تعلیق حکم استرداد رهبر استقلال‌طلبان کاتالونیا

دادگاهی در بلژیک، حکم استرداد کارلوس پوجدمون، رهبر استقلال طلبان کاتالونیا را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، دادگاهی در بلژیک حکم استرداد کارلوس پوجدمون، رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیا و رهبر استقلال طلبان این منطقه را به علت مصونیت وی به عنوان عضوی از پارلمان اروپا به حال تعلیق درآورد.

این دادگاه در رأی خود به نفع «کارلوس پوجدمون» و «تونی کومین» از دیگر سیاستمداران هوادار استقلال طلبی حکم داد.

تونی کومین، به عنوان وزیر بهداشت سابق در کاتالونیا فعالیت داشت. هر دوی این سیاستمداران اهل کاتالونیا، اکنون در بلژیک سکونت دارند و به اتهاماتی همچون فتنه و اغتشاش گری به خاطر نقششان در ساماندهی همه پرسی استقلال کاتالونیا در سال ۲۰۱۷، در اسپانیا تحت پیگرد هستند.

همچنین هر دوی این افراد، در ماه مه به عنوان نمایندگان احزاب کاتالونیا، به عضویت پارلمان اروپا انتخاب شدند. در اواخر ماه دسامبر، دیوان دادگستری اروپا حکم داد که باید به این دو نفر اجازه داده شود به عنوان اعضای پارلمان اروپا حاضر شوند و کسی حق ممانعت از آن‌ها را ندارد.

تنها چند روز پس از این حکم، دادستان‌های مادرید از یک قاضی اسپانیایی خواستند تا احکام بین المللی بازداشت این دو سیاستمدار را حفظ کند.

کارلوس پوجدمون در حساب توییتری خود نوشت: دستگاه قضایی بلژیک مصونیت ما را به رسمیت شناخت و تصمیم به تعلیق حکم بازداشت و استرداد (من و) تونی کومین گرفت. اما اکنون ما هنوز منتظر آزادی «اوریول جونکراس» هستیم که او نیز به مانند ما مصونیت دارد. اسپانیا باید به همین شیوه‌ای که بلژیک رفتار کرد، عمل کرده و به قانون احترام بگذارد.

استقلال کاتالونیا با وجود گذشت بیش از دو سال از همه پرسی که از سوی پلیس در سال ۲۰۱۷ به تعطیلی کشیده شد، همچنان موضوعی داغ در منطقه مانده است. همچنین اخیرا هزاران نفر از معترضان خواهان آن شدند که قادر به تعیین سرنوشت خود بوده و نیز رهبران دربند کاتالان آزاد شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار