ساداتی نژاد در طرح سوال از ظریف:

وزارت خارجه موضع‌گیری بازدارنده در قبال مداخلات آمریکایی‌ها داشته باشد

نماینده کاشان گفت: انتظار این است که وزیر خارجه اقدامات اساسی، کارشناسی و فنی در قبال مداخلات آمریکایی‌ها انجام دهد.

منشور سازمان ملل متحد با اولویت اصل حاکمیت کشورها هرگونه دخالت در امور داخلی را رد می‌کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان در طرح سئوال خود درباره اقدامات وزارت خارجه نسبت به موضع‌گیری خصمانه آمریکا و اروپا در حمایت از آشوبگران حوادث دی‌ماه سال ۱۳۹۶، گفت: انقلاب اسلامی ما در ۴۰ سال دوم خود به رغم تمام فتنه ها، طوفان‌های موسمی و شهادت دلیرمردانش مانند حاج قاسم سلیمانی که با خون سرخ خود انقلابی را برپا کرد، با قدرت به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.

او افزود: نقش راهبردی ولایت فقیه و راهبری الهی مقام معظم رهبری از یک سو و حضور یکپارچه مردم انقلابی از سوی دیگر، همیشه موجب خنثی شدن انواع دشمنی‌های سازمان یافته علیه انقلاب اسلامی شده است؛ اغتشاشات دی ماه ۹۶ یکی از توطئه‌های آشکار علیه جمهوری اسلامی بود که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی با محوریت شیطان بزرگ طراحی و با همدستی عوامل داخلی و خارجی خود به اجرا گذاشته شد که شکر خدا ناکام ماند.

ساداتی نژاد اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی تاریخی ۱۹ دی ۹۶ به فاصله چند روز از فرو نشستن ناآرامی‌ها و آشوب‌ها به نقش عوامل خارجی و خصوصا واشنگتن در ساماندهی این آشوب در ایران تصریح کردند و فرمودند: قرائن و شواهد اطلاعاتی نشان می‌دهد این قضایا سازمان یافته بود و در شکل گیری آن یک مثلث فعال بوده است؛ یک رای این مثلث آمریکا و صهیونیسم بوده است که طراحی آن را انجام داده است و چند ماه بر روی آن کار کرده است تا از شهر‌های کوچک شروع و به مرکز برسد، راس دوم این مثلث هم یکی از دولت‌های حاشیه خلیج فارس است که هزینه آن نقشه را تامین کرد و راس سوم هم پادو‌های مربوط به سازمان آدم کش منافقین است که از ماه‌های قبل آماده بودند. نام این عملیات را عملیات همگرایی نتیجه بخش گذاشته بودند.

نماینده مردم کاشان اضافه کرد: این عملیات از مطالبه و دغدغه‌های به حق مردم به عنوان یک بهانه برای اجتماعات خیابانی و در نهایت با هدف بهره برداری به نفع اهداف شوم آمریکا بود؛ در استراژی آمریکا تغییر نظام ایران همیشه یک اصل بوده، اما تاکتیک‌های سیاست خارجی آن‌ها در سال‌های مختلف متفاوت بوده است؛ در حال حاضر از حمله نظامی این تاکتیک‌ها به سمت مسائلی مانند تحریم و حمایت از ناآرامی‌های داخلی متمایل شده است؛ آمریکا این تاکتیک را در سه هدف کوتاه مدت، میانم مکدت و بلند مدت دنبال می‌کند.

او با اشاره به اهداف آمریکا گفت: اهداف کوتاه مدت واشنگتن برهم زدن نظم عمومی کشور است، هدف میان مدتش اقتصاد ایران و هدف بلند مدت هم نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه ما این موضوع را می‌دانیم؛ سئوال این است از آنجا که هدف آمریکا روشن است و برای آن برنامه ریزی و هزینه می‌کند و در زمان بروز بخش‌هایی از این نقشه مستقیم وارد حمایت از آن می‌شود، نقش وزارت امور خارجه مهوری اسلامی در مواجهه با این دخالت‌ها چیست و چگونه باید این وظایف را اعمال کند؟

ساداتی نژاد افزود: در سال ۹۶ که آمریکا برای این آشوب‌ها برنامه ریزی کرد و مقام معظم رهبری برای ابتدای سال به آن هشدار داد و اشاره کرد، مسئولان آمریکا صریح و مداخله جویانه و فریب کارانه ورود کردنن؛ تیلرسون وزیر امور خارجه وقت آمریکا در ۲۵ خرداد ۹۶ پیش از این ناآرامی‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد سیاست ما در قبال ایران حمایت از عناصری است که به انتقال حکومت کمک کند و بار دیگر در ۱۶ مهر ۹۶ در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی است و دو ماه پیش از آشوب‌ها اعلام کرد از صدا‌های مدرن در ایران حمایت خواهیم کرد و چند هفته پس از آن وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد یگانه شرط بهبود مناسبات ایران و آمریکا، تغییر رژیم ایران است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از آشوب‌های ۹۶ افسر سابق بخش ضد تروریسم سازمان سیاه رسماً به دست داشتن آمریکا در آشوب‌های ایران اذعان کرد؛ او در سایت استراتژیک کالچر با بیان حمایت‌های متعدد ترامپ اعلام می‌کند در خصوص کانال‌های تلگرامی که در آشوب‌ها دخیل است که یکی را آمدنیوز اعلام می‌کند این کانال‌ها توسط اشخاص فارسی زبانی اداره می‌شود که به استخدام دولت آمریکا درآمده‌اند تا اغتشاشات را در ایران مدیریت کنند.

او افزود: مدیر سابق برنامه‌های اطلاعاتی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار می‌کند که کاخ سفید قصد دارد با استفاده از جاسوس‌ها برای تغییر رژیم در ایران اقدام کند، بنابراین در این آشوب‌ها دست داشتن ایالات متحده واضح است؛ مایکل دی آندرا یکی از طراحان اصلی پروژه‌های ناآرامی در ایران شخصی است که با دستور صریح ترامپ و پمپئو به عنوان رئیس اتاق عملیات جدید برای جاسوسی ایران منصوب شده است. او به همراه داماد ترامپ در یک دیدار محرمانه در عربستان با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و با سرمایه‌گذاری او یک اتاق عملیات در هرات افغانستان و اربیل عراق با هدف مدیریت روند تخریب ایران در اغتشاشات ۹۶ درست کردند.

ساداتی نژاد ادامه داد: یکی از محور‌های توافق آن‌ها کشتار و ترور شخصیت‌های ایرانی اثرگذار از جمله حاج قاسم سلیمانی و معاونینش بود که اقدام اخیر در ترور شهید سلیمانی هم نتیجه این اتاق عملیات بود در همین جریان یکی از سناتور‌های جمهوری خواه ایالات متحده صراحتا از آشوب‌های دی ماه ایرن حمایت کرده و بلافاصله پس از شروع ناآرامی‌ها با بیانیه و انتشار توئیتی اعلام کرد در کنار معترضین ایرانی است؛ بنابراین، چون طراحی اغتشاش از طرف آمریکا مشاهده می‌کنیم اظهارنظر‌های مداخله‌جویانه و فریبکارانه و خلاف قوانین بین‌المللی در جریان این اغتشاشات بسیار زیاد است؛ از رئیس جمهور آمریکا، سخنگوی کاخ سفید، سناتور‌های جمهوریخواه، وزیر خارجه کانادا، نخست‌وزیر انگلیس، وزیر خارجه فرانسه، وزیر خارجه ایتالیا، اعراب خلیج فارس به خصوص امارات و بحرین، همه موضع‌گیری خصمانه کردند.

نماینده مردم کاشان با اشاره به قوانین بین المللی گفت: از نظر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد با اولویت اصل حاکمیت کشور‌ها هرگونه دخالت را رد می‌کند. بند ۴ ماده ۲ منشور و بند ۷ ماده ۲ منشور سازمان ملل هرگونه دخالت را محکوم می‌کند، قطعنامه ۲۱۳۱، ۱۹۶۶، ۲۵ مصوبه ۱۹۷۰ هم همین دخالت‌ها را محکوم می‌کند؛ اما امروزه شاهدیم این دخالت‌ها ادامه پیدا می‌کند که خلاف اصول ۲، ۳ و ۱۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

او با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه اضافه کرد: بنابراین ادامه این مسیر نشان دهنده این است که فعالیت‌های وزارت خارجه با وجود اینکه جای تشکر دارد نتوانسته بازدارنده باشد و می‌بینیم حتی در ادامه سفیر کشور انگلیس به خود اجازه می‌دهد در یک تجمع غیرقانونی شرکت کند؛ بنابراین فکر می‌کنم فعالیت‌های وزارت خارجه در این خصوص قانع کننده و کافی نبوده است.

ساداتی نژاد اظهار کرد: وظیفه وزارت خارجه در ابعاد مداخلات خارجی چیست؟ وزارت خارجه طبق شرح وظایف مصوبش برای مقابله با فشار‌ها و مداخلات کشور‌های خارجی موظف است ضمن استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در سطح بین‌المللی، از طریق مستند سازی و بررسی‌های حقوقی و قانونی از مراجع و نهاد‌های بین‌المللی پیگیری و اقداماتی را انجام دهد.


بیشتر بخوانید: مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات اخیر را با شدیدترین لحن محکوم کردیم/ در برجام ما بردیم 


او با انتقاد از عکس العمل دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: به نظر می‌رسد پیگیری از نظر حقوق بین‌المللی خیلی در این موضوع و موضوعات مشابه صورت نگرفته است. وقتی کشوری ماده‌ای از منشور سازمان ملل را نقض می‌کند، از منظر حقوقی باید جدی پیگیری کرد. این پیگیری حقوقی و قانونی زمانی درست است که موجب بازدارندگی در حوزه بین‌المللی شود. اقداماتی که در وزارت خارجه انجام شده است نتوانسته نقش بازدارندگی را در اظهار نظر‌های مداخله جویانه داشته باشد.

ساداتی نژاد گفت: در سال ۹۸ در فتنه بنزینی هم می‌بینیم این اظهار نظر‌های آمریکایی و اروپایی برخلاف قوانین بین‌المللی ادامه پیدا کرده است، ترامپ در آبان ۹۸، پمپئو، سخنگوی وزیر خارجه، سناتور جمهوریخواه، معاون رئیس جمهور، رئیس مجلس و همه این‌ها اظهارنظر‌های مداخله‌جویانه داشته‌اند. نخست‌وزیر انگلیس و وزیر خارجه آلمان، عربستان سعودی با حرف‌های غیرمنطقی به موضوع داخلی ایران ورود کردند.

او با مخاطب قرار دادن ظرف گفت: با وجود اینکه واکنش‌های شما قابل تشکر است از جنس دیپلماسی و سیاسی است، البته این رویه هم لازم است، اما ما معتقدیم که این کافی نیست، انتظار این است که وزیر خارجه اقدامات اساسی، کارشناسی و فنی انجام دهد. اقدام حقوقی و قانونی براساس قوانین بین‌المللی، شکایت و اعتراضی که قابل پیگیری در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل است، صورت گیرد. لزوم تحرک دیپلماسی مذاکره و رایزنی با وزرای خارجه کشور‌های همسو برای اینکه اظهارنظر و حمایت کنند.

نماینده مردم کاشان در پایان تاکید کرد: با توجه تکرار مداخله و فریبکاری آمریکا و اروپا به نظر می‌رسد وزارت خارجه در این خصوص با حساسیت کافی و قدرتمند برخورد نمی‌کند و بیشتر به مصاحبه و توئیت بسنده کرده است و از ظرفیت دانشکده علوم حقوق و علوم سیاسی و اندیشمندان سیاسی و حقوقی برای پاسخگویی حقوقی با این مداخله‌ها باید بیشتر استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار