هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح ایران برای میانجیگری بین آنکارا و دمشق اثرگذار است

کارشناس مسائل منطقه گفت:حمایت از طرح ایران برای میانجیگری بین آنکارا و دمشق اثرگذاری آنرا بیشتر خواهد کرد .

ادلبحسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بروز تنش ها بین ترکیه و سوریه در ادلب اظهار کرد: در حال حاضر شرایط این منطقه که مرز مشترک ترکیه و سوریه است در شرایط بحرانی قرار دارد.

  او ادامه داد: آنکارا با این ادعا که حضور نیروهای حزب دموکراتیک سوریه در منطقه ادلب به خصوص شهر سراقب در این استان امنیت ترکیه را به خطر انداخته،برخلاف توافق نامه هایی که با سوریه داشته است، ارتش  خود  را  راهی ادلب  کرده و بخش های مهمی از این شهر را اشغال کرد. آنها همچنین  از گروهک های تروریستی موجود در این منطقه برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و امتیاز گیری از این کشور استفاده کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: طی مذاکرات  ژنو و آستانه، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تشکیل  کمیته مشترک امنیت نظامی بین آنکارا و دمشق  را  ارائه داد  و پس  از آن روسای جمهور روسیه و ترکیه با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت حل بحران ادلب از طریق دیپلماتیک تأکید کردند.

او افزود: در حال حاضر دولت سوریه و نیرو‌های مسلح این کشور با هشدار‌هایی که قبلا داده بودند بخش‌های مهمی از ادلب را از حضور گروهک‌های تروریستی پاکسازی کرده اند اما باز هم ترکیه با ادامه اشغال این استان تلاش دارد تا ادلب را در اختیار بگیرد .

هانی زاده اضافه کرد: این احتمال وجود دارد که آنکارا به تلاش های سوریه برای از بین بردن تروریست ها واکنش نشان داده و درگیری ناخواسته ای بین ارتش دو کشور به وجود بیاید. هرچند که دولت دمشق در حال حاضر درگیر گروهک‌های تروریستی  بوده و تمایلی ندارد به طور مستقیم با ارتش ترکیه درگیر شود، اما ترکیه قصد جدی برای ادامه حضور نظامی و تثبیت آن در استان ادلب را دارد. به نظر می‌رسد اوضاع این منطقه دچار پیچیدگی شده و باقی ماندن نیرو‌های کشور همسایه در ادلب اوضاع این استان را به هم ریخته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به عملکرد جامعه جهانی در قبال حضور نیروهای نظامی ترکیه در استان ادلب سوریه تاکید کرد: جامعه جهانی بدون توجه به شرایط بحرانی سوریه همچنان نسبت به حضور نظامی ترکیه در ادلب بی تفاوت است، این امر درحالی است که دولت دمشق و محور مقاومت به طور جدی به دنبال پاکسازی ادلب از وجود گروهک‌های تروریستی باقی مانده در این شهر هستند.

هانی زاده  با اشاره به اعلام آمادگی کشورمان نسبت به حل و فصل سیاسی موضوع ادلب و کاهش تنش ها بین سوریه و ترکیه بیان کرد: نقش ایران در حل بحران سوریه کاملا پر رنگ است،  به همین دلیل نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه برای رایزنی با مقامات کشورمان به تهران سفر کرد تا بتواند راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه پیدا کند.

او ادامه داد : در همین راستا جمهوری اسلامی ایران بار‌ها پیشنهاد‌هایی در رابطه با حل بحران ادلب ارائه کرده است، اما جامعه جهانی تاکنون  اراده لازم  برای اجرایی کردن طرح‌های مشترک تهران و مسکو جهت  پایان دادن به  بحران در این بخش از سوریه را  از خود نشان نداده است.


بیشتر بخوانید:ایران آماده حل اختلاف درباره اِدلب است


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفته بود که توافق‌های میان این کشور با ایران و روسیه درباره منطقه شرقی فرات دیگر کابرد نخواهد داشت. این اظهارات پس از آن مطرح شد که نیرو‌های ارتش سوریه به مواضع ترکیه  همچنین شبه نظامیان مورد حمایت این کشور در ادلب حمله کرده و ضمن پیشروی‌ بیشتر شهر سراقب را به کنترل خود آورده اند.

ارتش سوریه در واکنش به عدم پاییبندی به آتش‌بس در ادلب، عملیاتی را آغاز کرده و توانسته است، دومین شهر بزرگ این استان یعنی «مَعرة النُعمان» و شهرک «خان‌طومان» را به همراه ۲۰ روستا و شهر دیگر در غرب استان حلب آزاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار