ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روسای کشورهای اروپایی ضعیف النفس هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ضعیف النفسی روسای کشورهای اروپایی یکی از دلایلی است که این اتحادیه را مقابل آمریکا ضعیف می‌کند.

روسای کشورهای اروپایی ضعیف النفس هستندمحمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انفعال اروپا در قبال برجام، گفت: سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس که حلقه اصلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، به چند دلیل مقابل ایالات متحده ایستادگی نمی‌کنند.

او با اشاره به دلایلی که اتحادیه اروپا را در مقابل آمریکا ضعیف می‌کند، اظهار کرد: نخست اینکه امنیت کشورهای اروپایی در اختیار آمریکاست، دوم اینکه عمده بانک‌های موجود در اتحادیه اروپا  برای ایالات متحده است و سوم ضعف شخصیت‌های در راس کار این کشورها بسیار ضعیف‌النفس هستند.

ساجدی با اشاره به مشکلات انگلیس به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی اتحادیه اروپا، توضیح داد: لندن در حال حاضر درگیر مشکلاتی چون برگزیت و عکس العمل ولز و اسکاتلند هستند؛ با تمام این تفاسیر کشورهای اروپایی به آمریکا پناه می‌برند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه شخصیت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مانند ژنرال دوگل نیست که دارای موقعیت سیاسی باشد، توضیح داد: اکنون یک سال و دو ماه از اغتشاشات فرانسه گذشته و دولت مکرون هنوز نتوانسته اقدامی انجام دهد.

او با بیان اینکه مرکل صدراعظم آلمان به عنوان یکی دیگر از کشورهای حلقه اصلی اتحادیه اروپا بیمار و می‌خواهد از سمت خود استعفا دهد، اظهار کرد: بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که کشورهای اصلی اتحادیه اروپا درگیر مسائل داخلی خود هستند و نمی‌وانند مقابل آمریکایی‌ها ایستادگی کنند همچنین از لحاظ نظامی هم در حد مقابله  ایستادگی نیستند.


بیشتر بخوانید: مسکو در قبال توافق هسته ای، تهران را محق می‌داند


چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اگر سه کشور مسئول در اجرایی کردن اینستکس، سازوکار حل اختلاف در برجام را به منظور تحت فشار قرار دادن ایران فعال نکنند، واشنگتن تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات خودرو‌های اروپایی اعمال خواهد کرد.

در همین راستا و پس از فعال شدن مکانیسم ماشه، محمد جواد رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از اعلام فعال‌سازی مکانیسم ماشه با انتقاد از بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات آنها در برجام، اقدام اروپا برای استفاده از مکانیسم حل و فصل اختلافات را از نظر حقوقی بی‌مبنا و از نظر سیاسی اشتباه راهبردی خواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
ضعیف نفس، پادو بی کفایت
آخرین اخبار