سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

دشت مغان یک اقتصادپویا و توانمند در کشاورزی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: دشت مغان جزو یکی از ۴ دشت حاصلخیز و ایده آل کشور است و دولت به صورت تضمینی محصولات گندم و دانه‌های روغنی و چغندر قند را از کشاورزان خریداری می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که در سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی به استان اردبیل در حال بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در دست اجرا در دشت مغان بسر می‌برد گفت: از دهه ۵۰ یعنی نزدیک به نیم قرن است که از قابلیت‌ها و توانمندی‌های دشت زر خیز مغان آشنایی دارم و هر سال چند بار به صورت مرتب به این قطب کشاورزی در تردد بوده ام و به همین خاطر تنگنا‌ها و مشکلان و قابلیت‌های آن را بخوبی می‌دانم.

او افزود: دشت مغان یک اقتصادپویا و توانمند است و هنوز دانش بشری تاکنون این توانمندی و قابلیت‌های دشت مغان را نشناخته است و مطالعات ۵۰ ساله این حقیر در بخش آب و خاک نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این منطقه در تولید انواع محصولات کشاورزی بسیار در سطح بالاست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت در برخی از محصولات استراتژیک و مهم منجمله گندم و دانه‌های روغنی و چغندر قند هرچقدر که کشاورزان تولید بکنند به صورت تضمینی محصولات را از آنان می‌خرد و در این خصوص و در ارتباط با تولید اینچنین محصولات راهبردی و استراتژیک و اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد، ولی در بیشتر مواقع ملاحظه می‌شود که کشاورزان بدون در نظر گرفتن میزان تقاضای داخلی و یا بدون اطلاع از وضعیت صادرات اقدام به تولید بیش از حد و اندازه یک محصول خاص می‌نمایند که به همین دلیل نیز وضعیت مالی و امرار معاش خود را به خطر می‌اندازند؛ نمونه بارز آن تولید گوجه فرنگی و هندوانه مغان در سال گذشته بود که به دلیل تقاضای کم بازار این محصولات را به قیمت بسیار پائینی از تولید کنندگان می‌خریدند که همین امر نیز خسارت‌های مالی زیادی را به این عده از کشاورزان و بهره برداران وارد ساخت.

کشاورز افزود: از کشاورزان استان درخواست می‌نماییم بدون پیش بینی تقاضا تولید نکنند و با توجه به قانون عرضه و تقاضا هوشمندانه اقدام به تولید محصولات کشاورزی نمایند.

او بیان کرد: دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از ۴ دشت حاصلخیز کشور است. دشت مغان یکه تاز تولید بذر کلزای زمستانه است این قابلیت و توانایی دشت مغان را نه تنها در د اخل کشور بلکه در دنیا بی نظیر و نمونه کرده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که دشت مغان به عنوان محور اقتصاد کشاورزی محسوب می شود،افزود: در تولید یک محصول کشاورزی خاص،دست اندرکاران تولید و بهره برداران می‌بایست به وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی توجه نمایند و اگر چنین فن آوری و صنعتی را در داخل استان خود دارند می‌توانند محصولی را بیش از تقاضای بازار جهت تامین خوراک این کارخانه‌ها تولید نمایند.

او بیان کرد: اگر استانی این توانمندی را دارد که به صورت جدی و توانمند در صادرات محصولات تولیدی به کشور‌های همسایه منجلمه آذربایجان و ارمنستان و قفقاز و. موفق عمل نماید می‌تواند در تولید یک محصول خاص منجمله گوجه فرنگی برنامه ریزی نماید.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: خوشبختانه استان اردبیل با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب زمینی و آماده سازی بستر مناسب صادرات در خصوص زراعت سیب زمینی موفق عمل کرده است.

کشاورز افزود: یکی از مهترین وظیفه‌ها و رسالت‌های مسئولین و دست اندرکاران تولید افزایش تولید و به طبع آن افزایش میزان درآمد سرانه خانوار‌های روستایی و بهره برداران است همه می‌بایست دست در دست هم دهیم تا نگذاریم منافع و درآمد کشاورزان به مخاطره بیفتاد می‌بایست کشاورزی را به صورت هوشمند با محوریت قرار دادن عرضه و تقاضا و صادرات و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی مدیریت نمائیم.

او در ادامه سخنان خود با توجه به فعالیت‌های موفق و چشمگیر استان اردبیل در گسترش شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان افزود: خوشبختانه استان اردبیل در گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای و تولید این محصول بسیار خوب و موفق عمل کرده است و بستر مناسبی را برای تولید و عرضه این محصول به داخل کشور و همچنین خارج از کشور فراهم ساخته است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک هکتار فضای گلخانه‌ای این قابلیت و توانایی را دارد که ۵۰۰ تن محصول گلخانه‌ای گوجه فرنگی و ... تولید نماید این یک کارخانه عظیم و توانمند تولیدی در عرصه کشاورزی است این به آن معنا است که یک فضای ۱۰۰۰ هکتاری گلخانه‌ای قادر به تولید محصول ۵۰۰ هزار تنی است قطعا اگر بستر صادرات این محصولات به نحو شایسته و مطلوبی فراهم شود می‌تواند در تولید ثروت و بکارگیری جوانان تحصیل کرده و بیکار قدم بسیار موثری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

او افزود: حمایت از سرمایه گذاران در بخش کشاورزی بخصوص در دشت زرخیز مغان می‌بایست با جدیت دنبال شود و از این ظرفیت‌های سرمایه گذاری در راستای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود قطعا ً در این صورت شاهد رشد و بالندگی بخش کشاورزی و رونق تولید در این استان زرخیر خواهیم بود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.