چرا بدن تمایل به وزن مشخصی دارد؟

برای کسانی که رژیم می‌گیرند، بسیار پیش آمده است که بعد از قطع رژیم، بدن آن‌ها به محدوده وزنی قبل خود بازمی گردد، محققان تئوری ست پوینت یا محدوده وزنی ثابت علت این تغییر وزن می‌دانند.

چرا بدن تمایل به وزن مشخصی دارد؟به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،تئوری ست پوینت می‌گوید که یک محدوده وزنی برای هر فرد است که سیستم بدنی به طور اتوماتیک می‌خواهد به آن محدوده برسد و سعی می‌کند آن را حفظ کند.

هر فردی یک ست پوینت مخصوص به خود را دارد همانطور که شما نمی‌توانید نوع رنگ چشم و مو‌های خود را تعیین کنید، در نوع بدن خود نیز نمی‌توانید دخالتی کنید. بدن شما بطور طبیعی و ژنتیکی می‌خواهد به محدوده‌ی وزنی مشخصی برسد که همان است. به همین دلیل درست نیست که میزان وزن خود را براساس مقادیر ثابتی که در کتب پزشکی وجود دارد، تطبیق دهید.

به عنوان مثال ممکن است خانمی با قد ۱۶۰ سانتیمتر و هیکلی متوسط دارای محدوده وزنی ۵۰ تا ۶۰ کیلو باشد و خانمی دیگر با همین قد و هیکل، محدوده وزنی ثابت بدنش برابر ۵۵ تا ۶۵ کیلو باشد.

همانطور که می‌دانید وزن فردی که رژیم لاغری می‌گیرد تا یک میزانی کاهش می‌یابد و بعد از آن ثابت می‌ماند. در هفته‌های نخست رژیم غذایی، وزن فرد کم می‌شود. ولی اگر مواظب نباشد، سریع به میزان اولیه خود بر می‌گردد.

بهترین روش برای تعیین این است که به میزان متعادل و کافی غذا بخورید (یعنی کم خوری یا پرخوری نکنید) و به طور منظم و پیوسته ورزش کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت: اگر بدانید که بدن شما بطور خودکار و طبیعی می‌خواهد در یک محدوده وزنی مشخص باقی بماند، دیگر سراغ رژیم لاغری نخواهید رفت، البته در صورتی که پرخوری نکنید و به طور متعادل غذا بخورید و به میزان کافی هم ورزش کنید.

هر چقدر سعی کنید وزنتان کمتر از محدوده طبیعی SET POINT شما شود، بدنتان نیز برای رسیدن به همان مقدار طبیعی، بیشتر با کاهش وزن شما مقابله خواهد کرد.

وزن ایده آل برای هر فرد، وزنی است که در آن احساس سلامتی بیشتری کند؛ یعنی وزن ایده آل مساوی است با وزن سالم.

اگر شما یاد بگیرید که خودتان را با همان وزن و هیکل متناسبی که دارید، دوست داشته باشید همیشه روی وزن طبیعی بدن خود باقی خواهید ماند.

جای بسی تأسف است که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه دوست دارند لاغر شوند و لاغری را یک امتیاز می‌دانند، ولی باید گفت که لاغری مساوی با سلامتی و شادمانی نیست.

مردم باید بدانند در مورد افراد مختلف براساس هیکل و وزن آن‌ها قضاوت نکنند و فکر نکنند کسی که لاغر نیست، سالم نیست. البته این سخن به این معنا نیست که چاقی خوب است، چون همانطور که می‌دانید چاقی، صد‌ها مرض و بیماری را به دنبال دارد.

سعی کنید همیشه به میزان کافی و لازم از مواد غذایی مختلف مصرف کنید و همیشه در خوردن اعتدال و میانه روی را پیش بگیرید. در ضمن در کنار غذا خوردن متعادل، به طور منظم و پیوسته ورزش کنید.

منبع خراسان

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهرام متقز
۲۳:۲۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
این نظریه کاملا اشتباه است این درست است که درکاهش وزن گاهی اوقات استپ وزنی پیش می‌آید اما با آنهم میشود کنار آمد البته نوع اسکلت بندی را قبول دارم ولی ست پوینت را خیر
آخرین اخبار