لاریجانی در مراسم معارفه سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس:

کالا‌های با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد/ ضرورت تدوین بسته ویژه شرایط تحریمی و خاص

رئیس مجلس گفت: ما ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی اختصاص داده‌ایم، اما این کالا به دست مردم به صورت کامل نمی‌رسد

جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس باید حفظ شود/ مهمترین هدف توسعه کشور استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع کاظم جلالی گفت: در این جلسه نکات متعددی در مورد خدمات مرکز پژوهش‌ها در دوران مدیریت آقای جلالی و نتایج این خدمات ارائه شد.

او افزود: آقای جلالی یکی از نیرو‌های خوش‌فکر، فعال و سرزنده در کار بودند و در مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همت عالی داشتند، آرزوی توفیق برای ایشان در مأموریت جدیدشان می‌کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه آقای قاسمی جانشین جلالی خواهد بود تصریح کرد: آقای قاسمی هم از نیرو‌های فرهیخته و ارزشمند مرکز بودند؛ در دورانی که بنده توفیق دیدار با ایشان در جلسات کارشناسی را داشتم، او را فردی منصف و صاحب نظر دیدم، امیدوارم انجمن‌های پژوهشی و استادان علمی بتوانند در این شرایط حساس کشور نقش آفرین باشند.

او با اشاره به تغییرات مثبت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها امروز از پختگی بیشتری برخوردار است و افراد صاحب نظر در این مرکز حضور دارند. مرکز پژوهش‌ها جا افتاده شده است که این موضوع سرمایه مهمی برای این مرکز به حساب می‌آید.

لاریجانی اضافه کرد: غیر از فرمایشات رهبری در مورد مرکز پژوهش ها، در مجلس شورای اسلامی هم اهمیت زیادی به گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها داده می‌شود و در بین سایر مراکز پژوهشی دیده می‌شود که به پژوهش‌های این مرکز استناد می‌شود باید این جایگاه حفظ و تقویت شود، زیرا سرمایه مهمی برای کشور است.

لاریجانی اظهار کرد: باید برای دوره بعد افقی را در نظر بگیرید و شتابان به سمت آن حرکت کنید، زیرا در آینده شرایط کشور اقتضا می‌کند که شما عملکرد بهتری داشته باشید. معتقدم مرکز پژوهش‌ها باید مبتکرانه عمل کند و از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و سایر مراکز پژوهشی استفاده کنند، زیرا مشکلات کشور به گونه‌ای است که اگر همه دست به دست هم دهیم قابل حل است.

او با اشاره به فضای تحریمی ادامه داد: با روحیه ابتکاری به سمت حل مشکلات کشور بروید مهمترین هدف کشور توسعه است.

لاریجانی ادامه داد: یکی از مقاطع مهم، زمان بررسی بودجه است باید نظرات کارشناسی شفاف ارائه دهید، اشکالی که دارید این است که گاهی فقط درد‌ها را می‌گوید و پاسخ‌های روشن برای حل مشکلات را کمتر بیان می‌کنید بنابراین کسانی که می‌خواهند در مجلس کار کنند نمی‌توانند و باید از لابلای اوراق شما برخی موضوعات و راه حل‌ها را کشف کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه بودجه ٩٩ گفت: لایحه بودجه باید جنبه‌های اثباتی کار بررسی شده و جنبه‌های منفی حذف شود، به عنوان مثال اگر مشکل نقدینگی در کشور وجود دارد تلاش کنید در بودجه نقدینگی افزایش نیابد و بودجه به نوعی تنظیم شود که نقدینگی جذب شود ابتکاراتی برای جذب نقدینگی داشته باشید.

لاریجانی در پایان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در بودجه سهل کردن کار‌ها برای تولید است. رتبه ما برای سرمایه‌گذاری در کشور خوب نیست، روش دیوان سالارانه‌ای به نام پنجره واحد برای مجوز‌های سرمایه گذاری وجود دارد که کارساز نبوده است و در برنامه ششم مصوب کردیم که پنجره واحد اجرایی شود تا سرمایه گذاری به سادگی انجام شود.

رئیس مجلس اضافه کرد: بنده می‌گویم که موضوع را برعکس کنیم که اگر کسی می‌خواهد در بخش صنعت سرمایه گذاری کند خودش باید شرایط را رعایت کند، اگر نکرد جریمه می‌شود. شرایط را برای سرمایه‌گذاری اعلام کنید و بگویید اگر این شرایط اعمال نشود بعدا جریمه می‌گیریم شرایط سرمایه گذاری را از دست سیستم دیوان سالارانه بیرون بیاورید تا زمانی که این سیستم دیوانی وجود دارد. این مشکلات ادامه خواهد داشت.

لاریجانی با اشاره به شرایط تحریمی گفت: در دوران تحریم به جای اینکه بگوییم شخصی اگر می‌خواهد تولید داشته باشد باید برود از وزارتخانه‌ها مجوز بگیرد که دو سال طول می‌کشد، اعلام کنید که سرمایه گذاران با این شرایط می‌توانند سرمایه گذاری کنند. اگر شرایط را رعایت نکردند دچار مشکل می‌شوند.

او در پایان اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها باید برای ایجاد سهولت در سرمایه گذاری و تولید برنامه ریزی کند. در این قضیه بین بخش‌های مختلف وساطت کنید، اگر به احکام نیاز است اعلام کنید تا در بودجه مصوب کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه برای حل معضلات و دغدغه‌های مردم در بودجه برنامه ریزی کنید، گفت: در حال حاضر ما ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی اختصاص داده‌ایم، اما این کالا به دست مردم به صورت کامل نمی‌رسد، باید سیستمی درست کنید که این امکانات در حداقل‌های ممکن به دست مردم برسد.

او ادامه داد: راه حل‌های گذشته می‌تواند به صورت مدرن و به روز در اختیار مردم قرار گیرد و در زمینه بهداشت و درمان باید دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را رفع کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی در سقف بودجه درج نمی‌شود یا منابع حاصل از صادرات بنزین در سقف بودجه نمی‌اید، اگر این پنهان کاری ضرورت عقلایی دارد بفرمائید اگر ندارد، چرا این کار را می‌کنید. بودجه حدود ۴۰ میلیارد دلار است چرا برای بالا رفتن سقف بودجه نگرانی دارید. باید شفافیت در بودجه ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: ما در تحریم قرار داریم و باید الگو‌های برای شرایط تنفس کشور ایجاد کنیم. برخی اظهار می‌کنند اصلاحات ساختاری مهم در این زمان انجام نشود و برخی جراحی‌ها مفید برای این وضعیت مفید است، مثل مشکلات بانک‌ها و صندوق‌ها که برخی در بودجه سال‌های گذشته آمد، اما دولت اعمال نکرد. این اقدامات به بهبود شرایط مردم کمک می‌کند.

او تاکید کرد: برای مقطع زمانی تحریم هیچ اشکالی ندارد که قوانین خاص بگذاریم یک مجموعه قوانینی که سرمایه‌گذاری را در این دوره سهل کند به صورت بسته به تصویب برسد، بنابراین بسته ویژه شرایط تحریمی و خاص تدوین شود.

لاریجانی ادامه داد: نقدی بر الگوی توسعه توسعه نوشتید، اما نظر اثباتی خود را اعلام نکرده اید پیشنهادات خود در این زمینه ارائه دهید تا مبنای عمل قرار گیرد با تجربیاتی که بیش از این داشتید و تجربیاتی که امروز داریم مرکز پژوهش‌ها مسیر روشن تری را برای سیاست‌گذاری در کشور باید ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست خارجی مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی می‌فرستد، ادامه داد: تصور من این است که باید در این بخش هم فعال باشید و حتی در بخش‌های فرهنگی باید زمینه سازی توسعه در کشور محور باشد. یکی از مسائلی که در کشور وجود دارد و مرکز پژوهش‌ها نیز با آن مشکل دارد تنازعات سیاسی است.

لاریجانی ادامه داد: اگر همه نیرو‌های مستعد در کشور در کنار هم قرار گیرند امیدواری نسبت به حل مشکلات وجود دارد، اما اگر وقتشان را صرف سایش‌های سیاسی کند همدیگر را بکوبند و تهمت بزنند این ریزش‌ها و مشکلات آزردگی‌هایی را به وجود می‌آورد و سعادت کشور را لطمه دار می‌کند.

او اضافه کرد: تجربیاتی هم در کشور‌های مختلف در این زمینه وجود دارد خیلی حرف‌هایی که نحله‌های سیاسی می‌زنند در راه حل‌های اقتصادی مشابه است، آن‌ها می‌گویند که ما انجام می‌دهیم، انجام دهید، اما دیگران را تخریب نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حکمرانی عقلانی این است که یک همگرایی دقیق و قوی در کشور ایجاد کند و همه را به سوی هدفی هدایت می‌کند، این اقدام منجر به توسعه اقتصادی می‌شود، اما هرچه قافله‌های جدا از هم باشند سرعت توسعه کاهش می‌یابد.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از نکات مهم این است که چقدر حرف‌هایی که در کشور زده می‌شود کمک کننده مسیر توسعه است، تصریح کرد: گاهی نهاد‌ها را می‌کوبند، تحقق مردم سالاری در مجلس است پس چرا مجلس را که یک نهاد مدنی است می‌کوبند؟  تخریب هر نهادی مشکلاتی برای آینده کشور ایجاد می‌کند و این نشان دهنده هنرمندی کسی نیست که به جای اینکه هنر خود را اعلام کنند، تخریب می‌کنند.

رئیس قوه مقننه افزود: یک زمانی در کشور این کار‌ها باب شد به جای اینکه بگویند در کشور ما این کار‌ها را انجام می‌دهیم، می‌گویند فلان شخص خیلی آدم بدی است و مافیاست.

رئیس مجلس تاکید کرد: توسعه بدون امیدواری محقق نمی‌شود، نخست مردم باید به شرایط امیدوار شوند، تخریب امید از بین‌ می برود. توسعه دستورالعملی و بخشنامه نیست باید عقیده به پیشرفت وجود داشته باشد. تخریب‌ها این حرکت را از بین می‌برد. توسعه در خلا رخ نمی‌دهد و بستر‌هایی که اراده جمعی جامعه را به سمت توسعه سوق می‌دهد باید فراهم شود. به این بخش‌ها مرکز پژوهش‌ها باید ورود کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۲ دی ۱۳۹۸
مسولان ما دیر از خواب غفلت بیدار می‌شن
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۵:۰۰ ۰۲ دی ۱۳۹۸
حالا فهمیدی که کالاها با ارز 4200 به مردم بیچاره نمیرسه ؟؟؟؟
آخرین اخبار