مدیر شبکه آموزش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مصلحت مخاطب برای ما اصل است نه منابع مالی/ حجم برنامه‌های کنکوری ما تا ۵۰ درصد کاهش یافت/ گزارشی از تازه‌ترین برنامه‌های مهارتی و آموزشی تلویزیون

احمدی افزادی از تازه‌ترین برنامه‌ها و اهداف شبکه آموزش سیما گفت.

احمدی افزادی شبکه آموزشبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه آموزش سیما در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک شبکه آموزشی و با شعار شبکه فرصت‌های برابر آموزشی افتتاح شد و عمده برنامه‌های آن آموزش دروس مختلف و حتی سوادآموزی بود. اما کم کم در اواخر دهه هشتاد علاوه بر تغییر لوگوی شبکه آموزش، برنامه‌های آموزشی و تدریس دروس نظیر ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان فارسی و... از شبکه حذف شدند و مخاطبان شاهد تغییرات بسیاری در برنامه‌های این شبکه شدند.

از سال ۱۳۹۳ به بعد و با افزودن رویکرد مهارت آموزی و توانمندسازی در برنامه‌ها شبکه آموزش و مهارت سیما فعالیت خود را در سمت و سوی جهت‌گیری چهارگانه مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در مسیر ترویج دین، اخلاق، آگاهی و امید ادامه داد و حالا از شهریورماه سال گذشته که «مسعود احمدی افزادی» سکان مدیریت این شبکه را بر عهده گرفت با توجه به تغییر رویکرد و ستاد‌های ترویج زبان فارسی و مهارت آموزی بهانه‌ای شد تا با مدیر شبکه آموزش گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای احمدی افزادی؛ رویکرد جدید شبکه آموزش چگونه است؟

شبکه آموزش در دوره جدید با یک هدف تکمیلی کار خود را آغاز کرد؛ دوره‌های قبلی بحث آموزش و عدالت آموزشی یک رویکرد جدی برای شبکه آموزش بود که بر اساس رویکرد آموزشی کشور مطرح شد و منطقی بود؛ چرا که هرم سنی جمعیت بین ۱۸ تا ۲۲ بود و این هرم آموزشی معنادار بود. به تدریج که هرم سنی به بالای ۳۰ سال میل کرد، شبکه آموزش از رویکرد آموزشی به سمت مهارت محوری حرکت کرد.

با جلسات کارشناسی که برگزار شد و تصویب رئیس محترم سازمان و معاون محترم سیما ماموریت شبکه آموزش از آموزش به سمت مهارت‌آموزی سوق پیدا کرد؛ یعنی شعار شبکه از عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر آموزشی به مردم، آموزش و مهارت توسعه پیدا کرد.

به سمت دانش مبتنی بر توانش و دانایی مبتنی بر توانایی می‌رویم

مأموریت اصلی شبکه آموزش چیست؟

بحث مهارت آموزی در انواع مختلف ماموریت جدی و محوری شبکه آموزش شد. سه گروه برنامه ساز آموزش‌های رسمی، آموزش‌های عمومی، مهارت‌های عمومی و تخصصی ماموریت‌های کاری و برنامه‌های خودشان را به سمت مهارت محوری سوق دادند. یعنی میل آموزی و مهارت آموزی در چند حوزه مد نظر قرار گرفت. مهمترین حوزه و دقیق‌ترین حوزه مهارت‌های کسب و کار و مهارت‌های زندگی بودند؛ یعنی شبکه آموزش به سمت مهارت‌های کسب و کار، مهارت تولید، مهارت معیشت، مهارت معاش در مجموع مهارت‌های زندگی حرکت کرد. مسئله اصلی و اساسی امروز در نزد جوان جامعه ما بحث مهارت است؛ ما امروز با دانشوران غیرماهر مواجه هستیم؛ با کسانی مواجه هستیم که دانایی مبتنی بر غیر توانایی را فراگیر شدند و یاد گرفتند. ما به سمت دانش مبتنی بر توانش و دانایی مبتنی بر توانایی می‌رویم و این نیاز اصلی جامعه است. جامعه پیشرو، جامعه‌ای است که در کار آگاهان باشند نه صرفاً دانش آموزان.

برای اولین بار مسابقات جهانی مهارت پوشش داده شد

کمی پیرامون ستاد مهارت آموزی بفرمایید.

ستاد مهارت آموزی سیما در شبکه آموزش مستقر و با حکم معاون محترم سیما شبکه آموزش به عنوان شبکه محوری مهارت معرفی شد و مدیر شبکه آموزش به عنوان رئیس ستاد مهارت آموزی کار خود را آغاز کرد. اما شبکه‌های یک، دو و شبکه‌های معین برای شبکه آموزش فعالیت کنند. اتفاقات جدی در این زمینه رخ داد، ما عرصه‌ای را باز کردیم که اقدام سازمانی انجام بدهیم. از طرفی یک اقدام ملی را آغاز کردیم و این اقدام ملی با سازمان‌ها مرتبط بود؛ سازمان‌هایی مثل شورای عالی مهارت در کشور که ریاست این شورا با معاون اول رئیس جمهور است. همچنین با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهمنامه همکاری امضا کردیم. با تمام سازمان‌ها ارتباط گرفتیم؛ با دانشگاه آزاد اسلامی و جهاد کشاورزی هم جلساتی گذاشتیم و بحث کردیم. در حوزه مهارت‌های جهاد کشاورزی صحبت کردیم. با ستاد کل نیرو‌های مسلح و قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح هم شروع به کارکردیم. با وزارت صمت شروع کردیم به فعالیت و همکاری با بانک صنعت و معدن، کمیته امداد امام و مجموعه‌های دیگر هم شروع کردیم. به طور مثال ما در سازمان فنی حرفه‌ای کشور دو هدف را دنبال کردیم؛ رخداد‌های بزرگ جهانی مهارت محور را منعکس می‌کنیم. برای اولین بار مسابقات جهانی مهارت را هم پوشش گسترده و هم معرفی کردیم؛ المپیک جهانی مهارت همین شهریورماه گذشته در کازان روسیه برگزار شد و با حضور بیش از ۵۰ کشور جهان و ۱۶۰۰ جوان ماهر و با حضور ۴ رئیس‌جمهور بزرگ دنیا از جمله ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور چین برگزار شد. البته کشور ما هم شرکت کرد و در تیم ما برای اولین بار مدل مهارتی جهان در داخل کشور پوشش داده شد. مسابقات جهانی به شکل کامل پوشش داده شد که سه مستند ویژه مهارت آماده پخش است که به زودی پخش می‌شود. ۲۰ برنامه کوتاه مستند مسابقات جهانی مهارت هم تولید شده و در حال آماده سازی برای پخش است.

مذاکره با آلمانی ها برای گسترش مهارت آموزی

در حوزه فراملی چه کار‌هایی انجام داده اید؟

در حوزه فراملی هم کار کردیم؛ مهارت محورترین کشوری که در دنیا می‌توانیم با آن همکاری داشته باشیم، کشور آلمان است. بنابراین یک جلسه مشترک با دست اندرکاران رایزن فرهنگی راهبرد‌های رسانه‌ای متولیان و مسئولان سفارت آلمان در تهران  گذاشتیم و در این جلسه رایزنی کردیم؛ در مورد اینکه در بحث‌های مهارتی چگونه می‌توانیم الگو بگیریم و چگونه می‌توان در واقع از تجربیات استفاده کرد. در این جلسه مفصل چند ساعته به ما گفتند تجربه رسانه‌ای شما در حوزه مهارت بسیار بیشتر از تجربه رسانه ماست و اعلام کردند ما تجربیات عملی را به شما می دهیم و شما تجربه‌های رسانه خود را به ما بدهید. حتی در این زمینه ما به دانشگاه آزاد پیشنهاد کردیم، مدارس سما که آموزشی است را به مدارس دارالفنون تبدیل کنیم. همچنین اجرای دو برنامه را در جهاد کشاورزی شروع کردیم؛ یک برنامه عملیاتی داریم که مسابقه مهارت کشاورزی رویش است که به زودی پخش خواهد شد. دو مسابقه و برنامه ترکیبی مهارتی کشاورزی کاریز هم داریم که این برنامه در واقع برنامه‌های روزانه خواهد بود. همچنین به دنبال برگزاری یک مسابقه بزرگ کشاورزی هستیم. در حوزه دیگر هم ما وارد بحث شهرک‌های علمی فناوری شدیم و به طور مشخص با پارک علمی فناوری پردیس کارخود را آغاز کردیم. محور کار ما انعکاس جایزه مصطفی بود که پوشش امسال بیشتر از سال‌های قبل بود.

حجم تبلیغات برنامه‌های کنکور تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد

درباره حذف برنامه‌های کنکوری بفرمایید.

ما در این مسیر، حجم برنامه‌های کنکور را با توجه به دغدغه‌های جدی که داشتیم تا ۵۰ درصد به نفع نظام آموزشی رسمی کشور کاهش دادیم. حتی حجم تبلیغات برنامه‌های کنکور تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد و شبکه‌ها مکلف شدند در حوزه کنکور به هر جهت کار نکنند. ما نیاز به منابع مالی داریم؛ اما منابع مالی برای ما اصل نیست بلکه مصلحت مخاطب برای ما اصل است. شبکه‌ها با توجه به نظام آموزشی می‌دانند چه کار باید انجام بدهند و مدیران محترم شبکه با یک علم و اشراف کامل که معاونت سیما و شورای آموزش ابلاغ می‌کنند، کارشان را انجام می‌دهند.

برنامه های شبکه آموزش برای ترویج زبان فارسی

به تازگی مدیریت ستاد ترویج زبان و ادبیات فارسی به شما و شبکه آموزش محول شده است. درباره آن صحبت می‌کنید؟

با توجه به اهمیت موضوع زبان و ادبیات فارسی و دغدغه‌های سازمان صدا و سیما و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و با تشخیص معاون محترم سیما، ستادی به صورت مستقل با محوریت شبکه آموزش کار خودش آغاز کرد. این به این معنا نیست که ما پیش‌تر در حوزه زبان و ادبیات فارسی کار نمی‌کردیم و الان کار می کنیم. بلکه کار‌های فراوانی که در شبکه‌های مختلف به صورت نظام‌مند شده دوباره انجام می‌دهیم. در این زمینه ارتباطات سازمانی با آموزش و پرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی جناب آقای دکتر حداد عادل داریم. حتی در این حوزه به عرصه فراملی هم فکر می‌کنیم تا بتوانیم با کشور‌های فارسی زبان همکاری داشته باشیم.

چه برنامه‌هایی در این زمینه انجام داده اید؟

در این مسیر از توان شبکه‌های رادیویی هم استفاده و با رادیو‌ها هم همکاری خود را شروع کردیم. با معاونت استان‌ها به خصوص مرکز فارس که مرکزی مبتنی بر فرهنگ و ادب پارسی است هم تبادل تجربیات را داریم. مهمترین نکته در این ستاد در وهله اول پیدا کردن و مدیریت داشته‌هاست.

همکاری شبکه‌های سیما برای حفظ زبان فارسی

در این بخش شبکه‌ها چه برنامه‌هایی دارند؟

شبکه یک فارسی را پاس بداریم، شبکه دو برگزیده‌های آقا و خانم پارسی و شبکه سه قند پارسی را آماده کرده است. همچنین شبکه چهار با برنامه چهار دقیقه پارسی به این موضوع می‌پردازد. شبکه پنج هم فارسی را پاس بداریم را با ایده خودشان آماده می‌کند. شبکه افق هم درست بنویسیم و درست بخوانیم را آماده کرده است.

در ضمن مرکز صبا در حال آماده سازی انیمیشن‌های زبان فارسی مشابه دیرین دیرین و سیاه ساکتی است. در کنار آن‌ها شبکه فارس برنامه‌هایی در مورد زبان فارسی از منظر گردشگران خارجی و درست بنویسم و بخوانیم آماده کرده است.

آماده دریافت طرح جدید هستید؟

آماده دریافت طرح هستیم و این روز‌ها طرح مسابقه جذاب میدانی زبان فارسی آماده شده است. یک مشاعره زبان فارسی هم درباره کاربرد برنامه جدید با محوریت زبان فارسی خواهیم داشت. همچنین برنامه جدید قند پهلو را با محوریت زبان فارسی داریم که فراخوان آن منتشر شده است.

برای طرح برنامه در حوزه زبان فارسی به اسپانسر نیاز است؟

این برنامه‌ها که اعلام کردم اسپانسر ندارند و به عنوان وظیفه حاکمیتی حمایت بودجه آن‌ها را انجام می‌دهیم. با توجه به تنگنا‌های شدید بودجه سازمان به دنبال حامی مالی نیستیم؛ بلکه معتقدیم این مسئله هویتی و مسئله ایرانیت و اسلامیت ماست. ما باور داریم در این مسئله باید آموزش و پرورش کنار کار قرار بگیرد. باید نظام و دولت وارد کار شوند و در این زمینه دنبال تبلیغ نیستم. در این زمینه بازرگانی رسانه ملی هم کمک کرده است و شرکت‌های طرف قرارداد اداره بازرگانی اعلام آمادگی کردند تا برنامه های جذاب و حتی پویانمایی برای حوزه زبان فارسی تولید کنند. 

تازه ترین برنامه های شبکه آموزش؛ از مستند سعید ابوطالب تا مشاعره جدید

از برنامه‌های جدید شبکه آموزش بفرمایید.

به دنبال تولید برنامه فاخر هستیم؛ سعید ابوطالب به عنوان تهیه کننده تولید برنامه سرزمین مهارت را آغاز کرده است و در محل آماده شده در حال ساخت دکور و پیش نولید هستیم.

برنامه مشاعره در چه مرحله‌ای است؟

فعلا در مرحله پیش‌تولید است؛ ان شاء الله امیدواریم اعتبار تخصیص پیدا کند. برنامه قند پهلو هم در مرحله فراخوان است و رضا رفیع اجرا را به عهده دارد؛ این بار از طنازان جوان استفاده می‌کنیم و به همه مردم فراخوان می‌دهیم. هر کس در حوزه طنز کاری دارد و دستی بیاید. تاکنون چند هزار نفر اعلام آمادگی کردند و برای شرکت در برنامه قندپهلو ثبت نام کردند. امیدواریم در زمستان برنامه‌ را راه‌اندازی کنیم.

از دیگر برنامه های جدید شبکه آموزش بفرمایید.

ما ۹۰ برنامه کوتاه به نام «برای ایران» را تولید کردیم؛ برای ایران راجع به ایران است، اینکه چرا باید برای ایران کار کنیم؟ چرا باید ایران را دوست داشته باشیم؟ چرا باید به ایران توجه کنیم؟ این برنامه‌ها کاملا مردمی هستند و رویکرد ما در این برنامه‌ها در ۹۰ ثانیه بیان می شود. سری جدید برنامه «مثبت ۴۰» هم با ابراهیم پور روی آنتن می‌رود. در «مثبت ۴۰» نمی‌خواهیم خاطره بازی کنیم؛ در مثبت ۴۰ چهار گروه را تعریف کرده ایم، گروه اول چهل سی هستند که بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند، گروه دوم۴۰تا۷۰ هستند و گروه سوم چلچله هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ سال دارند و گروه چهارم مثبت ۴۰ هستند که بالای ۸۰ سال را شامل می‌شوند.

برنامه «خونه اینجاست» هم بر مبنای مهارت‌های خانواده است که ان شاءالله اول زمستان پخش خواهد شد. مستند دیگر ما درباره «دانستنی‌های ایران» است که مبتنی بر ساخت و تولید یک وسیله توسط کارآفرینان ایرانی است. همچنین برنامه‌هایی مثل در شهر، دوربین ۷ و نمادو داریم که به اتفاقات اجتماعی می‌پردازند؛ برنامه‌ای با نام فوت و فن هم را داریم که به مشاغل کوچک خانگی تا مشاغل مختلف می‌پردازد.

در کنار همه این حرف‌ها یک خبر دیگر هم اعلام می‌کنم؛ ما به دنبال طرح ساخت ابزارک یا نرم افزار یا اپلیکیشن بزرگ مهارت روا هستیم. سه گروه در این اپلیکیشن مهارت هایشان را بارگذاری می‌کنند و مخاطب می‌تواند در سه سطح تماس بگیرد و از آن استفاده کند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۹ دی ۱۳۹۸
مهارت های اشتغال رو آموزش بدید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۹ دی ۱۳۹۸
برنامه های مهارت زندگی جاشون خالی است
مثل پرورش عزت نفس. اعتماد به نفس. ارتباطات. فن بیان
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۴۶ ۱۹ دی ۱۳۹۸
شبکه های ملی هم دیگه به تسخیر این موسسه های کنکوری در آمده . هر شبکه ای که میزنی دارن تبلیغ این موسسه ها را می کنن . یه زمانی نیمه فیلم تبلغاتشون را پخش می کردن ولی حالا خودشون شدن فیلم و بینشون یه آنونس پخش می کنن.شده یه بازه های زمانی از شش شبکه سه چهارتاشون هم زمان دارن فیلم های به اصطلاح آموزشی و در اصل تبلیغاتی همین موسسه ها را پخش می کنن. باشگاه خبرنگاران این موضوع را پیگیری کنید . چرا شبکه های ملی ما به جای ساخت برنامه های آموزنده برای عموم به جولانگاه این موسسه ها تبدیل شدن
آخرین اخبار