وزیر بهداشت: از نظر منابع مالی در سال قحطی هستیم

نمکی گفت: از نظر منابع مالی در سال قحطی هستیم و سراغ تحول‌هایی برویم که با هزینه کمتری بتوان تحول ایجاد کرد.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس معاونان آموزشی وزارت بهداشت که در علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: بررسی اینکه اَتِند و رزیدنت چقدر به اخلاق آموزشی عمل می‌کنند وظیفه معاونت آموزشی است، هر چند در رتبه‌های بین المللی تعداد مقاله مهم است، اما باید تحول ایجاد کنیم چرا که دانشجو پاسوز موضوع ارتقا هیئت علمی می‌شود و این وزن دانشگاه را پایین می‌آورد.

او اوامه داد: وزن دهی برای ارتقای دانشجوی دکتری را باید اصلاح کنیم، به دلیل گرفتاری روسای دانشگاه‌ها و پرداختن به مسائل مالی و غذای بیمارستان روسای دانشگاه‌ها گرفتار روزمرگی شده اند.

رئیس دانشگاه نباید درگیر نخود و لوبیا و دارو شود

وزیر بهداشت گفت: من موافق ادغام آموزش در درمان بودم، اما نه اینطور که خانه‌های بهداشت ادغام شود. اعتقاد نداشتم که رئیس دانشگاه به جای پرداختن به آموزش و پژوهش، مجبور باشد به خانه بهداشت بپردازد. ما به دنبال این هستیم که سازمان سلامت استان‌ها را احیا کنیم و در حال کار کارشناسی هستیم تا رئیس دانشگاه به اولین رسالت خود یعنی آموزش و پژوهش بپردازد چرا که رئیس دانشگاه نباید تا این میزان درگیر نخود، لوبیا و دوای بیمارستان باشد.

نمکی با اشاره به اینکه باید در جهان خود را مطرح کنیم، افزود: در هیچ عرصه‌ای در کشور مانند پزشکی بی نظیر نیستیم ما به حدی در حوزه پزشکی توانمند شده ایم که قابلیت ارائه خدمت به همه منطقه را داریم. البته نیازمند ارتقا و تغییر شیوه‌های مدیریتی هستیم و باید به بیرون مرز‌ها فکر کنیم.

او تاکید کرد: ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت داریم و به تایید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دستاورد‌های دانش بنیان حوزه پزشکی بی نظیر هستند، اما این به معنی این نیست که در حوزه علمی حصار ایجاد کنیم.

 وزیر بهداشت تصریح کرد: از نظر منابع مالی در سال قحطی هستیم و درخواست دارم سراغ تحول‌هایی بروید که با هزینه کمتری بتوان تحول ایجاد کرد، اما به هر حال بدون پول نمی‌توان مملکت را اداره کرد.


بیشتر بخوانید: دریافتی پرستاران از درآمد پزشکان پرداخت می‌شود/ طرح قاصدک باید لغو شود


پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی در آینده‌ای نزدیک

نمکی از پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: گره مطالبات تامین اجتماعی که ما را زمین گیر کرده بود خوشبختانه به زودی می‌شود و این نوید را می‌دهم که این سه ماهه آخر را نسبت به سه ماهه پیش از آن بهتر سپری خواهید کرد. تقاضا کنم در مدیریت اندک منابع حوزه آموزش توجه کنید.

او بیان کرد: تعداد قابل توجهی معاون بهداشت، پزشک عمومی هستند و هیئت علمی نیستند و من به روسای دانشگاه ابلاغ کردم که باید معاون بهداشت عضو هیئت علمی باشد، متاسفانه ۶۰ درصد از معاونان بهداشت غیر هیئت علمی هستند. 

دانشگاه باید به عرصه خانواده ورود کند

نمکی یادآوری کرد: برای جامعه محور کردن نظام سلامت فردی را درون خانه تعریف و در سه حوزه تربیت خواهیم کرد، نخست در حوزه پیشگیری مثل رژیم غذایی و کنترل فشارخون و دیابت و...، دوم در حوزه فوریت‌های پزشکی قبل از رسیدن اورژانس و سوم توانبخشی؛ چرا که جامعه به سمت سالمندی می‌رود، نکته مهم این است که دانشگاه باید به عرصه خانواده ورود کند، ما ادغام آموزش در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را در اسفند ماه به بحث و بررسی خواهیم گذاشت.

او در ادامه افزود: باید دانشجوی پیراپزشکی و پزشکی درگیر حل مسائل اجتماعی درون خانواده شود تا آموزش پزشکی خانواده محور داشته باشیم. طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را در سه استان کلید زده ایم، ما امروز از مراقبت در منزل صحبت می‌کنیم، اما پرستاری که ما تربیت می‌کنیم فقط برای حمایت بیمار در بیمارستان آموزش می‌بیند و باید روی آموزش آن‌ها در این حوزه کار کنیم و این طرح یک تحول بین المللی است.

۴۴ درصد از بیکاران فارغ التحصیلان لیسانس به بالا هستند

وزیر بهداشت ادامه داد: ۴۴ درصد از بیکاران فارغ التحصیلان لیسانس به بالا هستند، فردی که دکتری دارد و بیکار است خود احساس سرخوردگی می‌کند، ما با تربیت برخی نیرو‌های انسانی کار‌های افسرده زا کردیم. نظام ارائه خدمت ما اگر به پای بخش خصوصی فعال بود و تولید و صنعت داشتیم حال و روزمان این نبود. 

نمکی گفت: زمانی که در سازمان برنامه بودم مسائل را در حوزه‌های مختلف مرور می‌کردیم در طول سالیان گذشته علی‌رغم تنگناه‌ها در حوزه آموزش کار‌های بزرگی انجام شده است که در سال‌های آینده می‌توانیم اثر آن را ببینیم.

او در ادامه افزود: اعتقاد دارم هر تحولی بدون تحول آ‌موزشی امکان‌پذیر نیست، البته باید توجه داشت که آموزش به معنای آموزش عالی نیست بلکه باید آموزش را از دوران ابتدایی شروع کنیم، چرا که اگر مملکتی آموزش و پرورش و دانشگاه توسعه یافته نداشته باشد نیروی انسانی توسعه یافته هم نخواهد داشت.

وزیر بهداشت بیان کرد: یکی از بزرگترین مسئولیت‌ها تحول آموزشی است که با تغییر محتوای دروس محقق نمی‌شود، ما نباید فقط به پر کردن حافظه اکتفا کنیم بلکه باید آموزش به تحول شخصیت هم منجر شود.

او با بیان اینکه طرح تحول آموزش باید زودتر از طرح تحول سلامت اجرا می‌شد، گفت: طرح تحول آموزش را باید جدی بگیریم، بدون تغییر در شیوه زندگی مردم نظام سلامت توسعه یافته نخواهیم داشت. آموزش را از مدرسه شروع کنیم و بسته‌های آموزشی را در دانشگاه‌ها تدوین و ارائه کنیم.

نباید به دلیل فقر محرومیت آموزشی ایجاد شود

وزیر بهداشت گفت: باید بحث عدالت آموزشی جدی گرفته شود، نباید به دلیل فقر محرومیت آموزشی ایجاد شود. استعداد‌ها به دلیل تنگدستی نباید از تحصیل باز بمانند.

نمکی یادآوری کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که یک دلال یا کلاهبردار شماره تلفن می‌دهد و اعلام می‌کند که قبولی قطعی پزشکی را  تضمین خواهد کرد و این نشان می‌دهد که در جایی مشکل وجود دارد، ما باید در برابر موج بی‌عدالتی بایستیم.

او ادامه داد: متأسفانه این اتفاق افتاده است که این شیادان جسور شده‌اند و به وزیر و همه مردم در هر سطحی اعلام می‌کنند که تحصیل پزشکی به صورت قطعی است. البته خوشبختانه همکاران ما به این موج‌های بی‌عدالتی تن نمی‌دهند، اما به هر حال مسیر‌هایی برای ورود این افراد ایجاد شده است.

نمکی گفت: در خیلی از رشته‌های دکترا، فلوشیپ و فوق تخصص جذب می‌کنیم، اما در رشته جراحی کودکان و زنان این طور نیست و به همین دلیل نظام سلامت از نظر اقتصادی قادر به ادامه صیانت نیست.

او در ادامه بیان کرد: ما آدم‌هایی تربیت می‌کنیم که هزینه زیادی دارند و خدماتمان گران تمام می‌شود. باید تلاش کنیم در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت نیروی انسانی تربیت کنیم.

وزیر بهداشت گفت: پرستار تکنسین هوشبری و اتاق عمل کم داریم با این شرایط تخت بیمارستانی اضافه می‌کنیم.

نمکی تاکید کرد: در مورد نظارت و درمان معاونت‌های آموزشی خودشان را کنار کشیده‌اند در حالی که باید به حوزه درمان هم توجه کنند.  تعیین تکلیف بیماری ممکن است بعد‌ها در بیمارستان آموزشی طول بکشد و در این شرایط معاونت آموزشی دخالتی نمی‌کند در صورتی که باید در حل مشکل آموزش و درمان مداخله کنند.

وزیر بهداشت خطاب به معاونان آموزشی اظهار کرد: این کار شماست که آموزش را رصد کنید و توجه به اخلاق حرفه‌ای را مد نظر قرار دهید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
عجبا
-
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۰ دی ۱۳۹۸
علی برکت الله
آخرین اخبار