در جلسه شورای فرهنگی عمومی گلستان:

طرح نامگذاری استان گلستان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران تصویب شد

با تصویب نامگذاری گلستان به عنوان پایتخت فرهنگی اقوام ایران،کلیات طرح آن مورد موافقت اعضا حاضر در شورای فرهنگی عمومی استان قرار گرفت.

طرح نامگذاری استان گلستان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران تصویب شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، در جلسه روز یکشنبه شورای فرهنگ عمومی استان کلیات طرح انجام مطالعات و تدوین سند جامع پایتخت فرهنگی اقوام ایران در گلستان پس از بحث و تبادل نظر با اجماع نظر حاضران مورد موافقت و تصویب قرار گرفت.

همچنین در این جلسه مصوب شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان جزییات این طرح را تدوین و برای تصویب نهایی به شورای فرهنگ عمومی استان ارایه دهد.

استاندار و نایب رییس شورای فرهنگ عمومی گلستان در این پیوند گفت: مسوولیت طی کردن فرایند قانونی ثبت ملی این نام بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

هادی حق شناس اثرات این نامگذاری برای توسعه گلستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نام نهادن پایتخت فرهنگی اقوام به گلستان سبب جلب توجه بیشتر به این استان شده و افزایش فرصت‌های شکوفایی اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.

استاندار گلستان افزود: همچنین این اتفاق فرهنگی می‌تواند موجب شکل گیری بیشتر گفتمان اقتصادی و فرهنگی شده و منابع درآمدی پایداری را برای استان ایجاد کند.

حق شناس بیان داشت: تاکنون بیشتر توجهات به مسائل فرهنگی گلستان برمدار صرف فرهنگ می‌چرخید، ولی بر اساس رویکرد جدید "گفتمان اقتصاد فرهنگی" که بتواند دست آورد‌های اقتصادی ایجاد کرده و منابع درآمدی پایدار پدید آورد؛ مورد توجه خواهد بود.

 نایب رییس شورای فرهنگ عمومی گلستان همچنین به نامگذاری روز گرگان اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی /گلستان/ در کلیت این موضوع و اهمیت آن اتفاق نظر دارد، اما در رابطه با روز آن گزینه‌های مختلفی مطرح است که باید بحث و تبادل نظر بیشتری صورت گیرد.

گفتنی است در شورای فرهنگ عمومی گلستان در خصوص شاخص‌ها و مزیت‌های فرهنگی استان بویژه در بحث اقوام مباحثی از سوی مشاور طرح مطالعاتی مطرح شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته از ۲۴ قوم موجود در ایران ۱۶ قوم در گلستان زندگی می‌کنند که این ویژگی در هیچ استان دیگری وجود ندارد.

وحدت و کثرت قومی، مذهبی و نژادی در گلستان نیز دیگر نتیجه مطالعات صورت گرفته است که از سوی مجری به عنوان مزیت استان مطرح شد.

روستا محوری در گلستان که بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان را نیز در خود جای داده و ساخت موزه روستایی در جنگل قرق گرگان دیگر مزیت مطرح شده بود.
همچنین تاکنون ۱۳ جشنواره اقوام ایران در گلستان برگزار شده و دبیرخانه دائم آن نیز در گرگان قرار دارد.

منبع : ایرنا
انتهای پیام/ ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار