چالش نگهداری ساختمان های فرسوده و قدیمی

سرپرست دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه رازی گفت: در سال‌های آینده نگهداری ساختمان‌های به مراتب فرسوده‌تر و قدیمی‌تر می‌شوند چالش برانگیزتر خواهد شد.

دانشگاه رازی  به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  جهانگیر خزایی سرپرست دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه رازی گفت:با توجه به اینکه در شرایط حاضر رویکرد جامعه نگهداری ساختمان های موجود است و نه احداث پروژه های جدید، لذا نگهداری از ساختمانهای با متراژ بالا کار بسیار مهمی است که در سال‌های آینده ساختمان‌ها به مراتب فرسوده‌تر و قدیمی‌تر می‌شوند چالش برانگیزتر خواهد شد به همین دلیل انعقاد قراردادهای در راستای انجام تعمیرات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

او بهسازی، نوسازی و هدفمند نمودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری را از اهداف قراردادهای تعمیرات پیشگیرانه دانست و گفت: هر تاسیساتی عمر مفیدی دارد بنابراین هدف از قرارداد جدید نگهداری و تعمیر تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه پیشگیری از خرابی تجهیزات است.

خزایی با اشاره به روش‌های مختلف نگهداری و تعمیرات تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه گفت: از جمله این روش‌ها خدمات تعمیر و نگهداری معمولی، موقت و اضطراری، روزمره و اصلاحی است و رویکرد قرارداد جدید نیز "پیشگیرانه" است.

او  با اشاره به چگونگی روند قرارداد جدید نگهداری و تعمیرات تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه بیان داشت: با توجه به رویکرد و تجاربی که در دیگر ارگان‌ها و دانشگاه‌ها وجود داشت، تدوین قرارداد تعمیر و نگهداری با اولویت "نگهداری" از سال ۱۳۹۷ در دستور کار دفتر فنی دانشگاه قرار گرفت و اقدام به تهیه و تنظیم قراردادها، مسائل مالی، فهارس بهای خاص و... گردید.

 خزایی ادامه داد: اجرای قرارداد فوق در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آغاز شد که در ابتدای راه مشکلات و چالش‌هایی هم وجود داشت. اما پس از چند ماه بازخوردی که دریافت گردید بیانگر روند مثبت و تجربه بسیار موفق در این زمینه بوده است.

سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه اظهار داشت: خوشبختانه برای سال ۱۳۹۸ که قراردادهای جدید تنظیم شدند تا حدود زیادی مشکلات و چالش‌های موجود در قرارداد قبلی را برطرف شده است و هم‌اکنون ابتدای راه هستیم و برای اجرای موفقیت‌آمیز قراردادهای جدید نیازمند کمک و استفاده از پیشنهادات و نظرات همکاران گرامی می باشیم.

او  با اشاره به برخی از مزایای قرارداد جدید نگهداری و تعمیرات تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه گفت: در این قرارداد تاکید شده که هزینه‌ها و پرداخت‌ها در قبال انجام خدمات باشد، همچنین امور پیشگیرانه و مراقبتی، روند خرابی و نگهداری دستگاه‌ها بررسی و رصد شود، در این راستا روندی را آغاز کرده‌ایم و پلاک گذاری تک تک تجهیزات موتورخانه‌ها و دستگاه‌های مستقر در ساختمان‌ها در دست اقدام است. این مهم زمانبر است اما با توجه به شرایط موجود در دانشگاه انتظار می رود با همکاری کلیه کارکنان به این هدف نائل گردیم.

جمال فتح‌الهی معاون اداری-مالی دانشگاه رازی ضمن ارزشمند خواندن رویکرد قرارداد جدید نگهداری و تعمیرات تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه، طی سخنانی اظهار داشت: بر اساس چهارچوب این قرارداد تنها به تامین نیرو اکتفا نمی‌شود بلکه لیست فعالیت‌های موردنظر احصا و قیمت‌گذاری گردیده و به پیمانکار واگذار می‌شود.

او  اجرای موفقیت‌آمیز قرارداد جدید تعمیر و نگهداری تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه را نیازمند فرهنگ‌سازی، همفکری و همراهی مدیران و همکاران دانشگاه دانست و گفت: هدف غایی ما از تدوین و اجرای قرارداد جدید، بهبود عملکرد در بخش تعمیر و نگهداری تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه است، در حقیقت فرهنگ‌سازی، شیوه اجرا و مشارکت همه جانبه کلیه همکاران در بهبود عملکرد نقش دارد.

 ظهرابی رئیس اداره تعمیر و نگهداری دانشگاه رازی گفت: در قرارداد حجمی سنوات پیش حقوق نیروهای شرکت مربوطه میزان ثابتی بودد و شرکت دخالتی در انتخاب افراد مذکور نداشت، در قرارداد جدید  عمده چالش‌ها را احصا کردیم و از آن جمله می‌توان به خلاء فصل مشترک میان ماهیت تعمیر و نگهداری با ایجاد و توسعه و بهسازی اشاره نمود که هزینه‌های اضافی بر کارفرما تحمیل می‌کرد و سبب تاخیر در زمان اجرای کار می‌شد و اهرم کافی جهت نظارت کارآمد بر موضوع پیمان وجود نداشت.

او افزود: در قرارداد جدید انتخاب تمامی افراد شاغل در این پیمان که بر اساس فهرست بها بسته می‌شود، همگی با تایید کارفرما و دستگاه نظارتی صورت می‌گیرد، اهرم جریمه روی کارها و قراردادها لحاظ شده تا ضمن بالابردن کیفیت و کنترل زمان، مخارج را سنجیده تا بر اساس آن برنامه ریزی شود.

او  اجرای موفقیت‌آمیز قرارداد جدید تعمیر و نگهداری تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه را نیازمند فرهنگ‌سازی، همفکری و همراهی مدیران و همکاران دانشگاه دانست و گفت: هدف غایی ما از تدوین و اجرای قرارداد جدید، بهبود عملکرد در بخش تعمیر و نگهداری تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه است، در حقیقت فرهنگ‌سازی، شیوه اجرا و مشارکت همه جانبه کلیه همکاران در بهبود عملکرد نقش دارد.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.