فرمانده انتظامی بوکان:

پارک خودرو در پیاده رو‌ها نقض آشکار حقوق عابران است

فرمانده انتظامی بوکان ضمن انتقاد از وضعیت سدمعبر پیاده رو‌های این شهر بر لزوم اعمال قانون از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد.

سرهنگ سلمان حیدری فرمانده انتظامی بوکان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت:متاسفانه مالکان نمایشگاه‌های اتومبیل و برخی صاحبان خودرو به حق و حقوق شهروندان بی تفاوت و بی توجه بوده و با پارک کردن خودرو در محل عبور ویژه عابران (پیاده روها) و نادیده گرفتن حریم و سد معبر کردن مسیر، برای آنان مشکل ساز می‌شوند.

او با اشاره به اینکه به مرور این پدیده نادرست و ناپسند به شکل یک فرهنگ غلط در می‌آید و اگر با خاطیان برخورد قانونی نشود و این روند تداوم داشته باشد، حتما عابران در آینده نه چندان دور از مزیت‌های تردد از پیاده رو‌ها محروم خواهند شد که این به هیچ وجه با حقوق شهروندی سنخیت ندارد.

سرهنگ حیدری با اشاره به نظرات شماری از شهروندان ساکن در مناطقی از بوکان، تصریح کرد: ساکنان این محلات با مراجعه به پلیس از پارک شدن خودرو‌ها در پیاده رو‌ها و گذرگاه‌های پیاده به عنوان نقض حقوق شهروندی یاد کرده و از این اقدام ابراز گله و ناراحتی کردند.

او ادامه داد: پیاده رو‌ها محل پارک خودرو‌ها نیست و ماموران راهنمایی و رانندگی باید با اتخاذ تدابیر جدی‌تر جلوی این کار ناخوشایند که نقض قوانین و مقررات محسوب می‌شود را بگیرند شهروندان با درج پیام‌های مختلف در فضای مجازی از ماموران راهنمایی و رانندگی درخواست داشتند موقع مشاهده این تخلف اغماض نکنند و علاوه بر جریمه خودروها، وسیله نقلیه پارک شده در حریم پیاده رو‌ها را به پارکینگ پلیس انتقال دهند تا حقوق عابران تضییع نشود.

سرهنگ حیدری اظهار داشت: صاحبان خودرو‌ها یقین بدانند که پارک کردن خودرو به عنوان یک اقدام بسیار ناپسند، موجب مزاحمت و تضییع حقوق عابران پیاده است و باید این عادت و رفتار غلط تغییر کند وقتی عابران با خودرو‌های پارک شده در پیاده رو‌ها مواجه می‌شوند به ناچار از سواره رو تردد خواهند کرد که این نیز ممکن است خطر برخورد با وسایط نقلیه عبوری را به همراه داشته باشد.

فرمانده انتظامی بوکان تاکید کرد: تجاوز رانندگان و صاحبان خودرو‌ها به حریم عابران پیاده از نظر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب می‌شود و این افراد در صورت نادیده گرفتن حقوق عابران پیاده و به خطر انداختن جان آن‌ها باید مورد اعمال قانون قرار گیرند.

سرهنگ حیدری در ادامه با اشاره به ماده قانونی برخورد با این موضوع افزود: بر اساس ماده ۱۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس می‌تواند با صاحبان وسایط نقلیه پارک شده در پیاده رو‌ها برخورد قانونی کند و علاوه بر جریمه راننده خاطی، خودرو را نیز با جرثقیل به پارکینگ منتقل کند

وی با بیان اینکه بر اساس قانون و مقررات، رانندگان حق ندارند مسیر تردد عابران در سطح پیاده رو‌ها را سد کنند، اظهار کرد: ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده خودرو‌های پارک شده در پیاده رو‌ها و گذرگاه‌های پیاده، نسبت به صدور برگ جریمه و انتقال آن‌ها به پارکینگ پلیس اقدام می‌کنند.

سرهنگ حیدری از صاحبان خودرو‌ها و همچنین تعمیرکاران و دارندگان نمایشگاه‌های اتومبیل خواست از پارک کردن وسایط نقلیه خود در پیاده رو‌ها و گذرگاه‌های پیاده به جد خودداری کنند، که در غیر این صورت توسط ماموران راهنمایی و رانندگی مشمول اعمال قانون خواهند شد چرا که رعایت حقوق شهروندی از نکات مهم و بارز در موضوعات اجتماعی به شمار می‌آید و همه باید به رعایت حق و حقوق یکدیگر اهمیت قایل شوند.

فرمانده انتظامی بوکان با بیان اینکه پارک کردن خودرو در حریم پیاده روها، کار صحیحی نیست و علاوه بر نقض حقوق عابران چهره شهر را ناپسند و زشت جلوه می‌دهد و در صورتیکه معبر برای تردد عابران توسط خودرو‌ها مسدود شود آن‌ها به ناچار وارد قسمت سواره رو خواهند شد و این نیز خالی از حادثه نیست.
 
انتهای پیام/ط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.