مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق تحقیقات و توسعه پیشرفته مطرح کرد؛

افزایش سقف تسهیلات برای صنایع پیشرفته/ معیار صندوق برای انتخاب شرکت‌ها

تقی‌پور گفت: از حدود یک ماه قبل سقف تسهیلات از ۳۰ میلیارد ریال به ۵۰ میلیارد ریال رسید.

111به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا تقی پور اصل مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق تحقیقات و توسعه پیشرفته در نشستی که در این وزارتخانه برگزار شد اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، لزوم ایجاد صندوق های تخصصی و حمایتی در کنار نظام بانکی کشور برای تحقق برنامه های کلان بنگاه های اقتصادی تخصصی در ذهن برنامه ریزان و متصدیان کلان سیاستگذاری اقتصادی کشور احساس شد و این رویکرد توانست به عنوان عالی ترین نهاد حمایتی نقش بی بدیلی در کنار بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری در راستای تخصصی شدن اعطای تسهیلات، ضمانت نامه ها و... ایفا نماید. این صندوق از جمله مهم‌ترین بازوان توسعه کشور محسوب می‌شود. بنا به ضرورت و نیاز، در ساختار وزارت صنایع هم شرکتی تحت عنوان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک ایجاد شد تا بتواند به حمایت از بخش صنایع الکترونیک کشور کمک کند.

بیشتر بخوانید: حجم روابط تجاری ایران و عمان به یک میلیارد دلار رسیده است


او گفت: با تغییرات ساختاری و ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، متولیان امر را بر آن داشت تا بر اساس ساختار جدید وزارتخانه، چشم اندازی وسیع با دامنه ای گسترده‌تر را برای حمایت از صنایع کشور با رویکرد خرید، انتقال، جذب و توسعه فناوری های پیشرفته و خدمات مرتبط با آنها، نشر دانش فنی، توسعه و پژوهش، نوآوری و کارآفرینی ترسیم نمایند. مصوبه اخیر هیأت محترم وزیران مبنی بر تغییر صندوق حمایت از صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته باید به عنوان پیشران توسعه دانایی - محور و حمایت گر حوزه دانش تخصصی صنایع و فناوری های مرتبط، مبدأ تحولات بنیادین در عرصه حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته باشند.

تقی پور گفت: در این چشم انداز ، احیای صنایع بومی و توسعه بر مبنای کاربست فناوری روز، بومی سازی صنایع مدرن و انتقال دانش فنی و انباشت دانش و اشاعه آن به صنایع مرتبط مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به سیاست حاکم بر صندوق حمایت از صنایع پیشرفته بر دو مؤلفه توسعه عمومی و حرکت بر لبه دانش، رویکردهای برنامه ریزی این صندوق نیز بایستی به گونه ای باشد که بتواند زمینه را برای تحقق بخشیدن به این مهم فراهم کرده تا نمود توسعه صنایع پیشرفته باعث سرریز شدن دانش به صنایع و کسب و کارهای کوچک تر شده و در نهایت باعث افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی شود.

این مقام مسئول گفت: برنامه جامع و استراتژیکی برای اولین بار در این مجموعه به وزارت صمت ارائه شد. این برنامه بر مبنای تمرکز زدایی بود و منجر به احداث نمایندگی در برخی استان‌ها شد و نمایندگان استانی می‌توانند از حمایت‌های صنایع بهره مند شوند.

او بیان کرد: در مراکز استان‌ها سازمان‌های صمت آن‌ها قرار دارد که می‌تواند که بخشی از آن می‌تواند نمایندگی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته اختصاص پیدا کند؛ یکی از دغدغه‌های اصلی ما موضوع حمایت از تولید و موضوع نقدینگی‌ها است؛ سرمایه صندوق به میزان ناچیزی افزایش پیدا کرده است اما از سازمان برنامه و بودجه تقاضای افزایش ان‌ را داریم. تفاهمنامه‌هایی امضا شد تا با همکاری صندوق نواوری و شکوفایی و وزارت کار و رفاه اجتماعی تنطیم شد تا خطوط اعتباری جدید به ما اختصاص پیدا کند.در نمابشگاه‌های نوآوری و شکوفایی شرکتی‌هایی هستند که از خدمات و تسهیلات صندوق بهره گرفته‌اند؛ به خصوص در حوزه خودرو شرکت‌ها حمایت زیادی شده‌اند.

 
تقی پور تصریح کرد: یکی از ایراد‌هایی که نهادهای نظارتی بر ما وارد می‌کنند حمایت زیاد ما از صنعت خودرو است و باور دارند که خودرو صنعتی پیشرفته و های تک نیست. یکی از حوزه‌های مسئولت‌های اجتماعی ما حمایت از استارت‌اپ‌ها و شرکت‌های فناور در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار است؛ یکی از تصمیمات مصوب هیئت مدیره کاهش یک درصدی تعرفه تسهیلات برای شرکت‌هایی است که با سند به ما ثابت کنند اقداماتی در راستای مسئولیت اجتماعی فعالیت می کنند.

وی درباره معیار صندوق برای انتخاب تولید کنندگان گفت: تمام شدکت‌هایی که بر لبه دانش حرکت می‌کنند مشمول حمایت‌های ما می‌شوند در موارد دیگر هم طبق اساس‌نامه مورد ارزیابی قرار گرفته و مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ تا حدود یک ماه پیش سقف تسهیلات ۳۰ میلیارد ریال بود که به ۵۰ میلیارد ریال رسید اما برای صدور ضمانت‌نامه محدودیتی نداریم. سال گذشته با حمایت‌های انجام شده بیش از ۱۳ هزار شغل ایجاد شد؛ .این تسهیلات به صنایعی ارایه می‌شود که در سنین جنینی تا پیش از بلوغ قرار دارند؛ ما وظیفه سرپا نگه داشتن کسب و کار‌های جدید را داریم تا به مرحله مناسب برسند.

او درباره شرایط ارائه تسهیلات گفت: میانگین تسهیلات ۹ تا ۱۰ درصد است مگر در شرایط خاص؛ صندوق ماهیتی فناور محور دارد و اگر مدت تنفس آن بیش از ۶ ماه یا مدت بازپرداخت آن طولانی باشد از ماهیت اصلی خود خارج می‌شود. ۱۰۰ میلیارد با صندوق و ۵۰۰ میلیارد ریال از وزارت کار دریافت کردیم همچنین تفاهماتی با وزارت ارتباطات انجام شده تا خط اعتباری دیگری به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال به شرکت‌های فعال در حوزه‌های مرتبط اختصاص پیدا خواهد کرد.

او با تاکید بر مشکل محدودیت بودجه بیان کرد: سرمایه فعلی ثبت شده برای صندوق حدود ۱۳۶ میلیارد است اما بنا بر طرحی که به سازمان برنامه و بودجه ارایه شد به ۷۰۰ میلیارد سرمایه احتیاج داریم؛ در حدود ۵ ماه گذشته اقدامات مناسبی مثل تدوین برنامه جامع استراتژیک، تشکیل شورای مشورتی، انعقاد قرارداد با وزارک کار و رفاه اجتماعی و صندوق نوآوری و شکوفایی، بودجه پیشنهادی، کاهش رمان صدور ضمانت نامه و ارایه تسهیلات و تفاهم با مراکز علمی و پژوهشی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.