مدیر شبکه مستند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مستند از فیلم سینمایی تاثیرگذارتر است/ باید به فیلمسازان بودجه بیشتری داده شود

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، از اهمیت ساخت فیلم مستند و تأثیر آن بر جامعه و مخاطبان گفت.

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند درباره مستندسازی و تأثیر آن بر جامعه، به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دنیای مستند نزدیک‌ترین گونه به حقیقت در میان هنرهای نمایشی است. تلاش فیلم مستند این است که واقعیت‌ها را آن گونه که هست به نمایش در بیاورد. با ابزار مستند می‌توان به حقیقت ماجرا نزدیک‌تر شد. اینگونه مخاطب با آنچه که در عالم واقع رخ می‌دهد آشنا می‌شود. مثلاً سال‌ها ما در موضوعات مرتبط با مفاهیم مقاومت از جمله مدافعان حرم فیلم‌های ارزشمندی تولید کردیم که بعضی از آن‌ها عمق جنایات را منتقل می‌کرد. خبرنگاران خارجی و مدیران شبکه‌های خارجی که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، اگر بتوانند آن را به کشور‌های خود منتقل کنند و آن مستند‌ها را در کشور خود به نمایش در بیاورند، مردم دنیا از حقایق موجود در منطقه مطلع خواهند شد.

مستند از فیلم سینمایی تاثیرگذارتر است / باید به فیلمسازان بودجه بیشتری داده شود

وی در ادامه به مقایسه فیلم مستند و فیلم سنمایی پرداخت و بیان کرد: هنگام تماشای سینمای داستانی در پس ذهن مخاطب این مفهوم نقش بسته است که آنچه مشاهده می‌کند، فیلم است و واقعی نیست. اما در مستند این گونه نیست. در فیلم مستند مخاطب بدون واسطه آنچه که در عالم واقع هست را می‌بیند و با آن آشنا می‌شود؛ بنابراین مستند تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب خواهد گذاشت. اگرچه ممکن است در حیطه مخاطب آثار داستانی جذاب تر باشد.

غفوری افزود: بعضی موضوعات به شکلی است که اگر یک کارگردان خانم به آن بپردازد، می‌تواند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند؛ بهتر و بیشتر به سوژه نزدیک شود و تاثیر بیشتری روی مخاطب خود بگذارد. در سال‌های گذشته بخش زیادی از آثار جشنواره حقیقت، به دست بانوان تولید شده بود. هرچه گذشت حضور بانوان بیشتر شد. از مجموع آثاری که در دوره سیزدهم جشنواره حقیقت رسیده است، ۸۴ اثر متعلق به خانم هاست. این نشان می‌دهد تعداد بانوان نسبت به دوره‌های گذشته جشنواره و به طور کلی حضورشان در مستند سازی رو به رشد است. البته شاید مخاطب در نگاه اول تفاوتی برایش نکند این فیلم را یک مرد ساخته است یا زن؛ برای مخاطب موضوع اهمیت دارد.

فیلم مستند جشنواره حقیقت

مدیر شبکه مستند در پایان به مشکلات مستند سازان اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکلی که فیلمسازان عرصه مستند دارند و در کیفیت و کمیت آثار تاثیر می‌گذارد، حمایت از آن هاست. هر چه بتوانیم حمایت بیشتر از فیلمساز بکنیم، هم کیفیت آثار بهتر خواهد شد و هم کمیت آن بیشتر می‌شود. در سال‌های اخیر بودجه‌های سینمای مستند رشد‌ داشته است، اما هنوز با ایده آلی که باید وجود داشته باشد و پتانسیل سینمای مستند فاصله زیادی داریم. سینمای مستند به لحاظ حجم بودجه‌ای که مراکز مستند سازی دارند، با یک سوم ظرفیتش فعالیت می‌کند. طبیعتا اگر بتوانیم حمایت بیشتری بکنیم و بودجه‌های بیشتری به بخش مستند اختصاص دهیم، کمیت آثار هم بسیار بیشتر از الان خواهد بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار