کریس مورفی: توافق تجاری با چین فاجعه است

سناتور دموکرات آمریکایی با انتشار پیام‌هایی توئیتری توافق تجاری واشنگتن با پکن را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سناتور دموکرات کریس مورفی در پیام‌هایی در صفحه توئیتر خود از توافق تجاری با چین انتقاد کرد.

در این پیام‌ها آمده است: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به نظر می‌رسد توافق تجاری با چین یک استثمار کامل است. این توافق تجاری ۳۰۰ هزار شغل را در آمریکا از بین می‌برد و در این توافق، چین هیچ تعهد جدی درباره اصلاحات ساختاری نداده است. (این توافق) چه فاجعه‌ای است.

وی در پیام دیگری آورده است: «چین توافق کرده است سال آینده با افزایش ۲۹ میلیارد دلاری تجارتش با آمریکا، میزان خرید محصولات کشاورزی آمریکا را به ۵۰ میلیارد دلار برساند. تعرفه‌ها برای کشاورزان آمریکایی ۱۱ میلیارد دلار هزینه دارد. ۲۸ میلیارد دلار نیز برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه دارد. بنابراین ما ۳۹ میلیارد دلار داده ایم و در عوض ۲۹ میلیارد دلار بدست آوردیم. عالی است».

روز گذشته منابع آگاه از توافق دو کشور چین و آمریکا بر سر کاهش برخی تعرفه‌های گمرکی و تعویق در افزایش برخی حقوق گمرکی خبر دادند. دولت چین پذیرفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا وارد کند.

رییس جمهور آمریکا در واکنش اعلام کرد به دنبال توافق میان واشنگتن و پکن، آمریکا از وضع تعرفه‌های گمرکی جدید بر حدود ۱۶۰ میلیارد دلار کالای چینی خودداری می‌کند. ترامپ اندکی بعد از آنکه چین از یک توافق اولیه برای کاهش مرحله‌ای تعرفه‌های گمرکی آمریکا خبر داد، با ارسال یک توییت گفت: «تعرفه‌های گمرکی که قرار بود از روز ۱۵ دسامبر اجرایی شوند، ملغی شدند، زیرا ما به یک توافق رسیدیم. این یک توافق شگفت‌انگیز برای همه است».

وزارت دارایی چین نیز اعلام کرد زمان و مکان امضای توافق تجاری با آمریکا به زودی اعلام می‌شود. معاون وزیر بازرگانی چین هم گفت: چین و آمریکا بر روی متن اولین قدم از توافق تجاری توافق کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار