سیب مرغوب مهاباد در دستان همسایگان شرقی کشور

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: از ابتدای فصل برداشت تا کنون ۴۰ هزار تن سیب از شهرستان مهاباد به همسایگان شرقی کشور صادر شده است.

کریمی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد با اشاره به صادرات محصول سیب این شهرستان به همسایگان شرقی کشور در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: از ابتدای فصل برداشت سیب تاکنون حدود ۴۰ هزار تن سیب درختی به کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق، هندوستان و ترکمنستان صادر شده که این روند همچنان ادامه دارد.

او افزود: سیب تولیدی در این شهرستان که بیشتر در ۲ نوع رد و گلدن و سایر ارقام خارجی است به علت کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل آن یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می‌رود.

کریمی اضافه کرد: در این شهرستان هشت هزار هکتار باغ سیب وجود دارد که ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار آن بارور بوده و امسال به طور میانگین ۱۹ تُن محصول از هر هکتار آن برداشت شد.

او بیان کرد: این شهرستان با داشتن بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ از ظرفیت و توانمندی خوبی برای احداث کارخانه‌های سورتینگ و بسته‌بندی محصول‌های باغی و سایر صنایع تبدیلی برخوردار است.

کریمی ادامه داد: مهاباد از لحاظ سطح در جایگاه سوم آذربایجان‌غربی و بعد از شهرستان‌های ارومیه و سلماس قرار دارد و به طور میانگین سالانه بیش از ۳۰۰ هکتار باغ جدید در این شهرستان جایگزین باغ‌های پیر و فرسوده می‌شود.

او اظهار داشت: همچنین امسال ۴۵ هزار تُن سیب به صورت صنعتی (زیردرختی) به کارخانه‌های صنایع تبدیلی (آبمیوه) تبدیل شده است.

مسئول باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به فعالیت ۲۵ واحد سردخانه‌ای برای نگهداری سیب تولید شده در این شهرستان گفت: این واحد‌های سردخانه‌ای در مجموع بیش از ۱۴۵ هزار تن ظرفیت نگهداری انواع میوه را دارد و سیب ذخیره شده در آنها، با توجه به نیاز بازار تا پایان سال به تدریج خارج می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.