معاون وزیر راه و شهرسازی؛

بم امروز محکم‌ترین شهر کشور است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مهندسی کشور، اراده مردم و کمک‌های کشوری و بین المللی سبب شد، بم محکم‌ترین شهر کشور ساخته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد شکرچی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی عصر امروز در مراسم شانزدهمین سالگرد زلزله دلخراش بم که با حضور مسئولان استانی و محلی در بهشت زهرای این شهرستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالگرد جانباختگان زلزله پنجم دی ما در بم گفت: مهندسی کشور، اراده مردم و کمک‌های کشوری و بین المللی سبب شد، بم محکم‌ترین شهر کشور ساخته شود.

بم امروز محکم‌ترین شهر کشور است

او بم را یک سرمایه ارزشمند جهانی دانست و افزود: این شهر ریشه در تاریخ کهن دارد.

شکرچی زاده به طرح جامع و تفضیلی شهر بم اشاره و تصریح کرد: پس از بازدید سال گذشته و گزارش ارائه شده، به دستور وزیر راه و شهرسازی، این طرح به عنوان طرح ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد تا ضمن تأمین زمین برای مناطق مسکونی نخلستان‌ها رو حفظ کنیم.

او بیان داشت: پس از حادثه زلزله بم ما آئین نامه‌های ساختمانی را بازنگری کردیم و در واقع مهندسی کشور تجربه آموخت تا این اتقاق دوباره تکرار نشود.

شکرچی زاده با اعلام اینکه استان کرمان از استان‌های حادثه خیز کشور است، گفت: حتما باید توجه داشته باشیم در حریم گسل‌ها ساختمان سازی صورت نگیرد و اگر این کار انجام شد با رعایت ضوابط باشد.

بم امروز محکم‌ترین شهر کشور استمحمدجواد فدایی، استاندار کرمان نیز یاد و خاطره جانباختگان زلزله ۵ دی ماه سال ۸۲ شهرستان بم را گرامی داشت و گفت: زلزله بم امتحان سختی برای مردم بم بود، اما امروز خوشحالیم که مردم بم در این امتحان پیروز شدند.
او با تأکید بر مقاوم سازی واحد‌های ساختمانی، آن را مهم خواند و افزود: مقاوم سازی سالانه دویست هزار واحد در دستور کار دولت است که باید به این امر اهمیت داده شود تا ساختمان‌های فرسوده تبدیل به ساختمان‌های مقاوم شود.


فدایی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات صنعت خودروسازی در بم اشاره و تصریح کرد: این صنعت به دلیل برخورد با مشکلات ارزی، ششصد میلیارد قرض بالا آورد، اما با صحبت‌هایی که با همتی رییس بانک مرکزی و وزیر صنعت شده، قرار است، وام‌هایی به این شرکت‌ها داده شود و پیش فروش خود را آغاز کنند.
او درباره‌ی آبرسانی از سد نسا نیز بیان داشت: برای فاز اول ۳۰۰ میلیارد و برای فاز دوم ۲۰۰ میلیارد اعتبار لازم است که وزارت نیرو سالانه فقط ۶۰ میلیارد می‌تواند ارائه دهد که ۵ سال طول می‌کشد، اما ما با استفاده از منابع و تسهیلات می‌خواهیم آن را تامین کنیم تا در عرض کمتر از دوسال به پایان برسد.


استاندار کرمان در خصوص بحث شن‌های روان در بم هم گفت: مارچ پاشی و بوته کاری شروع شده و امسال قرار است ۲ هزار هکتار بوته کاشته شود که۱۲۰ میلیارد اعتبار برای مارچ پاشی اختصاص داده شده اشت.
فدایی برای تأمین اعتبار برای جاده سازی جاده‌های ناتمام ریگان ـ جاسک و نرماشیر ـ ایرانشهر از وزارت راه و شهرسازی خواستار کمک شد.
او به جوانان و کسانی که در پی شغل هستند توصیه کرد: به سراغ احداث گلخانه روند چرا که دولت اعتبارات خوبی برای آن اختصاص داده است.
فدایی به ایجاد دهکده خرما در بم نیز اشاره کرد و افزود: این دهکده برای ساماندهی بحث خرماست و برای آن ۵۰ میلیارد تومان اعتیار اختصاص داده شده که قرار است به ۸۰ میلیارد افزایش پیدا کند.

بم امروز محکم‌ترین شهر کشور استحجت الاسلام دانشی، امام جمعه بم هم ضمن تسلیت شانزدهمین سالگرد زلزله بم به رهبر معظم انقلاب، هم استانی‌ها و مردم بم گفت: حضرت آقا فرمود "لقب دارالصابرین شایسته مردم بم است، چرا که داغی سنگین دیده بودند. "
او افزود: علی رغم کمک همه مسئولان و دولتمردان، اگر چه امروز محکم‌ترین شهر کشور بم است، اما همچنان نقایصی در عمران شهری مانند مساجد و مدارس وجود دارد.
حجت الاسلام دانشی با اعلام اینکه مردم بم در همه عرصه‌ها خود را خوب نشان داده اند، تصریح کرد: عزاداری مردم بم در تاسوعا و عاشورای حسینی امروز سبب تحول در عزاداری‌های سراسر کشور شده است.

بم امروز محکم‌ترین شهر کشور است

حبیب‌الله نیکزادی پناه، نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز یاد و خاطره جانباختگان زلزله بم را گرامی داشت و گفت: یاد و خاطره آن روز هرگز از ذهن مردم بم و کشور خارج نمی‌شود.
او افزود: وضعیت شهر بم باید بهتر از این باشد، چرا که این شهر، میزبان گردشگران مختلفیست که هرکدام از آن‌ها سفیری می‌تواند باشد.
نیک زادی پناه تصریح کرد: کوچه‌های بم هنوز خاکی و قسمتی از شهر ما هنوز ناکارآمد است.


نماینده مردم شرق استان کرمان در خصوص عمران شهری بیان داشت: ۱۶ سال از زلزله گذشته، اما هنوز تعدادی از مدارس ما کانکسی است و نیازمند این است مسئولان تدارکات لازم را برای آبادانی ببینند.
او یکی از مشکلات عمده شهر بم را اعلام زود هنگام پایان باز سازی عنوان کرد و گفت: این امر سبب شده، هنوز مشکلات زلزله ۸۲ بعد از ۱۶ سال در بم وجود داشته باشد و حتی هنوز در شهر آوار وجود دارد.


نیکزادی پناه افزود: شاخص‌های توسعه این شهر با این همه آوار‌های مانده و خرابی، توسعه یافته می‌شود، اما شهر جیرفت غیر برخوردار است و درخواست تجدید نظر در شاخص‌های توسعه‌ای را داریم.
او از دیگر مشکلات بم را طرح جامع شهر و طرح تفضیلی دانست و خواستار سرعت بیشتری در این راستا شد و تصریح کرد: ما بیش از این شاهد از بین رفتن باغشهر بم نباشیم و لازم است چند شهرک مسکونی در بم برای حفظ باغشهر داشته باشیم.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار