ادبیات در هفته ای که گذشت؛

اتمام ۵ جلد از دانشنامه ۸ جلدی زبان فارسی در شبه قاره دعوا برای خرید کتاب «مثنوی‌معنوی» مولانا در تاجیکستان

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی هفته گذشته از اتمام ۵ جلد از دانشنامه ۸ جلدی زبان فارسی در شبه قاره خبرداد.

اتمام ۵ جلد از دانشنامه ۸ جلدی زبان فارسی در شبه قاره دعوا برای خرید کتاب «مثنوی‌معنوی» مولانا در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در حوزه ادبیات  هفته گذشته روی داد.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

اتمام ۵ جلد از دانشنامه ۸ جلدی زبان فارسی در شبه قاره/ توییت‌های فارسی ترامپ نشانه چیست؟

ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در این‌مراسم با اشاره به اهمیت زبان فارسی و قدرت نفوذ آن در جهان گفت: معتقدم همانگونه که زیست بوم طبیعی داریم و دریاها، جنگل‌ها و کویر‌ها را سرمایه‌ای می‌دانیم، زیست بوم فرهنگی هم داریم که باید مراقبش باشیم. زبان فارسی و اعتقادات و فرهنگ ما اساس این زیست‌بوم فرهنگی است. به همان اندازه که در حفظ زیست‌بوم طبیعی باید کوشا باشیم، بیش از آن باید در حفظ زیست‌بوم فرهنگی بکوشیم. زبان فارسی میراث بزرگی است که از چندهزار سال پیش به ما رسیده است. این‌زبان به دلایل ویژگی‌هایی که دارد هم در داخل کشورمان، زبان واسط بین همه اقوام شده است و هم در گستره وسیعی از جهان، زبان فرهنگی و زبان واسط است.

موضوعات تاریخ و جغرافیا با ۱۳ اثر دومین مرحله ارزیابی خود را به پایان رساندند۱۳ کتاب در گروه تاریخ و جغرافیا جواز ورود به مرحله نیمه نهایی سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را کسب کردند.

پوستر جایزه کتاب سال رونمایی شد

پوستر سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، ظهر امروز (هفتم بهمن ماه) با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال، علیرضا کرمی طراح پوستر و علی علیمحمدی مدیر جشنواره‌های فرهنگی موسسه خانه کتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

همسر شهید لشکری به دیار باقی شتافت

همسر وفادار سرلشکر خلبان شهید حسین لشکری، روز شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ بر اثر وقوع حادثه‌ای به دیار باقی شتافتند.کتاب «روز‌های بی‌آینه» که سال ۹۵ منتشر شد، به بیان زندگی عاشقانه مرحومه لشکری و همسر شهیدش پرداخته است.

معرفی شهر‌های راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی پایتخت کتاب ایران

در ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران ۱۶۳ شهر آثار و مستندات‌شان را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردند. بر اساس این گزارش کیفیت آثار ارسالی در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بود به‌گونه‌ای که داوران مراحل اولیه این طرح برخلاف روال سال‌های گذشته که ۲۰ شهر را به‌عنوان شهر‌های راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب می‌کردند در این دوره ۳۸ شهر را برای این مرحله انتخاب و به دبیرخانه معرفی کردند.

چهار عنوان کتاب جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد

مراسم رونمایی از چهار عنوان کتاب جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله «سوار بر باد»، «یک آدم نقاشی کن»، «روح عزیز و سایبانی برای زمین»  در کتابفروشی کانون با حضور نویسندگان این کتاب‌ها برگزار شد.

در این مراسم کاظم زاده، مدیر مسئول انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: همین روزها سری دوم کتاب ها را برای تولید خواهیم فرستاد. سی و یک عنوان جدید به لطف خدا تولید خواهیم کرد این اتفاق با همکاری همکاران خوش صدای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گویندگان رادیو خواهد افتاد.

اهدای کتاب‌های شعر کودک و نوجوان جشنواره شعر فجر به کتابخانه بهار روستای رمین چابهار

جمعی از نویسندگان و شاعران به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی، در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه (۳ و ۴ بهمن‌ماه) با حضور در مناطق سیل‌زده جنوب استان سیستان و بلوچستان، از اهالی این منطقه دلجویی کردند.

در این برنامه دو روزه، اسماعیل امینی، محمدرضا بایرامی، رضا امیرخانی، شهریار عباسی، غلامرضا طریقی و مهدی قزلی با سفر به روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان مانند کلانی، اورکی، فرلان، درگان‌ها، کهیری و زرآباد با ساکنان این مناطق دیدار و گفت‌و‌گو کردند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفتند.

دعوا برای خرید کتاب «مثنوی‌معنوی» مولانا در تاجیکستان

یکی از خبرنگاران در تاجیکستان در توئیتر خود عکسی منتشر کرده که حاکی از صف طولانی برای خرید کتاب مولانا است و در نهایت به دعوا کشیده می شود.

۸ بهمن ماه؛ آغاز ثبت‎ نام ناشران برای حضور در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب

مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی سی و سومین نمایشگاه بین ‎المللی کتاب تهران از آغاز ثبت‌نام ناشران برای حضور در این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: ثبت ‎نام ناشران از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه (۸ بهمن‎ ماه) آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار