با موافقت نمایندگان؛

شرایط واخواست برات تعیین شد

نمایندگان مجلس شرایط واخواست برات و نحوه ابلاغ آن را مشخص کردند.

شرایط واخواست برات تعیین شدبه گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس در جریان بررسی کتاب دوم لایحه تجارت با مواد ۴۱۳ تا ۴۲۱ آن موافقت کردند.

ماده ۴۱۳ – واخواست در موارد زیر انجام می‌شود:

نکول
عدم پرداخت

ماده ۴۱۴ – انجام واخواست ضروری است، مگر در مواردی که طبق مقررات این قانون دارنده از انجام آن معاف شده باشد.

ماده ۴۱۵ – واخواست نکول صرفا به وسیله اظهارنامه رسمی مخصوصی که ظرف مهلت مقرر مطابق مقررات این قانون تنظیم می‌شود به عمل می‌آید. اظهار نامه مذکور واخواست‌نامه نکول نامیده می‌شود.

ماده ۴۱۶ – واخواست عدم پرداخت صرفاً به وسیله اظهارنامه رسمی مخصوصی که ظرف مهلت مقرر مطابق مقررات این قانون تنظیم می‌شود به عمل می‌آید. اظهارنامه مذکور واخواست نامه عدم پرداخت نامیده می‌شود.

ماده ۴۱۷ – اظهارنامه‌ای که برای انجام واخواست تنظیم می‌شود باید متزمن واژه «واخواست‌نامه» و امر به پرداخت وجه برات باشد و تصویر مصدق کامل برات با کلیه محتویات آن اعم از قبول و ظهرنویسی و سایر موارد به اظهار نامه ضمیمه شود.

ماده ۴۱۸ – واخواست نامه به اشخاص زیر ابلاغ می‌شود:

برات‌گیر
اشخاصی که احتیاطا در متن برات برای پرداخت وجه معین شده‌اند
شخص ثالث قبول‌کننده برات

ماده ۴۱۹ – واخواست‌نامه طبق مقررات آیین دادرسی مدنی ابلاغ می‌شود.

ماده ۴۲۰ – چنانچه بانک به عنوان محل پرداخت برات را برای وصول وجه سند به بانک تسلیم کرده باشد، بانک مکلف است در صورت عدم پرداخت برات حداکثر ظرف مدت دو روز از سررسید به تقاضای دارنده برات گواهینامه‌ای با محتویات زیر صادر و به وی تسلیم کند. گواهینامه عدم پرداختی که بانک صادر می‌کند جایگزین واخواست‌نامه عدم پرداخت محسوب می‌شود.

مشخصات کامل برات
نام برات‌دهنده
هویت و نشانی کامل برات‌گیر (صاحب حساب)
میزان موجودی حساب در صورت عدم کیفیت و یا تصریح به کفایت موجودی
تاریخ ارائه برات به بانک
گواهی مطابقت یا عدم مطابقت امضای برات‌گیر یا نمونه امضا یا مهر و امضای موجود در بانک، عندالاقتضا
نام و نشانی کامل برات
علت یا علل عدم پرداخت

تبصره ۱ - چنانچه موجودی حساب برات‌گیر نزد بانک کمتر از مبلغ برات باشد بانک مکلف است به تقاضای دارنده برات مبلغ موجود در حساب را در قبال درج این پرداخت بر روی برات و اخذ رسید پرداخت و گواهینامه عدم پرداخت را با تصریح به مبلغ پرداخت شده صادر کند.

تبصره ۲ – چنانچه اخذ قبول برات نیز به بانک موکول شده باشد بانک مکلف است در صورت نکول برات گواهینامه‌ای مشتمل بر بند‌های ۱، ۲، ۳، ۵ و ۷ این ماده صادر نماید گواهینامه نکولی که بانک صادر می‌کند جایگزین واخواست‌نامه نکول محسوب می‌شود.

ماده ۴۲۱ – بانک مکلف است نسخه دوم گواهینامه نکول یا عدم پرداخت را فورا برای برات‌گیر ارسال کند. بانک مسئول خسارت ناشی از خودداری از صدور گواهینامه نکول یا عدم پرداخت و یا صدور نادرست آن و یا عدم اطلاع به برات‌گیر است.


بیشتر بخوانید: شرایط مداخله برای برات مشخص شد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار