تمهدیدات لازم برای مقابله با سرمازدگی باغات

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به باغداران گفت : در شب‌های سرد زمستان که دمای هوا زیر صفر می‌رود، تمهدیدات لازم برای مقابله با سرمازدگی باغات خود را بیاندیشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،خسرو زره‌گر کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سرما‌های معمول شب‌های زمستانی کم‌کم خود را نشان می‌دهد، گفت : توصیه می‌شود باغداران با استفاده از مقوا‌های زخیم و گونی‌های غیرپلاستیکی که بافت زنده دارند، تنه نهال‌ها را بپوشانند تا از سرمازدگی آن‌ها جلوگیری شود.

او گفت : استفاده از گونی‌های پلاستیکی برای محافظت باغات میوه در برابر سرما توصیه نمی‌شود، چون این گونی‌ها نه تنها کمکی به جلوگیری از سرمازدگی درخت نمی‌کنند، بلکه سرمای هوا را تشدید می‌کنند.

او از باغدارانی که باغ‌های هسته دارانی مثل گیلاس، آلبالو، زردآلو، شلیل و .. دارند خواست تا تاج درختان میوه را با در نظر گرفتن منافذی برای تهویه هوا نایلون پیچ کنند.

زره گر با تاکید بر اینکه سوزاندن لاستیک در باغات برای تعدیل دمای هوا توصیه نمی‌شود، افزود: از نظر علمی سوزاندن لاستیک در باغات به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا دانسیته دود ناشی از سوختن لاستیک پایین بوده و به همین دلیل دود ناشی از آن به سرعت بالا رفته و در فضای باغ نمی‌ماند.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به دامداران، مرغداران و گلخانه داران گفت: پس از اطمینان از بسته بودن دریچه‌های تهویه هوا نسبت به کنترل مداوم سیستم گرمایشی اقدام کنند.

زره‌گر یک توصیه هم به زنبورداران داشت و گفت: زنبورداران باید در شب‌های سرد سال درب کندو‌های زنبورعسل را با پوشش‌های مناسب بسته و از این طریق مانع خروج ملکه و زنبور‌های کارگر از کندو و از بین رفتن آن‌ها در اثر سرما شوند .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.