نان آورانی که در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند

حدود ۲ ماه از دور جدید هدفمندی مصرف سوخت می‌گذرد و موتورسیکلت‌های سه چرخ در سبزوار همچنان سهمیه سوخت ندارند و این امر بر رونق کار آن‌ها تاثیر گذاشته است.

  نان آورانی که در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  خودرو‌های سه چرخ نوعی موتور سیکلت باربری درون شهری هستند که از گذشته نقش مهمی در حمل بار کم‌حجم و جابه‌جایی کالا‌های درون شهری را بر عهده داشته‌اند.

این وسایل نقلیه که از وانت بار کوچکتر است به سبب حرکت سریع در مسافت‌های کوتاه و همچنین بهای کمتر کرایه اغلب از سوی شهروندان برای حمل بار در شهر صنعتی سبزوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیگیری‌های بی نتیجه برای دریافت سهمیه سوخت

راننده یک موتورسیکلت سه‌چرخ در سبزوار گفت: با اینکه بیشتر بار داخل این شهر با موتور‌های سه‌چرخ جابه‌جا می‌شود نهاد‌های مرتبط برای پلاک‌گذاری و اختصاص سهمیه بنزین به این نوع وسیله پاسخ دقیق نمی‌دهند.

رضا لندرانی افزود: ماهیانه ۸۰ لیتر بنزین با نرخ آزاد مصرف می‌کنیم و برای جابه‌جایی یک محموله بار دستکم یک لیتر بنزین مصرف می‌شود که نرخ کرایه ۱۰۰ هزار ریالی پاسخگوی زحمت حمل بار، استهلاک و درآمد نیست.

او ادامه داد: استفاده از بنزین آزاد به ناچار افزایش کرایه حمل بار سه چرخ‌ها را به دنبال دارد که این امر موجب مقرون به صرفه نبودن برای شهروندان و استفاده کمتر آنان از این نوع وسایل نقلیه شده است.

این راننده موتور‌های سه چرخ گفت: در دوره قبل طرح سهیمه بندی بنزین، با همکاری سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و شرکت نفت حواله و سهمیه بنزین دریافت می‌کردیم، اما در این دوره تاکنون پیگیری ما بی نتیجه بوده است.

لندرانی افزود: پاسخ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، پلاک گذاری این موتور‌های سه چرخ است، اما از سوی دیگر برای پلاک گذاری راهکاری از سوی راهنمایی و رانندگی و فرمانداری به ما ارائه نشده است.

موتورسیکلت سه‌چرخ به عنوان وسیله باربری تعریف نشده است

معاون مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سبزوار گفت: هم اکنون بیش از یکهزار دستگاه موتورسیکلت سه چرخ در سبزوار تردد می‌کند که ۸۵۰ دستگاه از این تعداد کد شناسایی دریافت کرده و مشغول فعالیت هستند.

بهزاد ریواده افزود: موتور‌های سه چرخ به عنوان وسیله باربری داخل چرخه تعریف نشده و برای حمل و نقل و جابه‌جایی کالا از وسیله‌های نقلیه مربوط به حمل و نقل باربری شامل وانت بار، پراید وانت، پیکان وانت و نیسان و کامیونت استفاده می‌شود.

او ادامه داد: در زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در دولت دهم برای این موتور‌های سه چرخ از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری معرفی نامه صادر می‌شد تا از شرکت نفت حواله بگیرند و سهیمه بنزین دریافت کنند، اما در طرح جدید سهیمه بندی بنزین، چون این وسایل نقلیه فاقد پلاک هستند سهمیه سوخت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تاکنون هیج بخشنامه‌ای در این باره صادر نشده است.

معاون شهرداری سبزوار گفت: موتورسیکلت‌های سه‌چرخ به عنوان وسیله باربری تعریف نشده‌اند و مشخص نیست چه نهاد یا مرجعی مسئول نظارت و رسیدگی به مشکل سهمیه سوخت این وسایل است.

وضعیت نامعلوم

رمضانعلی قارزی مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار هم گفت: شرکت نفت وظیفه تامین سوخت خودرو‌هایی را که از سوی مراجع ذیصلاح به رسمیت شناخته شود بر عهده دارد.

او افزود: خودرو‌های دارای پلاک طبق مصوبه و بر مبنای نوع کاربری مشخص شده سهمیه سوخت دریافت کرده و کارت سوخت آن‌ها هر ماه شارژ می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار گفت: موتورسیکلت‌های سه چرخ در مرحله نخست باید از سوی نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی یا هر مرجع مرتبط شناسایی و پلاک گذاری شوند که نوع وسیله نقلیه آن‌ها در قالب موتورسیکلت یا وانت بار مشخص گردد تا شرکت نفت موظف به صدور کارت سوخت و اختصاص سهمیه بنزین برای آن‌ها شود.

موتور‌های سه‌چرخ پلاک نمی‌شوند

سرهنگ هادی طلبه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار نیز گفت: موتورسیکلت‌های سه چرخ بیشتر برای محیط اختصاصی شامل کاروانسرا‌های تجاری بزرگ که در داخل آن بار حمل می‌شود یا مزارع و باغات استفاده می‌گردد و تردد در معابر ندارند.

او ادامه داد: این خودرو‌ها برابر قانون پلاک نمی‌شوند و باید جمع آوری شوند و در مواردی که حوادث و جرایمی از آن‌ها رخ می‌دهد به علت نداشتن پلاک و ثبت نبودن آن‌ها در سامانه مسایل آنان به سختی قابل پیگیری است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار گفت:، اما به دلیل اینکه بیشتر رانندگان آن‌ها اقشار محروم و مستضعف هستند و سال‌ها از این طریق امرار معاش داشته‌اند نمی‌توان آن‌ها را جمع آوری کرد بلکه باید با تعامل بین دستگاهی برای ساماندهی و رفع مشکل آن‌ها چاره‌اندیشی نمود.

سرهنگ طلبه ادامه داد: باید از طریق فرمانداری برای سهمیه سوخت آن‌ها اقدامی صورت گیرد و در شورای ترافیک طرحی برای ساماندهی آن‌ها ارائه شود که با آموزش‌های لازم و دریافت تعهد جلو برخی تخلفات احتمالی آن‌ها گرفته شود.

منبع: ایرنا


انتهای پیام//م. م

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.