مولانوری در نشست خبری:

با گروه‌ها یا جبهه‌هایی که خلاف قانون فعالیت انتخاباتی کنند، برخورد می‌کنیم

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: گروه‌ها یا جبهه‌هایی که خلاف قانون فعالیت انتخاباتی داشته باشند؛ با برخورد قانونی مواجه می‌شوند.

با گروه‌ها یا جبهه‌هایی که خلاف قانون فعالیت انتخاباتی کنند، برخورد می‌کنیمبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید مولانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری صبح امروز چهارشنبه چهارم دی‌ماه ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح و تسلیت گرامیداشت سالروز زلزه بم با بیان اینکه چهاردهمین جلسه کمیسیون برگزار شد، گفت: در ایران فرایند انتخابات مجلس و خبرگان هستین و قریب به دو ماه آینده شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود و به این دلیل که یکی از شعارها واهداف اصلی انقلاب بحث حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان برای رسیدن به اهداف انقلاب بوده است موصوع انتخابات امری مهم حساس و ضروری است.

او با تاکید بر اینکه دو موضوع مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد؛ نخست حضورمشارکت و حضور گسترده، باشکوه و حداکثری مردم به مثابه پشتوانه جدی از نظام و مشروعیت بخشیدن نظامی که به دست آنها شکل گرفته شده و باعث یاس دشمنان می شود، آنهم در شرایطی دشمن تلاش می کنند پمپاژ ناامیدی به داخل کشور را داشته باشند و به دنبال امیال و اغراض خودشان هستند به همین دلیل باید مردم حضور و مشارکت داشته باشند.

او با اشاره به نقش احزاب در انتخابات گفت: احزاب هم نقش آگاهی بخشی پبرامون مسائل مختلف داخلی و خارجی را دارندو هم اینکه نقش مهمی برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش سیاسی برای تصمیم گیری صحیحی و انتخاب نخبگان و بهترین افرلد برای تشکیل مجلس قوی دارند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه باید در کنار مشارکت، انتخاب صحیح و درستی داشته باشیم، اطهار کرد: جمع زیادی که فکر می‌کردند تکلیفی به دوش دارند و نیز توانایی حضور در مجلس را دارند ثبت نام کردند و وارد بعد از بررسی صلاحیت هاوارد عرصه رقابت میشود که موضوعات مهمی باید مورد وجه قرار گیرد.

او ادامه داد: فعالان عرصه انتخابات و داوطلبن و کاندیداها باید با نیت مشارکت حداکثری و از طرفی شکل گیری مجلس قوی و قانونمند، ضابطهمندی و التزام به قانون داشته باشند.

مولانوری افزود: حزاب و گروه های سیاسی باید توجه کنند که قانون نحوه فعالیت احزاب، قانون اساسی و اساسنامه آنها باید ملاک فعالیتها و اقداماتشان باشد و بر اساس احزاب دارای پروانه فعالیت می‌توانند کنگره، نشست و برنامه های متعدد سیاسی برگزار کنند و به جز این نام‌ها و نشانه ها که در قالب احزاب و جبهه‌های سیاسی که شکل گرفته اند فعالیت کند به لحاظ قانونی با آنها برخورد می‌شود و تقاصا نیکنیم که فعالان سیاسی درون و خارج از احزاب قوانین را رعایت کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تاکید کرد به جز ۱۱۶ حزبی که دارای پروانه فعالیت هستند و تعدادی از احزاب که به زودی پروانه آنها صادر می‌شود و به جز ۸ جبهه‌ی که مجوز گرفته‌اند، هیچ کسی با نان و نشان دیگری نمی توانند فعالیتی داشته باشند.

مولانوری بابیان اینکه افرادی در روزهای اخیر مصاحبه و فعالیت‌هایی با عناوینی که مورد تصویب کمیسیون قرار نگرفته داشته‌اند، جبهه‌هایی را که مجوز فعالیت دارند را جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا)، جبهه هماهنگی اصول‌گرایان استان قم، جبهه هماهنگی اصلاحات، جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی، جبهه پیشرفت رفاه و عدالت، جبهه مستقلین و اعتدال ایران،جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و
جبهه ایستادگی اعلام کرد و تاکید کرد: جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به اطلاع کمیسیون نرسید و نمیتوانند با این عناوین فعالیت کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: هیچ محدودیتی برای دادن مجوز نداریم اما جبهه با ائتلاف تعدادی از احزاب دارای پروانه فعالیت شکل می‌گیرد و تشکیل هر جبهه و ائتلافی باید به اطلاع کمسیون‌ ماده ۱۰ احزاب برسد و تا زمانی که نرسد نمیتواند فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: اگر این گروه ها فعالیت خودشان را ادامه بدهند بر اساس ماده ۱۸ با آنها برخورد خواهد شد.

دبیرکل ماده ۱۰ قانون احزاب با بیان اینکخ به این دلیل که تعداد مشخصی از احزاب در قانون برای تشکیل جبهه اعلام نشده هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و جبهه‌ها با بیش از دو حزب میتوانند شکل بگیرند.

وی افزود: اگر احزاب جبهه‌ها مراحل قانونی را طی کنند در همین مدت باقی مانده تا انتخابات میتوانند مجوز را دریافت کنند.

مولانوری با تشریح دستور کار کمسیون ماده ۱۰ گفت: گزارش پرداخت یارانه احزاب در سال ۹۶ را داشتیم که مبلغ ۲ میلیارد تومان از طرف وزارت کشور در اختیار خانه احزاب برای پرداخت به احزاب قرار گرفت.

وی با اشاره به قطع شدن یارانه احزاب از دوره دولت نهم و پرداخت دوباره آن از سال ۹۶، گفت: یارانه که به احزاب پرداخت میشود احزاب اید گزارش هزینه کرد خود را به کمیسیون ارائه دهند، و بعد از تصویب یارانه بعدی به انها پرداخت میشود، بنابراین احزابی که گزارش هزینه کرد خود را به کمیسیون ارائه ندهند، یارانه به انها پرداخت نمیشود.

وی اطهار کرد ۱۰۳ حزب مشمول دریافت یارانه سال ۹۶ میشدند که ۷۳ حزب قبلا از طرف خانه احزاب به آنها یارانه پرداخت شده است. بنابراین ۳۰ حزب باقی مانده باید یارانه را دریافت کنند که تصویب شد که به هر حزب ۱۸ میلیون ۴۴۶ هزار تومان پرداخت شود.

وی علت دیر پرداخت شدن یارانه این سی حزب را حسابرسی دانست و گفت: در سال ۹۶ هنه احزاب یارانه را به طور مساوی دریافت کردند.

دبیرکل کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه اعتباری که برای احزاب در سال ۹۷ در نظر گرفته شده است، ۶۰۰ میلیون تومان بوده که در اختیار خانه احزاب هم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این میزان ۴۸ میلیون تومان در اختیار خانه احزاب قرار می‌گیرد که ۳۰ میلیون هزینه های جاری خانه احزاب و ۱۸ میلیون هم به ۱۸ شعبه خانه احزاب در سراسر کشور پرداخت خواهد شد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه هزینه کرد این ۴۸ میلیون منوط به تصویب مجمع عمومی خانه احزاب است، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون برای هر حزب ملی ۶ میلیون و برای هر حزب استانی ۳ میلیون تومان است که پرداخت آن منوط به ارائه گزارش و تایید توسط کمیسیون انجام می شود.

دبیرکل کمیسیون احزاب ماده ۱۰ احزاب گفت: دستور کار بعدی صدور پروانه فعالیت دو حزب سفیران انقلاب اسلامی و حزب راه ملت بود که گزارش مجمع عمومی و اساسنامه آنها بررسی شد، ضمن تذکر در مورد اساسنامه، بررسی بیشتر به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

مولانوی بابیان اینکه بررسی صلاحیت نمایندگان شعب ۱۴ حزب در استان قم بررسی وبه تایید و تصویب کمیسیون رسید، گفت: صلاحیت مسئولان شعب احزاب جمعیت پیروان حضرت زینت(س)، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، سازمان معلمان ایران، حزب اعتدال و توسعه، مجمع نیروهای خط امام، خانه پرستار، مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها، حزب کارگزاران سازندگی ایران، جمعیت اسلامی فرهنگیان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت وفادارن انقلاب اسلامی، مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی و جامعه اسلامی حامی کشاورزی ایران مورد تایید قرار گرفته و میتوانند در استان قم شعب حزب متبوع خود را تاسیس کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار