حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم مطرح کرد؛

ضرورت فعالسازی پژوهش‌سرا‌های دانش آموزی / اهتمام برای ورود زبان چینی به مدارس

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: طراحی ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دستور کار است.

ذوعلم به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشگاه، مطالعات و اعتبارات حداقلی دارد البته در سازمان پژوهش با استفاده از منابع موجود به این پژوهشگاه کمک می‌کنیم. البته در هفته پژوهش ۸۰۰ میلیون تومان کمک کردیم علاوه بر این آن حمایت علمی از طریق کارگاه‌های آموزشی در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: طراحی ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دستور کار است، در مورد بودجه هم پیگیری جدی داشتیم تا جهشی در این امر انجام شود.

هر پژوهشی مرحله اعتبار بخشی دارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تحقق اسناد تحولی بدون مقوله پژوهش محقق نخواهد شد، تصریح کرد: باید از پژوهش‌هایی که برای حل مسائل آموزش و پرورش است، حمایت کنیم. هر پژوهشی مرحله اعتبار بخشی دارد و از راه‌های علمی اعتبار بخشی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به نقش پژوهش در مدارس، گفت: باید ازپژوهش‌های کلیشه‌ای خارج شویم و در هر اقدامی باید ریشه پژوهشی داشته باشیم.

او درباره پیوست پژوهشی در کار‌های آموزش و پرورش بیان کرد: گاهی الزامات اداری منجر به این می‌شود که مبتنی بر پژوهش کار پیش نمی‌رود و همه پژوهشگران در سراسر جهان با این مشکل مواجه هستند، از طرفی تصمیم‌گیران و تصمیم سازان بابد اهتمام جدی بر پژوهش داشته باشند.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه البته کار پژوهشی فقط به معنای پژوهش با هزینه های بالا نیست، تصریح کرد: در مورد فعالیت‌های انجام شده در آموزش و پرورش که پیوست پژوهشی ندارد، تذکر می دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: متاسفانه فاقد شاخص‌های ارزشیابی هستیم که کیفیت تربیتی ما را تقویت کند؛ یکی از پروژه‌هایی که به آن توجه داریم این است که شاخص‌های قابل سنجش را در اسناد تحولی بسنجیم و این شاخص‌ها را تبیین کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: البته تحلیل ها از وضعیت نوجوانان و جوانان نشان می‌دهد، رشد عمیقی در جوانان شکل گرفته است و آنها از ویژگی برخوردار هستند که نفس مطالبه‌ گرانه ای دارند و سازمان های مردم نهادی هم به همت جوانان شکل گرفته اند.

او درباره ایدئولوژیک بودن تعلیم و تربیت بیان کرد: صرفا ایدئولوژی امری بی معنی است و باید دید چهارچوب های فکری چطور است و این چهارچوب را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره توجه به آموزش زبان در مدارس اظهار کرد: در شرایط فعلی استقرار ۱۱ گروه حوزه یادگیری را در دستور کار داریم؛ در این میان تربیت و یادگیری زبان فارسی و خارجی را هم مد نظر داریم که برای متناسب سازی برنامه درسی با نیاز و ظرفیت دانش آموزان باید کارهایی انجام دهیم.

او از توجه به آموزش ۲ زبان چینی و عربی در مدارس خبر داد و گفت: در این رویکرد آموزش کاربردی این زبان‌ها را در دستور کار قرار دادیم که برای دانش‌آموزان تبیین شود، همانطور که مطالبه نمایندگان مجلس در مورد آموزش زبان ارتقای کیفیت این آموزش بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای عملیات شدن موضوع پژوهش میان معلمان و دانش آموزان وجود دارد، گفت: در انتخاب معلمان به افرادی که نگاه پژوهشی داشته باشند باید توجه شود و فرایند یاددهی و یادگیری در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی پژوهش محور باشد تا تعلیم و تربیت اثرگذار رخ دهد.

او ادامه داد: ده ها هزار نفر از معلمان ما از اول دبستان تا دوازدهم، پژوهش محور کار می کنند، همچنین پژوهش‌سراهای دانش آموزی و معلمان داریم که باید فعال شود البته در تصمیمات کلان کشوری کمیسیون آموزش و تحقیقات و وزرای وزارتخانه های دیگر و حوزه های علمیه و دانشگاه هم باید دغدغه پژوهش داشته باشند و البته برخی از آنها که دغدغه مند هستند، کارشان جای تقدیر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: برای مثال در تهران، منطقه ۱۱ آموزش و پرورش با دانشگاه شریف ارتباط پژوهشی خوبی دارند اما گاهی مسائل کلان مانع از نمودار شدن چنین فعالیت های پژوهشی می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره وضعیت انحلال یا استقلال پژوهشگاه مطالعات گفت: پژوهشگاه مطالعات، پژوهشگاه قدرتمندی است و بودجه آن باید افزایش پیدا کند و حتما لایه های انتظارات در پژوهشگاه باید تامین شود.

او ادامه داد: پژوهشگاه باید به تقویت اعضای هیئت علمی و افزایش بودجه بپردازد و حضور جدی در سطح استان ها برای امر پژوهش داشته باشند تا انتظارات مختلف تامین شود. الان پژوهشگاه مستقل است به ویژه در امر پژوهشی و به غیر از فرایند علمی، موضوع دیگری وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۶:۴۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
عربیو و نصف کتابای دیگمونو کم داشتیم حالا باید چینی هم یاد بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
بدبخت از دانش‌آموزان که شما برنامه‌ریزشون هستید. بعد از ۳۰ سال خدمت بر همین عقیده هستم که کمرتان را بسته‌اید که دانایی و آموزش و پرورش را در ایران ریشه‌کن کنید
آخرین اخبار