کاهش شیوع اسهال در گوساله‌های شیرخوار

محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، موفق به ساخت مکمل ضد اسهال گوساله شیرخوار بر پایه آنتی‌بادی و پروبیوتیک شدند.

کاهش شیوع اسهال در گوساله‌های شیرخواربه گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اسهال عمده‌ترین بیماری و عامل خسارت در گوساله‌های شیرخوار است. ای‌کلای انتروتوکسیژنیک K ۹۹ یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زای مرتبط با اسهال شناخته می‌شود و ایمنوگلوبین‌های زرده تخم‌مرغ (IgY) به‌همراه پروبیوتیک‌ها به‌عنوان یک جایگزین ارزان برای آنتی‌بیوتیک‌ها جهت پیشگیری و درمان عفونت‌ها است.

هدف از این فناوری، تهیه IgY اختصاصی علیه ای‌کلای K ۹۹ و تعیین دوز بهینه آن همراه با پروبیوتیک‌ها و سپس تعیین اثر آن‌ها در گوساله‌های شیرخوار است. مکمل پروبیوتیکی حاوی هفت گونه باکتری انتروکوکوس فاسیوم، پدیوکوکوس اسیدی لاکتی‌سی، استرپتوکوکوس ترموفیلوس، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، بیفیدوباکتریوم بیفیدیوم) می‌باشد که دوز مناسب برای استفاده از پودر زرده تخم‌مرغ، یک گرم تعیین شده است.

کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در گوساله‌های شیرخوار

براساس این پژوهش، محصول تولیدی سبب بهبود وزن روزانه، سلامت و ایمنی و کاهش شیوع اسهال در گوساله‌های شیرخوار می‌شود. بنابراین، فرآورده حاضر می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش شیوع اسهال و جایگزین کارآمدی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در گوساله‌های شیرخوار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار