بمب‌های متحرک؛ تهدیدی در خیابان‌های زنجان

نصب مخازن CNG و LPG به صورت غیرقانونی و در کارگاه‌های زیرزمینی، خودرو‌ها را به بمب متحرک تبدیل کرده است.

بمب‌های متحرک؛ تهدیدی در خیابان‌های زنجانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی و اعلام نرخ‌های جدید بنزین و افزایش مصرف سوخت CNG حکایت از تمایل بیشتر مردم به استفاده از گاز طبیعی به جای بنزین داشت اما افزایش قیمت قطعات، بر بازار این کسب و کار تاثیر گذاشت.

افزایش قیمت بنزین، یکی از عوامل افزایش تقاضا برای گازسوز کردن خودروها در چند هفته اخیر بوده و این در حالی است که در بیش از یک دهه گذشته علاوه بر خودروهای پایه گاز، تعداد زیادی خودرو نیز در کارگاه‌های مجاز و غیرمجاز اقدام به نصب کپسول و تجهیزات استفاده از سوخت CNG کرده‌اند که البته هر از گاهی شاهد بروز انفجار و حادثه‌ای در ارتباط با این خودروها در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم.

وقوع این اتفاقات نیز بیشتر ناشی از به‌کارگیری قطعات و تجهیزات تقلبی و بدون کیفیت، گاه وارداتی و نیز ناشی بودن نصب‌کنندگان تجهیزات «CNG» روی خودروها بوده است که خیلی از این قطعات و حاصل کار افراد غیرمتخصص همچنان روی بسیاری از خودروها نصب و در حال کار است؛ خودروهایی که به‌ راحتی می‌توان از آن‌ها به عنوان بمب‌های متحرک یاد کرد.

در این رابطه مدیرکل استاندارد استان زنجان می‌گوید: اداره‌کل استاندارد استان هیچ‌گونه نظارتی بر مراکز و مراحل نصب مخازن CNG ندارد و تنها در باز و بست و انجام آزمون‌های دوره‌ای مخازن، نماینده شرکت بازرسی تایید صلاحیت ‌شده در محل آزمایشگاه همکار حضور دارد.

داوود کارگرزاده ادامه می‌دهد: ۸ آزمایشگاه همکار تست مخازن CNG در سطح استان دارای پروانه تایید صلاحیت از این اداره‌کل بوده و علاوه ‌بر اداره، تایید صلاحیت توسط اداره نظارت بر اجرای استاندارد نیز اجرایی می‌شود.

وی می‌افزاید: نظارت بر کیفیت CNG خودروها و انجام آزمون‌های مربوطه و ... از جمله وظایف این آزمایشگاه‌های همکار است که تاییده مورد نظر را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان، یادآور می‌شود: اولین استاندارد مربوط به جایگاه‌های عرضه سوخت CNG در سال ۱۳۸۴ با شماره ملی ۱ - ۷۸۲۹ به تصویب رسید که مختص جایگاه‌های تک‌منظوره بوده و استاندارد ملی ایران شماره ۱۲۰۵۴ که مختص جایگاه‌های چند منظوره بوده و در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسیده است.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: استانداردهای جایگاه‌ عرضه سوخت CNG از تاریخ اول مردادماه ۱۳۹۲ بر ‌اساس مصوبه هیئت وزیران اجباری اعلام شده است.

فعالیت غیرمجاز کارگاه‌های زیرزمینی نصب مخازن CNG و LPG

سوخت‌گیری با سیلندرهای گاز مایع، دیگر خطر جدی است که طی سال‌های اخیر خودروهای حامل این سیلندرها را به بمب‌های متحرکی در سطح شهرها، جاده‌ها و روستاها تبدیل کرده و این روند طی هفته‌های اخیر با تلاش مسافرکش‌ها برای پیدا کردن سوخت جایگزین افزایش یافته‌است.

با وجود هشدارهای مکرر مسئولان نسبت به خطرناک بودن این امر، آگهی‌های نصب مخازن LPG در فضای مجازی در سطوح قیمتی متفاوت منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد نظارت‌ها در این زمینه محدود است یا اینکه وجود ندارد.

این نوع سوخت‌گیری در حال حاضر بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهرها به وفور دیده شده و هر روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده شده که توجه نکردن مسئولان به این امر، روز به روز باعث خواهد شد تا این بمب‌های متحرک با جولان در سطح شهر و جاده‌ها بیشتر جان شهروندان را مورد تهدید قرار دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان، از رانندگان و متقاضیان گازسوز کردن خودروها خواست تا از طریق www.irngv.ir نسبت به ثبت‌نام اینترنتی اقدام کنند.

حمدالله حبیبی با اشاره به ایجاد بازار سیاه نصب غیرمجاز مخزن CNG و LPG و فعالیت زیرزمینی با افزایش درخواست‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها می‌گوید: هرگونه اقدام ناشیانه و غیراستاندارد می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد از شهروندان تقاضا می‌کنیم از طریق راه‌های مجاز نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و به هیچ عنوان به صورت حضوری در سه مرکز تحت نظارت اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته فعال در استان نیز مراجعه نکنند. پس از ثبت‌نام اینترنتی، زمان مراجعه و نزدیک‌ترین مرکز خدمات‌دهی به آنان اعلام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان به منظور اجرای عدالت نسبت به ثبت‌نام متمرکز و کشوری رانندگان متقاضی گازسوز کردن خودروها اقدام کرده‌اند که قطعا در پیشگیری از ایجاد بازار سیاه تاثیرگذار است که فعالیت کارگاه‌های زیرزمینی نصب مخازن CNG و LPG مورد تایید ما نیستند.

این مسئول تصریح می‌کند: رانندگان ضروری است جهت تعمیر، رفع نواقص و تست مخزن CNG و تجهیرات آن به صورت دوره‌ای به مراکز مجاز مراجعه کرده و از صحت و سلامت مخزن CNG و تجهیزات آن اقدام کنند.

نصب قانونی مخزن CNG سهمیه بنزین ماهانه را کاهش می‌دهد

یک متقاضی نصب مخزن CNG نیز با اشاره به طولانی شدن زمان دریافت و نصب مخزن، می‌گوید: پس از افزایش قیمت بنزین توجه بسیاری برای نصب مخزن CNG وجود دارد که سبب شده نوبت ثبت‌نام‌کنندگان دیرتر برسد. همچنین بازار سیاهی که وجود دارد بسیاری را برای نصب این نوع مخزن در کارگاه‌های غیرمجاز وسوسه می‌کند؛ چراکه نصب در این کارگاه‌ها دردسر زیادی ندارد.

وی می‌افزاید: در بازار سیاه گفته می‌شود که مخازن از ترکیه و به صورت قاچاقی وارد شده و استاندارد این کشور را دارد ولی اعتماد کردن به این حرف‌ها سخت است؛ چراکه در صورت انفجار و یا بروز یک علاوه ‌بر از بین رفتن خودرو، جان فرد نیز به خطر می‌افتد و در گذشته نیز شاهد بودیم که انفجار خودرویی به سایر خودروهایی که در خیابان پارک شده بودند، آسیب وارد کرده است.

وی یادآور می‌شود: چون گاهی در خیابان‌ها مسافرکشی می‌کنم، به همین دلیل علاوه ‌بر سهمیه بنزین ماهانه به سوخت CNG نیز نیاز دارم ولی پس از نصب مخزن CNG به صورت قانونی و در مراکز استاندارد، میزان سهمیه بنزین برای خودروی من کاهش می‌یابد که خوشایند نبوده و این مهم، خود دلیلی برای مراجعه بسیاری از افراد به مراکز نصب غیرمجاز است.

جولان بمب‌های متحرک خیابانی / پول می‌دهیم تا در خطر باشیم

پس از اصلاح قیمت بنزین در کشور دوباره موج جدیدی از تقاضا برای نصب مخزن CNG در استان مشاهده می‌شود که متاسفانه برخی از این تقاضاها در بازار سیاه و توسط مخازن غیراستاندارد پاسخ داده شده و خودروها را در سطح شهر به بمب‌های متحرک تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر شهروندانی که علاقه‌ای به انتظار در صف نصب مخزن CNG استاندارد در مراکز قانونی ندارند، پول می‌دهند تا خود و جامعه را در معرض خطر قرار دهند.

مردم از مسئولان امر انتظار رسیدگی و افزایش سهمیه روزانه نصب مخزن CNG استاندارد در مراکز اعلامی دارند . همچنین بسیاری از افراد به مراکز نصب غیرمجاز مخزن CNG و LPG مراجعه می‌کنند، دلیل این کار خود را کاهش نیافتن سهمیه بنزین ماهیانه عنوان می‌کنند که مسئولان ذی‌ربط باید برای کاهش مراجعات به مراکز غیرمجاز و تعطیلی و پلمب این مراکز در کوتاه‌مدت اقدام اساسی کنند، پیش از آنکه حادثه‌ای در اثر سهل‌انگاری مردم و مسئولان، خانواده‌ای را داغدار کند.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار