وزیر راه و شهرسازی در تیتر امشب مطرح کرد؛

نهضت بهسازی وضعیت راه ها در سال ۹۸/مسکن باید از کالای سرمایه ای خارج شود

اسلامی گفت: در سال ۹۸ نهضت بهسازی و اصلاح وضعیت راه ها داشتیم و بسیاری از جاده های کشور نوسازی شد.

نهضت بهسازی وضعیت راه ها در سال ۹۸/مسکن باید از کالای سرمایه ای خارج شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب در خصوص طرح اقدام ملی مسکن تصریح کرد: در این طرح باید متقاضیان واقعی ثبت نام کنند اما در این مدت تقاضا در برخی شهرها تقاضا زیاد بوده و ظرفیت پر شده است.

او افزود:ما به کمک دستگاه های مربوطه در مرحله غربالگری هستیم،  در تعدادی از شهرها به خصوص شهرهای بزرگ ۴۰ درصد افراد واجد شرایط نبودند و  فرم ج آنها  قرمز بوده است ما در مرحله دوم آنها را حذف می کنیم و میزانی که آزاد شود ظرفیت جدید اعلام می شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص زمان اجرای مرحله دوم طرح ملی مسکن گفت : ثبت نام پس از تامین زمین و تا قبل از سال جدید آغاز می‌شود.
 
اسلامی گفت: سهم باز آفرینی شهری در طرح اقدام ملی ۱۰۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد بافت فرسوده است. تا امروز ۲۰ هزار واحد ثبت نام کرده اند که مراحل تشکیل پرونده و معرفی به بانک انجام شده است.
 
وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی در زمان خودش اجرایی نشد، تصریح کرد: ۲۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید و ۱۰۰ هزار واحد در سایر شهر‌ها در طرح اقدام ملی قرار دارند که در حال آماده سازی و ساخت و ساز هستند.

اسلامی در خصوص کیفیت راه های کشور تصریح کرد: در حال حاضر  منابع موجود ما برای توسعه راه ها فاصله قابل ملاحظه ای با منابع مورد نیاز دارد.برآورد ما از منابع مورد نیاز توسعه راه ها در سال ۱۲ هزار میلیارد تومان است اما هیچ سالی این میزان هیچ سالی قابل تامین نبوده امسال ودجه این بخش۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که شامل همه فعالیت های راه می شود.

او ادامه داد: در سال ۹۸ نهضت بهسازی و اصلاح وضعیت راه ها داشتیم که به خوبی قابل مشاهده بود.  ۳ نقص در حوزه آزادراه ها داشتیم که در آزادراه زنجان تبریز شرکت سرمایه گذار آن مشکل داشت که اکنون برطرف شده  و شروع به بهسازی این آزادراه کرده اند.

اسلامی در خصوص آزاد راه تهران شمال تصریح کرد: یک وقفه ای در این طرح به وجود آمد اما اکنون کارها بدون توقف در حال انجام است.  ۸ شرکت با ۳ هزار نیرو در بزرگراه در حال کار هستند و این آزادراه در دهه مبارک فجر به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این اتوبان هوشمند است، گفت: در کنار گذر اتوبان جدید تهران ـ شمال یک اتوبان نیز احداث شده است.
 
اسلامی درباره مشکلات انتهای اتوبان خرازی توضیح داد: مشکل جابجایی دکل‌های برق و تملک اراضی استان البرز دو مشکل اصلی بود که این اتوبان نیز در دهه فجر افتتاح می‌شود.

او گفت: امیدواریم ادامه اتوبان شهید خرازی تا کرج در هفته اول دی ماه به بهره برداری برسد.

محمد اسلامی درخصوص عوارضی بین شهری در آزاد راه‌ها تصریح کرد: پرداخت نکردن عوارضی بزرگراه‌ها باعث می‌شود ما انگیزه سرمایه گذار‌ها را از دست بدهیم.

وزیر راه وشهر سازی در پاسخ به چرایی افزایش مکرر عوارض آزادراهی بیان کرد: در این خصوص سالی یکبار عوارض آزادراهی تعیین و ابلاغ می شود و افزایش قیمت مجددی نداشته ایم. اما تمهیداتی برای پر تردد ها اخذ شده و تخفیفاتی در نظر گرفته شده است.

او افزود: در صدد هستیم همه اتوبان های کشور را  به پرداخت الکترونیک مجهز کنیم و اکنون ۵ اتوبان مجهز هستند.

 وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: برای نوسازی ناوگان حمل ونقل با وزارت صمت مذاکراتی را انجام داده ایم. در حال حاضر ۳۸۵ هزار کامیون داریم که برنامه نوسازی این ناوگان طراحی شده و اجرا می شود. همچنین مقرر شده به ازای هر خودرو  که وارد ناوگان می شود دو تا سه خودروی فرسوده از ناوگان خارج شود.

قیمت های بلیت هواپیما نظارت و کنترل می شود

اسلامی در خصوص بلیت هواپیما تصریح کرد: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از کارهای درستی بود که طبق قانون پنجم توسعه برای رشد ارتقای کیفی صنعت حمل و نقل هوایی انجام گرفت. ما برای دفاع از حقوق مصرف کننده سقف و کف قیمتی برای آن در نظر گرفتیم و برخورد با چارتر داشتیم .

او ادامه داد: نرخ بلیت هواپیما نسبت به تیرماه کاهش داشته است که این کنترل قیمت بر اساس ضوابط سازمان هواپیمایی رخ داده است .اگر ایرلانی بیشتر از سقف قیمت بلیت فروخته  حتما با آن برخورد می شود.

اسلامی تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده عدول شرکت های هواپیمایی از نرخ های تعیین شده مراتب را برای رسیدگی و برخورد به سازمان هواپیمایی اعلام کنند.

او بیان کرد: در یک سری مسیرها هواپیما با صندلی خالی می رود و در برخی مسیر ها به دلیل تقاضای زیاد هواپیما اضافه کردیم.

ضرورت هدایت منابع مالی به کار مولد ساخت و ساز

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازار مسکن گفت: باید در این مسیر حرکت کنیم که مسکن را از کالای سرمایه ای خارج کنیم. طبق قانون اساسی و فرموده امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و دستور رئیس جمهور، دولت باید برای قشر محروم مسکن تهیه کند.

او ادامه داد : به این منظورباید ظرفیت سازی صورت گیرد تا تقاضای واقعی از منبع دائمی تامین شود در این راستا طرح اقدام ملی برای قشر متوسط به پایین طرح خوبی است.

اسلامی بیان کرد: باید منابع را به سمت کار مولد ساخت و ساز هدایت کنیم و سازندگان از امکانات ما استفاده کنند تا به بازار مسکن رونق ببخشند.

او تصریح کرد: بحث خانه های خالی بیشتر در شهرهای بزرگ است و در غیرکلانشهرها بحث خانه های خالی نداریم.

وزیر راه وشهرسازی در پایان روز حمل و نقل را به فعالان این حوزه به خصوص جامعه کامیونداران تبریک گفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار