مقام سابق پنتاگون: کمپین فشار حداکثری علیه ایران به نتیجه موردنظر دست نیافت

«مایکل مولرُی» قائم مقام سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه ضمن تاکید بر مخالفت با خروج آمریکا از برجام، گفت کارزار فشار حداکثری نتوانسته ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه تحلیلی فارین پالیسی در مصاحبه با مایکل مولروی، قائم مقام سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه در خصوص مواضع مختلف واشنگتن علیه تهران، همچون خروج از برجام و اعمال سیاست «کمپین فشار حداکثری» برای آوردن ایران پای میز مذاکره توضیح داد.

مایکل مولروی، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا [سیا] که از اکتبر سال ۲۰۱۷ تا اول دسامبر سال جاری میلادی در بخش امور مربوط به خاورمیانه دولت آمریکا فعالیت داشت، بر وقایع مهمی همچون خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و آغاز کمپین فشار حداکثری آمریکا بر ایران و اعمال تروریسم اقتصادی علیه این کشور نظارت داشته است.

او به رغم اتهام زنی به ایران در خصوص برخی مسائل از جمله حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان معتقد است سیاست‌های آمریکا در قبال ایران از جمله خروج از برجام و اعمال کمپین فشار حداکثری، در کشاندن ایران به پای میز مذاکره ناموفق بوده است.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص تنش‌ها در منطقه گفت: اگر واکنش‌ها به حملات، بازدارندگی ایران را به دنبال نداشته باشد پس به انداز کافی قوی و قابل توجه نبوده است. حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در البقیق و خریص پس از سرنگون کردن پهپاد [آمریکایی توسط ایران] صورت گرفت. در مقام تعریف، واکنش به این حمله باید سبب بازدارندگی شود در غیر این صورت به اندازه کافی قابل توجه نبوده است.

مولروی مدعی شد: وزارت دفاع آمریکا مخالف خروج از برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران بود. البته نه به این دلیل که این توافقی بزرگ تلقی می‌شد بلکه برجام جاه طلبی‌های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را محدود می‌کرد. به نظر من ما باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ می‌کردیم و توافق دیگری برای جلوگیری از فعالیت‌های مخرب آن منعقد می‌کردیم، اما تصمیم خروج از این توافق بود.

این مقام پنتاگون معتقد است کمپین فشار حداکثری باعث فشار اقتصادی بر ایران شده، ولی نتوانسته تهران را پای میز مذاکره بکشاند؛ بنابراین برای تحقق چنین مسئله‌ای باید اقدامات بیشتر صورت پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار