سپهتن ۹۰ درصد تصادفات جاده‌ای را کاهش داد

محققان مشهدی با تکیه برتوان فنی خود اقدام به طراحی و ساخت سامانه‌ای کاملا بومی طبق الزامات پلیس کرده اند که تصادفات اتوبوس‌های بین شهری خراسان رضوی را ۹۰ درصد کاهش داده است.

سپهتن ۹۰ درصد تصادفات جاده‌ای را کاهش دادبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  در سال گذشته ۲۸ هزار نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند تصادفاتی که عامل انسانی یا همان رانندگان نقش مهمی در آن‌ها داشته اند.

در سالهایی که تکیه بر توان داخلی بیش از هر زمانی مورد تاکید است محققان مشهدی با تکیه بر توان فنی و همراهی تیمی منسجم اقدام به طراحی و ساخت سامانه‌ای کاملا بومی کرده اند  مطابق با الزامات پلیس کرده اند.

اجرای پروژه بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی

عباس گلمکانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: با توجه به فراخوانی که که در سال اقتصاد مقاومتی زده شد در مرکز تحقیقات شروع به طراحی این سامانه کردیم و هدف از اجرای این پروژه نظارت هوشمند بر ناوگان حمل و نقل عمومی است.

او ادامه داد: سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای (سپهتن) یک پروژه ملی بوده که کلیه الزامات و نیازمندی‌های این سیستم توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راهور ناجا طراحی و توسط کارگروه اجرای این پروژه تدوین و تصویب شده است.

نظارت بیشتر پلیس راه با سامانه سپهتن

سپهر محقق مدیر نرم افرار شرکت دانش بنیان در مورد امکانات این سامانه می‌گوید: این سامانه با نصب درون خودرو ، اطلاعات مسیر، وضعیت خودرو و پارامتر‌های مربوط به راننده را به صورت خودکار جمع آوری و جهت پردازش به سرور‌های اصلی ارسال می‌نماید و در صورت وقوع شرایط اضطراری و یا بروز تخلف حادثه ساز با ارسال گزارشات برخط واکنش مناسب توسط سازمان‌های ذی ربط میسر می‌گردد.


کاهش ۹۰ درصدی تصادفات جاده‌ای

سرهنگ هادی امیدوار رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت:با نصب این سامانه هوشمند که  سپهتن نام دارد، ۹۰ در صد تصادفات جاده‌ای در خراسان رضوی کاهش پیدا کرده است.
 
او ادامه داد: این سامانه دارای این قابلیت ها است که رانندگان به خاطر دوربینی که نصب است و هر یک دقیقه یکبار از شرایط راننده عکس گرفته می‌شود و به غیر از خود راننده که قبل از حرکت کارت خود را در دستگاه قرار می‌دهد کس دیگری نمی‌تواند رانندگی کند و مدت رانندگی هر راننده‌ای ۹ ساعت در شبانه روز است و رانندگان نمی‌توانند در هنگام رانندگی نه با تلفن همراه صحبت کنند و یا چیزی میل کنند و خواب آلود باشند و با سرعت غیر مجاز حرکت کنند تا کنون نتایج بسیار خوبی داشته است.

ابولفضل گنجی رئیس اداره حمل و نقل مسافر شهرداری مشهد هم گفت:طبق بخشنامه راهداری شرکت‌های مسافربری اتاق مانیتورینگ باید داشته باشند و مشهد به عنوان اولین شهر در کشور است که ۵ شرکت برند مسافربری دارای اتاق مانیتورینگ کنترل ناوگان اتوبوسی هستند که در داخل شرکت می‌توانند ناوگان را رصد کنند.


انتهای پیام//ا.ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار