آتش بی رحمانه در منطقه حفاظت شده هامون زبانه می کشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت:آتش سوزی در منطقه حفاظت شده هامون که عصردیروز به وقوع پیوست؛علی رغم تلاش نیروهای شهرستان هم چنان پیش می‌رود.

‍هامون دل سوختهوحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،گفت: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده هامون که بعد ازظهر دیروز دوشنبه در حوالی کوه خواجه به وقوع پیوست؛ علی رغم تلاش و همت بی وقفه محیط بانان و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل، نیرو‌های آتش نشانی هامون و منابع طبیعی شهرستان هم چنان پیش می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: براساس بررسی‌های ابتدایی، آتش سوزی درحدود "۲۰ هکتار" از پناهگاه حیات وحش هامون دارای پوشش علفی، اتفاق افتاده بود و بادی که در حال وزیدن بود به شدت گیری آن کمک می‌کرد که متاسفانه عل رغم تلاش و همت محیط بانان منطقه، پرسنل کوشا منابع طبیعی و نیرو‌های آتش نشانی همچنان زبانه می‌کشد و پیش می‌رود.

پورمردان افزود: همواره پس از آب گیری و سپس خشک شدن تدریجی تالاب هامون، علف‌های بستر آن به سرعت خشک میشوند و بسیار مستعد آتش گرفتن هستند، لذا به نظر می‌رسد علت حادثه، عامل انسانی بوده که بومیان گهگاه به منظور پاکسازی زمین و از بین بردن بن خشک نی‌های قدیمی و آماده سازی زمین برای رویش مجدد نی در سال بعد و همچنین سهولت برداشت آن اقدام به آتش زدن بن‌ها و ساقه‌های خشکیده به جا مانده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: تالاب هامون بار دیگر طعمه حریق شد / عامل انسانی علت اصلی حادثه+ عکس 


به همین دلیل و به منظور جلوگیری از آتش سوزی عرصه‌های طبیعی، ازمردم فهیم استان درخواست داریم نسبت به رعایت مسایل ایمنی کوشا بوده و از روشن کردن آتش در مکان‌هایی که دارای پوشش گیاهی خشک شده هستند، خودداری کنند تا بعد از این شاهد این گونه بلایا نباشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار