جنگل کاری مراتع مجاور چاه فیروزه شهربابک

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور گفت: در راستای ایجاد کمربند سبز برای شهر‌های آلوده، یک هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع مجاور چاه فیروزه شهربابک جنگل کاری می‌شود.

فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور در حاشیه افتتاح جنگل کاری در منطقه چاه فیروزه شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،گفت: طبق قانون هوای پاک، وزارت کشاورزی با همکاری شهرداری موظف هستند که در اطراف شهر‌های آلوده کمربند سبزی ایجاد کنند.

او افزود: در راستای تعهدات بین المللی و ملی، شرکت‌های بابک مس و گهر مس شهربابک در جهت انجام فعالیت‌های اجتماعی و تعهدات خود، کشت گیاه بادام کوهی را در این منطقه انجام می‌دهند.

او از آلودگی برخی صنایع موجود در شهربابک یاد کرد و اظهار داشت: ایجاد کمربند سبز می‌تواند به عنوان فیلتر جذب گرد و غبار ناشی از صنایع عمل کند.

غیبی با بیان اینکه هر هکتار جنگل می‌تواند ۶۸ تن گرد و غبار را جذب کند، تصریح کرد: جنگل کاری بسیاری از آلودگی‌های فلزات سنگین را که جوامع بشری در اقصی نقاط دنیا با آن روبه روست کاهش می‌دهد.

او عنوان کرد: فاز اول جنگل کاری در مجاورت معدن چاه فیروزه شهربابک در مساحت ۶۰۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۶۷۰ میلیون تومان انجام شده است و فاز دوم آن نیز با مساحت ۶۰۰ هکتار در حال انجام است.

او بادام کوهی را گیاه بومی شهربابک و با ارزش اقتصادی خواند و تصریح کرد: بادام کوهی با آب و هوای شهربابک سازگار است و بعد از به ثمر رسیدن بذردهی خوبی دارد که قابل صادرات است و صمغ آن نیز در صنایع داخلی و خارجی کاربرد دارد.

غیبی اعلام کرد: طرح‌های مذکور براساس تفاهم نامه فی مابین اداره کل منابع طبیعی با معین‌های اقتصادی شهرستان از جمله مجتمع مس شهربابک درخاتون آباد، بابک مس ایرانیان و گهرمس انجام شده و درحال انجام می باشند.

غیبی با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای توسعه جنگل کاری در نظر گرفته شده است، پیش بینی کرد: در سال جاری در استان کرمان برای بیش از هزار هکتار برنامه احیا و غنی سازی مراتع داشته باشیم.

او تصریح کرد: با وجود کار‌های مشارکتی و پتانسیل بالای استان کرمان می‌توان توسعه جنگل را چند برابر کرد.

پس از مراسم افتتاحیه جنگل کاری در محدوده چاه فیروزه شهربابک از چندین طرح جنگل کاری اجراشده در سراسر شهرستان بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار