بیمه اموال چیست و درباره بیمه‌ اموال چه می‌دانید؟

بیمه اموال یکی از ضروریات زندگی هر فرد دور اندیش و دغدغه مند محسوب می‌شود که می تواند نقش اساسی در زندگی ایفا کند.

علی رضا رئوف اصلی معاون فنی شعبه ممتاز بیمه ایران در خراسان رضوی و کارشناس ارشد صنعت بیمه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: هر انسانی با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی و شغل خود دارای سرمایه و اموال و دارایی‌های مختلفی است؛ منزل، محل کار، پول و سرمایه در گردش، انواع وسایل نقلیه و مواردی مشابه می‌توانند جزو دارایی‌های هر شخصی باشند.
 
بیمه اموال چیست و درباره بیمه‌ اموال چه می‌دانید؟
 
او تصریح کرد: با توجه به اینکه خطر‌های مختلفی دارایی‌ها و اموال اشخاص را تهدید می‌کند لذا افراد به طور طبیعی سعی در حفظ آن‌ها از را‌ه های مختلف می‌نمایند که بهترین آن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای اموال شرکت‌های بیمه‌ای تجاری است.

کارشناس ارشد صنعت بیمه گفت: بیمه اموال یکی از ضروریات زندگی هر فرد دور اندیش محسوب و به چند دسته تقسیم می شود:

۱- بیمه‌های اتومبیل

رئوف اصلی افزود: پوشش بیمه بدنه اتومبیل نگرانی‌های بیمه گزاران (دارندگان این وسائل) در مورد حوادثی که منجر به آسیب دیدن اتومبیل آن‌ها می‌گردد (وقتی در حوادث مقصر باشند) را کاهش می‌دهد یا از میان می‌برد. در بیمه بدنه بیمه‌گزار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش خسارت دریافت خواهد کرد.
 
بیمه اموال چیست و درباره بیمه‌ اموال چه می‌دانید؟

او تصریح کرد: شرکت بیمه تعهد می‌کند، که خسارت‌های وارده مالی به وسیله نقلیه بیمه شده و غرامت جانی (از بیمه ثالث) ناشی از حادثه را جبران نماید؛ به طور کلی گروه بیمه اتومبیل جبران‌کننده خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی از جمله تصادف، آتش‌سوزی وسیله نقلیه و سرقت است؛ علاوه بر موارد فوق شکست شیشه اتومبیل به تنهایی، میخ کشیدن روی ماشین، حوادث طبیعی مثل سیل و تگرگ و زلزله، نوسانات افزایش قیمت خودرو، سرقت درجای لوازم را می‌توان انتخاب کرد. بخشی از خسارت در بیمه بدنه بعنوان فرانشیز به عهده دارنده بیمه است.

کارشناس ارشد صنعت بیمه گفت: خسارت‌هایی که در اثر حوادث اتومبیل و تصادفات متوجه اشخاص ثالث می‌شود چه در داخل خودرو و چه در بیرون آن به موجب بیمه‌نامه شخص ثالث مورد تأمین قرار می‌گیرد. بیمه شخص ثالث جنبه اجباری دارد و تابع قانون و مقررات خاص خود است.

۲- بیمه آتش‌سوزی اموال

رئوف اصلی افزود: بیمه آتش‌سوزی یکی از انواع بیمه یرای منازل و ساختمان‌های تجاری، اصناف است. این بیمه خسارات مالی ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه را پوشش می‌دهد و خسارات جانی را پوشش نمی‌دهد؛ این بیمه علاوه بر پوشش‌های بالا زلزله، سیل، شکست شیشه، ضایعات آب و برف، ترکیدگی لوله آب، سرقت با شکست حرز و خطرات متنوع دیگری را نیز دارد که با حق بیمه اضافی ارائه می‌شود؛ این بیمه برای واحد‌های صنعتی، غیر صنعتی مثل فروشگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک، وانبار‌ها صادر می‌شود که ارزش اموال نقش موثری در قیمت بیمه دارد.
 
بیمه اموال چیست و درباره بیمه‌ اموال چه می‌دانید؟

۳- بیمه باربری

او در ادامه تصریح کرد: صادرات و واردات یکی از کسب‌ و کار‌های مهم در اقتصاد ایران است. با بیمه باربری فرد می‌تواند بار و کالای خود را در برابر حوادث، تلف شدن و در بعضی موارد خسارات وارد شده به اشخاص ثالث بیمه کند؛ این پوشش بیمه‌ای برای حمل و نقل کالا در داخل و صادرات کالا به کشور‌های دیگر و همچنین واردات کالا به کشور استفاده از طریق هوا، زمین و دریا بوده و از مقررات خاص و کنوانسیون‌های حمل و نقل جهانی پیروی می‌کند؛ ارزش کالا، نوع بسته بندی، طریقه حمل و منطقه جغرافیایی از جمله موارد موثر در حق بیمه است.
 
بیمه اموال چیست و درباره بیمه‌ اموال چه می‌دانید؟

۴- بیمه مهندسی؛ بیمه خسارت مالی برای هر پروژه

کارشناس ارشد صنعت بیمه گفت: یکی از انواع بیمه اموال بیمه‌های مهندسی است؛ این بیمه برای پروژه‌های در حال ساخت یا ساخته شده کاربرد فراوان دارد؛ انواع پروژه‌های عمرانی مثل احداث پارک‌ها، پل‌ها، سدسازی، راه سازی وهمچنین ساز‌های بلند مرتبه و سازه‌های صنعتی، انواع تجهیزات و ماشین‌آلات، خطوط تولید و... می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند؛ کارشناسی اولیه و تمام خطر بودن آن از ویژگی‌های این نوع بیمه است. انواع آن به شرح زیر است:
 
بیمه تمام خطر پیمانکاران (A.R): این بیمه تمام حوادث پیش‌بینی‌نشده و خسارات فیزیکی پروژه‌های عمرانی و ساختمانی را پوشش می‌دهد. تمام خطرات و خسارات فیزیکی پروژه‌ها در هنگام تخلیه مواد اولیه تا اتمام پروژه تحت پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران است؛ علاوه بر مدت انجام پروژه می‌توان یک دوره نگه‌داری نیز در قرارداد با شرکت بیمه منظور کرد. این بیمه در برابر ساختمان‌های موقت، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی، اموال مجاور و اشخاص ثالث نیز مسئولیت قبول می‌کند.
 
بیمه اموال چیست و درباره بیمه‌ اموال چه می‌دانید؟

رئوف اصلی افزود: مسئولیت در قبال اشخاص ثالث جبران خسارت مالی و جانی به اشخاص ثالث به‌جز کارکنان کارفرما و پیمانکاران پروژه است؛ این بیمه خسارت ناشی از تمام حوادث را به‌جز مواردی که به‌طور مستقیم در بیمه‌نامه به آن‌ها اشاره شده، پوشش می‌دهد.
 
بیمه تمام خطر نصب (A.R)
بیمه ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکاران (P.M)
بیمه شکست ماشین‌آلات (M.B)
بیمه تجهیزات الکترونیکی (E.E)
بیمه ریسک‌های تکمیل‌شده ساختمانی (E.C.R)
بیمه فساد کالا در سردخانه (DOS)
بیمه تضمین کیفیت ساختمان (عیوب اساسی و پنهان ساختمان)
بیمه‌های کشتی و پروژه‌های نفت وگاز و هواپیما و بیمه پول در مسیر حمل و بیمه پول در صندوق بانک وموسسات از جمله دیگر بیمه‌های اموال است

فروشندگان این نوع پوشش بیمه‌ای در ایران به شرح ذیل هستند:

۱- شرکت‌های بیمه به صورت مستقیم
۲- نمایندگان حقیقی هر شرکت بیمه‌ای
۳- شرکت‌های حقوقی بیمه‌ای که یک درجه از نمایندگی بالاتر بوده و دارای اختیارات بیشتر از نمایندگان حقیقی هر شرکت بیمه هستند.
۴- کارگزاران یا دلالان بیمه که خود بصورت مستقیم صدور بیمه نداشته بلکه پیشنهاد بیمه را دریافت و با توجه به درخواست بیمه گزار شرکت بیمه‌ای را برای صدور انتخاب می‌کنند.
 

او تصریح کرد: باید توجه داشت شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به ظرفیت ریسک پذیری و سرمایه ثابت و مجوز بیمه مرکزی اجازه فروش انواع بیمه‌ها را در رشته‌های مختلف وبا سقف تعیین شده دارند.
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.