اتمام ۱۲ طرح مرمتی بازار سنتی تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از اتمام ۱۲ طرح مرمتی بازار تاریخی تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی گفت: این طرح‌ها در یک سال گذشته به همت معاونت میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تبریز با جلب مشارکت اصناف و بازاریان این کلانشهر اجرا شده است.

او با اشاره به اینکه هر فاز از مراحل مرمت و ساماندهی این اثر فاخر فرهنگی و تاریخی با تأمین اعتبار لازم و تحت نظر اداره‌کل، با جلب مشارکت اصناف صورت میگیرد، افزود: مرمت و جداره سازی ورودی بازار به مسجد جامع، مرمت "آجرفرش سقف مسجد حاج صفرعلی، طاق ورودی تیمچه میرزا شفیع، طاق بازار سراجان و دالان سقط فروشان"، کف‌سازی "تیمچه‌های شعربافان و ملک"، اجرای سر درب ورودی شازده بزرگ و ایزولاسیون تیمچه امیرشاهی به اتمام رسیده است.


اوخاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این اثر تاریخی بخش بزرگی از شریان اصلی پویایی در بافت تاریخی تبریز را در خود جای داده است، متخصصان و کارشناسان خبره معاونت میراث‌فرهنگی و پایگاه بازار به‌صورت مداوم در حال پایش و مرمت کالبد این اثر تاریخی ارزشمند هستند.

آبدار با اشاره به عملیات مرمت و بازسازی عناصر مختلف این بازار از سال ۹۷ تاکنون، ادامه داد: استحکام‌بخشی و سبک‌سازی بنا‌های واقع در بازار سرپوشیده تبریز به‌منظور مقاوم‌سازی بخش‌های مختلف آن از موضوعات مورد توجه این اداره کل در فرایند مرمت این مجموعه تاریخی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: «در هشت ماه امسال، ۲۰۰ مغازه بازار سرپوشیده تبریز با مشارکت کسبه بازار مرمت و ساماندهی شده است.

"بازار سرپوشیده تبریز" با گستره ۲۷ هکتار و ۱۶ عنصر ازجمله تیمچه، دالان، سرا، چهارسوق، مسجد مدرسه، دروازه، حمام، بقعه، پل بازار، بازارچه، زورخانه، یخچال و ... به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه آجری سرپوشیده به‌هم‌پیوسته جهان شناخته می‌شود.

مجموعه بازار تاریخی تبریز در سال ۸۹ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

برچسب ها: بزارسنتی ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.