سوء مدیریت و دستکاری محیط زیست در بحران‌های خوزستان نقش دارند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان سوء مدیریت و دستکاری محیط زیست و منابع طبیعی را از عوامل وقوع بحران‌ها در استان دانست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان روز چهارشنبه در همایش فرماندهان بسیج شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور در اهواز گفت: ۶۰ درصد بحران‌های این استان به دلیل مشکلات اقلیمی و زیرساختی است، اما ۴۰ درصد ریشه بحران‌ها به سوء مدیریت مسئولان مختلف باز می‌گردد.

او دستبرد به منابع طبیعی و دستکاری محیط زیست را یکی دیگر علل ایجاد بحران در استان خوزستان دانست و افزود: در گذشته برخی شهر‌های خوزستان برای استخراج نفت حفاری شدند، اما امکانات و تاسیسات به خارج از این شهر‌های نفتی برده نشد و در زمان جنگ تحمیلی نیز همین زیرساخت‌ها مورد هدف قرار گرفتند.

حاجی زاده تصریح کرد: پس از پایان دفاع مقدس نیز بیشتر کار‌های انجام شده در خوزستان در حکم مُسکن موقتی بوده و اقدامات زیرساختی اصولی انجام نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات خوزستان به حوزه برق، آب و فاضلاب باز می‌گردد، افزود: در سال ۹۵ وقوع گردوغبار باعث بروز مشکلات زیادی برای استان خوزستان شد که یکی از آن‌ها قطعی برق بود، مقره‌های برق حدود ۵۰ سال ترمیم یا تعویض نشده بودند، اما این تهدید برای ما فرصت شد تا پایداری شبکه برق را افزایش دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: استان خوزستان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیشترین روز‌های گرم متوالی سال را داشت با این وجود رتبه نخست را در مدیریت مصرف برق کسب کرد.

او با اشاره به تنش‌های آبی برخی شهر‌های جنوبی اذعان داشت: احیای طرح آبرسانی غدیر با ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری در مدت زمان ۱۰ ماه یکی از کار‌های بزرگ است که باعث جلوگیری از تنش آبی در شهر‌های آبادان، خرمشهر، شادگان و حتی اهواز شد.

کیامرث حاجی زاده بیان کرد: برای توسعه آب شرب روستا‌های استان خوزستان اقدامات زیادی انجام شده است، اما به دلیل حجم بالای خرابی‌ها و عقب ماندگی‌ها این اقدامات آنطور که باید به چشم نمی‌آید.

او در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز اظهار داشت: انتظار داریم نیرو‌های بسیجی شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور در ۲ موضوع آبرسانی به روستا‌های شمال شرق استان خوزستان و ساماندهی مناطق حاشیه اهواز مارا یاری کنند.

حاجی زاده تصریح کرد: برخی مناطق حاشیه اهواز همچون حصیرآباد، کوی سیاحی، عین دو، ملاشیه و کوی رمضان همچنان با مشکلات ناشی از آب گرفتگی مواجه هستند و احتمال بروز حادثه در آنجا همچنان وجود دارد.

او گفت: وجود ۳۳ درصد آب‌های جاری کشور، ۹ سد بزرگ، ۵ مدل آب و هوای متفاوت و شرایط جغرافیایی خاص خوزستان در منطقه سبب شده تا این استان نیازمند نگاه تخصصی برای توسعه باشد.

حاجی زاده در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: انقلاب اسلامی ودیعه‌ای در دست همه ما است، عده‌ای همچون سردار شهید قاسم سلیمانی با فدا کردن جان خود باعث تثبیت راه انقلاب شدند و ما نیز باید با خدمت جهادگونه اقتدار این انقلاب را افزایش دهیم.

او افزود: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به حفظ روحیه ایثارگری ویژه داشته اند، هر جا مشکلی در کشور ایجاد شود نیرو‌های جهادی به صورت بسیجی برای رفع این مشکل تلاش می‌کنند.

صادق حقیقی پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: در سال ۹۷ برای تامین آب شرب شهر‌های خرمشهر، آبادان و شادگان دچار بحران شدیم و تامین آب شرب به ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان این شهر‌ها با تنش مواجه شد.

او اظهار کرد: میزان شوری آب در تابستان سال ۹۷ در شهر‌های آبادان و خرمشهر به ۲۵ هزار میکروموس رسید و عملاً امکان استفاده از آن آب برای مصرف شعب وجود نداشت.

حقیقی پور بیان داشت: در آن زمان امکانات ما ۲ دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت۱۰ هزار مترمکعب آب در شبانه روز و آب حیات با ۱۵ هزار مترمکعب آب در شبانه روز بود.

او تصریح کرد: وجود مشکلات برجای مانده از زمان جنگ تحمیلی، شرایط اقلیمی خاص، مشکلات مالی و رعایت نشدن برخی اصول در ادارات باعث سخت‌تر شدن کار‌ها می‌شود و اگر روحیه جهادی در زمان‌های بحرانی همچون سیل و خشکسالی نباشد قادر به حل مشکلات حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان نیستیم.

این مقام مسئول اذعان داشت: در سال ۹۷ بدترین خشکسالی چند دهه اخیر و در فروردین سال ۹۸ بزرگترین سیل ۵۰ سال گذشته را تجربه کردیم. در بارندگی‌های اخیر نیز ۱۳۰ میلی متر آب باران در مدت زمان ۲ ساعت وارد شهر آبادان شد در واقع حجم آب باران در آبادان سه و نیم میلیون متر مکعب و در خرمشهر ۱،۷میلیون مترمکعب بود.

حقیقی پور گفت: این در حالی است که ظرفیت شبکه دفع فاضلاب آبادان ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و ظرفیت شبکه دفع فاضلاب خرمشهر ۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.