باید با همکاری همدیگر «دستورکار بین‌المللی کنترل تسلیحات» طرح کنند.

مکرون همچنین افزود: «ما از میان کشورهای اروپایی تعدادی انتخاب خواهیم کرد تا طرحی از استراتژی مشترکِ قابل رونمایی در مجامعی که اروپا در آن‌ها فعال است، ارائه دهیم.»

به نوشته پایگاه «فرانس ۲۴» این اظهارات مکرون در حالی صورت گرفت که توافق‌های طولانی مدت درباره محدودکردن رشد زرادخانه‌های هسته ای به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار گرفته است.

روسیه و آمریکا پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد(INF) را کنار گذاشته‌ و هرکدام دیگری را متهم به نقض این توافق دوجانبه می‌کنند. علاوه بر این واشنگتن تهدید می‌کند پیمان استارت نو (New START)-بین آمریکا و روسیه- را ترک خواهد کرد.

مکرون با اشاره به لغو توافق موشکی بین مسکو و واشنگتن افزود: « در صورت عدم وجود چارچوبی قانونی، آنها [اروپایی‌ها] ممکن است در مرزهای خودشان با رقابتی تسلیحاتی رو‌به‌رو شوند.» 

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه با بیان اینکه آغاز جنگ سرد (رقابت تسلیحاتی) می‌تواند صلحی که پس از فجایع زیاد در این قاره بدست آمده را از بین ببرد هشدار داد:  احتمال می‌رود شاهد رقابتِ سختِ نظامی و هسته‌ای باشیم که از اواخر دهه ۱۹۶۰ تاکنون متوقف شده است.

مکرون با اشاره به پیام اصلی خود مبنی بر نیاز به یک استراتژی هماهنگ‌تر دفاعی اروپا گفت: منافع حیاتی فرانسه اکنون یک بعد اروپایی دارد.

او همچنین بیان کرد:کشورهای اروپایی باید اصرار داشته باشند كه امضاكنندگان هر معامله جدیدی برای محدودكردن توسعه تسلیحات جدید با برد متوسط ​​باشند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار