جلوگیری از فعالیت ۱۰ واحد صنعتی آلاینده خراسان رضوی

طی چند روز گذشته ۱۰ واحد صنعتی آلاینده به واحد‌های قضائی معرفی شده است که از فعالیت آنان تا اصلاح سیستم و رفع نقص جلوگیری می‌شود.

جلوگیری از فعالیت ۱۰ واحد صنعتی آلاینده خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از شناسایی صنایع آلاینده در مشهد خبر داد و گفت: گشت‌های مشترکی را با شهرداری مشهد برای برخورد با منابعی که باعث آلودگی هوا می‌شوند داریم و در این موضوع با هیچکس تعارف نداریم چرا که سلامتی مردم خط قرمز ما است.

او با بیان اینکه تلاش‌های ما و مسئولان استان طی سال‌ها به بار نشسته است و موفق شدیم سوخت نیروگاه توس که کانون اصلی آلودگی هوای مشهد است را از سوخت مازوت به گاز تبدیل کنیم، ادامه داد: این نیروگاه روزانه سه میلیون لیتر سوخت مازوت استفاده می‌کرد که با پیگیری‌های انجام شده توانستیم سوخت گاز را جایگزین سوخت فعلی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: صنایع دیگری در سطح خراسان رضوی و در شعاع ۵۰ کیلومتری مشهد وجود دارند که بر اساس معیار‌ها در لیست آلایندگی قرار دارند که آلودگی‌های مختلفی از جمله آب، پسماند و هوا را برای شهر به همراه دارند، لذا باید چاره‌ای برای این صنایع اندیشیده شود.
 
 

طرح انتقال ۴۰۰ واحد آلاینده به خارج از  مشهد تا پایان امسال


همتی با بیان اینکه برنامه‌های خوبی برای خارج کردن این صنایع آلاینده به خارج از شهر داریم، و برخی از این صنایع در دستور انتقال هستند، افزود: بیش از ۴۰۰ واحد در داخل شهر در حوزه‌های صنایع فلزی و آب‌کاری وجود دارد که طرح انتقال آن‌ها آماده و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی دوباره آن‌ها در شهرک صنعتی کلات ایجاد شده است.


او ادامه داد: با کمک دادستانی مشهد شرایط انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر فراهم شده است، به همین منظور طی جلسات مختلف در کمیته و کارگروه‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز متعهد و ملزم شده‌اند که راه برای انتقال این واحد‌ها باز کنند.
 

وجود بیش از ۲۵ صنف آلاینده در شهر مشهد

 

همتی افزود: بیش از ۲۵ صنف آلاینده در شهر مشهد وجود دارد که قطعاً با کمک شهرداری و فرمانداری و دیگر نهاد‌ها می‌توان برای انتقال این واحد‌ها قاطعانه‌تر عمل کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص علل آلودگی هوا گفت: تقریباً منبع آلودگی هوا مشخص است و هر کدام از عوامل سهمی در ایجاد آلایندگی دارند که مهم‌ترین متهم اصلی آلودگی هوا در کلان‌ شهر‌ها خودرو‌ها و سوخت آن‌ها است.

همتی با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد آلودگی هوا در مشهد مربوط به صنایعی است که از سوخت پاک استفاده نمی‌کنند، افزود: این صنایع با استفاده از سوخت مازوت، مایع و گازوئیل باعث افزایش آلاینده‌ها در مشهد هستند، برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی در کلان‌ شهر‌هایی همچون مشهد تدوین شده است.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.