مراسم افتتاح پروژه‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب آذربایجان شرقی

در پنجمین روز از دهه فجر پروژه‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در مراسم افتتاح پروژه‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان  گفت: امروز شاهد افتتاح ۵ پروژه در حوزه آب منطقه‌ای خواهیم بود که بیش از ۴۷۴ میلیارد تومان در این طرح‌ها هزینه شده است.

 

غفارزاده در رابطه با این پروژه گفت: خط انتقال آب زرینه رود ۷۰ درصد اب شرب تبریز، آب اشامیدنی ۲۰ الی ۳۰ شهر و اب شرب صد‌ها روستا را تامین می‌کند.

اوادامه داد: این خط لوله در کل ۱۲۱ کیلومتر طول دارد که ۸۲ کیلومتر در هفته دولت به دست رئیس جمهور افتتاح شد و امروز شاهد افتتاح ۲۶.۵ کیلومتر از این خط انتقال آب خواهیم بود، که با اعتباری نزدیک به ۳۰ میلیون یورو بهره برداری می‌شود و ۱۱ کیلومتر باقی مانده تا چند ماه اینده تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: پروژه تغذیه مصنوعی سفره‌های اب زیرزمینی با اعتبار ۳ میلیارد تومان در ۸ کیلومتری شهر شربیان شهرستان سراب به بهره برداری می‌رسد در این طرح با تزریق ۲ و نیم میلیون متر مکعب اب به سفره‌های زیر زمینی موجب افزایش سطح اب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب خواهیم شد.

پروژه انتقال آب زهکش md۳ دشت تبریز و انتقال زه‌اب این پروژه به پیکره دریاچه اورمیه و رودخانه آچی چای، سومین پروژه‌ای بود که امروز به بهره برداری رسید. غفار زاده درباره این طرح گفت: این پروژه با صرف اعتبار ۵ میلیارد تومان، به طول ۸ کیلومتر، سالیانه ۱۵ هزار مترمکعب زه‌آب دشت تبریز را به دریاچه اورمیه منتقل خواهد کرد.

او در ادامه اظهار کرد: برای ایمن سازی زمین‌ها، روستا‌ها و تاسیات نزدیک به رودخانه‌ها مسیر ۳۳ کیلومتر رودخانه در ۱۱ شهرستان اصلاح و بازگشایی شد، که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شد، همچنین با بسیج نیرو‌ها و ماشین الات در سطح کل استان مسیر ۱۱۰ کیلومتر رودخانه لایروبی شد.

غفارزاده، در ادامه از شناسایی ۲۵۰۰ کیلومتر نقطه حادثه خیز در مسیر رودخانه‌های استان خبر داد که تا کنون ۱۱۰۰ کیلومتر این مناطق اصلاح شده و امسال ۱۴۰ کیلومتر از این نقاط پر خطرایمن سازی شده است، همچنین ۲۲۰ هکتار از اراضی متصرف حاشیه رودخانه‌ها رفع تصرف و به بستر رودخانه‌ها بازگردانده شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: ساختمان بهره برداری خط زرینه رود و امور اب تبریز با زیربنای ۱۲۵۵ متر مربع و با صرف هزینه ۶ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

در ادامه این مراسم اقای ایمانلو مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: شبکه فاضلاب شهر تبریز باپوشش ۸۲ درصدی بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور از لحاظ گستردگی شبکه فاضلاب قرار دارد که در این رابطه امروز بخشی از طرح فاضلاب تبریز با ۱۳ میلیارد هزینه افتتاح می‌شود.

همچنین امروز شاهد افتتاح پروزه جمع اوری و توسعه شبکه فاضلاب بستان اباد خواهیم بود، که با صرف هزینه ۲۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان به بهره برداری میرسد با این افتتاح ۱۰۰ درصد شهر بستان اباد از شبکه فاضلاب بهره‌مند خواهند شد.

ایمانلو در ادامه اظهار کرد: برای طرح فاضلاب هریس ۳ میلیارد و چهارصد میلیون تومان هزینه شده که امروز به بهره برداری می‌رسد، همچنین تجهیز شبکه آبرسانی و حفر چاه جهت تامین اب شرب با صرف هزینه ۲ میلیارد تومان در خمارلو به بهره برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: توسعه شبکه جمع اوری فاضلاب اهر با صرف هزینه ۱ میلیارد و ششصد میلیون تومان به بهره برداری می‌رسد. همچنین با حفر چاه برای جلوگیری از قطعی و کم فشاری اب در صوفیان در منطقه شبستر، ۹ شهر به صورت رینگ به هم وصل شد برای این پروژه ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه صرف شده است..

ایمانلو گفت: کلنگ زنی حفر وتجهیز چاه اب شرب ترکمنچای با پیش بینی اعتبار ۱ میلیاردو دویست میلیون تومان و مخزن ۵ هزار متر مکعبی مراغه مقرر شده با ۴۰ میلیارد تومان اعتبار کلنگ زنی شود. همچنین طرح تامین اب شرب ابش احمد با پیش بینی هزینه ۱ میلیارد تومانی کلنگ زنی خواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار