مرکز تحقیقات اسلامی مجلس منتشر کرد؛

برگزاری بیش از ۹۱۷ جلسه مرتبط با قانونگذاری در کمیسیون‌های تخصصی

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکنون ۱۸۹ موضوع مهم مرتبط با تقنین را در ۹۱۷ جلسه بررسی کرده است.

بیش از ۹۱۷ جلسه مرتبط با قانونگذاری در کمیسیون‌های تخصصی برگزار شدبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۵ تاکنون با ۱۲ کمیسیون تخصصی مجلس همکاری تنگاتنگ داشته و ۱۸۹ موضوع مهم مرتبط با تقنین را در ۹۱۷ جلسه بررسی کرده است.

در این جلسات عناوین مهمی مانند مالکیت صنعتی، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، طرح حمایت از پیام رسان‌های اجتماعی، طرح بانکداری اسلامی، اصلاحات قانون مدنی (افزایش حداقل سن ازدواج)، لایحه تجارت، طرح تشدید مجازات اسید پاشی، لایحه حمایت از حقوق معلولین و طرح جامع مدیریت شهری و ده‌ها موضوع دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۱۸۹ گزارش علمی در حوزه‌های فقهی، حقوقی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را منتشر کرده است.

بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۵ – ۱۳۹۹، بررسی وضعیت اجرای قوانین ناظر به تدوین پیوست فرهنگی، خروج زوجه از کشور بدون اذن زوج، بررسی سند الگوی پایه ایرانی اسلامی پیشرفت، تحلیل فقهی خدمت نظام وظیفه در راستای اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی، بررسی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، بررسی امکان اعطای تابعیت به فرزندان مادران دارای تابعیت ایرانی، گزارش بررسی فقهی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، بررسی مصوبه سیاست‌ها و راهکار‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، بررسی طرح مدیریت جامع شهری، آسیب شناسی تقنینی حمایت از زنان بی سرپرست، بررسی پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه از جمله موارد بررسی شده توسط این مرکز می‌باشد.

مرکز تحقیقات مجلس همچنین از سال ۹۵ تاکنون ۲۹۵ نفر از اساتید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی را در جلسات مختلف کارشناسی خود دعوت کرده و از ۱۰۵ استفتاء از مراجع عظام تقلید نیز در مباحث تقنینی بهره است.

بر اساس این گزارش، این مرکز همچنین ۵۰ مشاوره فقهی (پاسخ به سوالات فقهی ناظر به تقنین) به افراد، مراکز و نهاد‌های مختلف ارائه داده است.

شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس که وظیفه تأمین، تقویت و تعمیق جنبه‌های فقهی طرح‌ها، لوایح، نتایج پژوهشی و همچنین گسترش ارتباط حوزه علمیه با فق‌ها و حقوق‌دانان جهان اسلام و نیز ارتقاء توان فقهی مرکز تحقیقات و توسعه فقه تخصصی و مطالعات بینارشته‌ای فقه و علوم انسانی را عهده‌دار است از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۲۰۲ جلسه در موضوعات مختلف برگزار کرده است.

بررسی فقهی اعتبار اسناد رسمی، امهال بدهی در بانکداری بدون ربا، معیار حداقل سن ازدواج از منظر فقه و بررسی فقهی امتیازات ایثارگران و ... از جمله مباحثی است که توسط شورای فقهی مرکز در این مدت بررسی شد.

با توجه به خلاء قوانین در بعضی حوزه‌ها و وجود گره‌های فقهی و حقوقی برای نگارش متون پیش نویس قانونی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با استفاده از اساتید حوزوی و دانشگاهی و با استفاده از ظرفیت کارشناسی دستگاه‌ها اقدام به همکاری با نمایندگان محترم مجلس در تهیه پیش نویس‌های تقنینی نموده و ده‌ها پیش نویس تهیه کرده است.

تهیه پیش نویس طرح جامع باروری‌های پزشکی (تلقیح مصنوعی و...)، طرح بانکداری اسلامی، طرح آموزش حین ازدواج، طرح جامع حقوق سالمندان، طرح جامع ساماندهی تعطیلات کشور، طرح افزایش کارآمدی دستگاه‌های اجرایی در گسترش اخلاق عمومی، طرح سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، طرح جرم سیاسی، طرح مالکیت صنعتی و طرح حضور روحانیت سینما و تلویزیون را می‌توان از جمله این پیش نویس‌ها برشمرد.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در زمینه ارتباط وثیق علمی و پژوهشی با نهاد‌های تقنینی و اجرایی کشور مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، فراکسیون‌های مجلس، معاونت قوانین و سایر دستگاه‌های اجرایی ۱۸۲ جلسه را در ۸۸ موضوع برگزار کرده است.

بررسی طرح گسترش اخلاق عمومی، طرح حمایت از پیام رسانها، پیش نویس اینترنت کودک، طرح بانکداری اسلامی، طرح آموزش حین ازدواج، نحوه فعالیت و استقرار مطب پزشکان و حرف وابسته ... و پیش فروش ساختمان از جمله موضوعاتی است که مرکز با سایر دستگاه‌ها پیرامون آن‌ها جلسه برگزار کرد.

همکاری‌های علمی و پژوهشی در قالب عقد تفاهم‌نامه با مراکز دانشگاهی و مؤسسات علمی از دیگر اقدامات مرکز بود که در این مدت با ۱۲ مرکز حوزوی، ۱۰ دانشگاه و موسسه علمی و ۶ نهاد اجرایی تفاهم نامه همکاری امضاء کرده است.

برگزاری سلسله کنفرانس‌های بین المللی فقه و قانون و ۳۳ نشست علمی ملی مانند نشست بانکداری اسلامی، تقنین در بازار سرمایه اسلامی ایران، خروج زوجه از کشور بدون اذن همسر (طرح اصلاح بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه)، بررسی فقهی رمزارزها، آموزش قبل از ازدواج، بررسی سیاست‌های کلی خانواده، بررسی فقهی و حقوقی امتیازات ایثارگران از جمله این نشست‌ها می‌باشد.

در زمینه ارتباطات علمی و پژوهشی با نهاد‌های فراملی و فرهیختگان جهان اسلام مرکز تاکنون با مراکزی مانند ارتباط با مرکز قانونگذاری روسیه، شرکت رئیس مرکز در ده‌ها کنفرانس بین المللی و سخنرانی‌های مرتبط با فقه و قانون، بازدید حدود ۱۰ گروه علمی از کشور‌های مختلف مانند سوئد، ترکیه، لبنان، پاکستان از مرکز، ترجمه بیش از ۵۰ مقاله علمی از اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام از فعالیت‌های مرکز در این عرصه می‌باشد.

در ارتباط با منشورات مرکز از سال ۹۵ تاکنون ۸ عنوان کتاب، ۱۴ فصل نامه، ۱۸ خبرنامه، ۱۴ بسته علمی و بالغ بر ۵۰۰ خبر وگزارش تهیه و منتشر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۸
خروجیش چی بود سفره مردم کوچکتر شد
آخرین اخبار