باز هم بخش دیگری از اختلافات داخلی در آمریکا رو شد

دلایل متفاومت ترامپ و پنتاگون برای حفظ حضور نظامیان آمریکایی در سوریه

روزنامه لیبراسیون در مطلبی نوشت دلایل دونالد ترامپ و پنتاگون برای حفظ حضور نظامیان آمریکایی در سوریه کاملا متفاوت است.

دلایل متفاومت ترامپ و پنتاگون برای حفظ حضور نظامیان آمریکایی در سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه لیبراسیون در مطلبی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و پنتاگون دلایل متفاوتی را برای تصمیم‌شان در خصوص ادامه حضور نظامیان این کشور در سوریه اعلام می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، واشنگتن پس از آنکه دستور خروج سربازان آمریکایی از سوریه را صادر کرد بار دیگر صد‌ها تن از آنان را به شرق این کشور اعزام کرد. چه کسی را باید باور کرد؟ دونالد ترامپ یا مقامات عالی رتبه پنتاگون را؟ ترامپ روز چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد اعزام دوباره سربازان آمریکایی به شرق سوریه گفت: ما نفت را نگه می‌داریم. ما نفت را داریم. امنیت نفت تامین شده است. ما تنها برای نفت نیرو‌ها را در آنجا نگه داشته‌ایم.

روز هشتم نوامبر «ویلیام بایرن» یکی از مقامات ارتش آمریکا اعلام کرد: من نمی‌گویم ماموریت نیرو‌های آمریکایی در سوریه ایجاد امنیت در میادین نفتی است. ماموریت آن‌ها شکست داعش است. ایمن کردن میادین نفتی وظیفه‌ای تابع این ماموریت است.

به نظر می‌رسد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم موضع مشابهی دارد. وی روز پنجشنبه اعلام کرد: ما باید به مبارزه علیه داعش ادامه دهیم. آمریکا به ریاست ائتلاف و جهان در تلاش برای حفظ امنیت ما ادامه خواهد داد.

دونالد ترامپ به بیان اظهارات متناقض و تغییر جهت‌های راهبردی عادت دارد. اما این تغییرات به ندرت در این زمینه است. وی به تنهایی روز ۶ اکتبر در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از شرق سوریه تصمیم گرفت. وی نه به ناتو و نه به نیرو‌های محلی متحد آمریکا از جمله نیرو‌های دموکراتیک سوریه هیچ هشداری در این زمینه نداد. این موضوع به ترکیه اجازه داد عملیاتی را در مرز سوریه آغاز کند. اما سه هفته بعد همین ترامپ تاکید کرد نیرو‌های آمریکایی به استان‌های دیرالزور و الحسکه اعزام خواهند شد که میادین نفتی و گازی در آن‌ها یافت می‌شود.  پنتاگون از آن زمان اعلام کرد حدود ۶۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه خواهند ماند. زمانی که کاخ سفید خبر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه را اعلام کرد هم شمار نیرو‌های آمریکایی کمتر از صد نفر بود.

یک کارشناس مسائل نفتی که تا سال ۲۰۱۲ در سوریه کار می‌کرد، می‌گوید: صادقانه بگویم من خطر مرگ سربازان آمریکایی برای نفت دیر الزور را درک نمی‌کنم. میادین منطقه در پایان مرحله بهره برداری قرار ندارند و این مطلقا ارزشش را ندارد.

این کارشناس می‌گوید نفت در این منطقه در چاه‌هایی جدا از میادین اصلی نفتی متمرکز است. این به معنای حفاری مستقیم است که به عملیات اکتشافی زیاد نیاز دارد. بهره‌برداری تجاری توسط یک شرکت آمریکایی هم غیر قابل تصور است زیرا سوریه با تحریم‌های بین‌المللی رو به روست. علاوه بر این میادین نفتی مانند میدان نفتی العمر در زمان جنگ و بمباران‌های دو سال اخیر تخریب شده‌اند.

«الی تاننبو» پژوهشگر موسسه روابط بین‌الملل فرانسه می‌گوید نفت سوریه هیچ چشم‌انداز جذابی برای آمریکا ندارد. آمریکایی‌ها در حال حاضر خود صادرکننده هستند. آن‌ها به دنبال واردات بیشتر نفت از خاورمیانه نیستند.

بنابراین چطور می‌توان طبق گفته ترامپ اعزام دوباره نیرو‌های آمریکایی به سوریه برای نفت را توضیح داد در حالی که وی وعده پایان دادن به جنگ‌های بی پایان را داده بود؟ الی تاننبو می‌گوید ترامپ و نفت‎, این یک داستان قدیمی است. کافیست سخنان وی را در زمان جنگ لیبی به یاد آورید. وی در آن زمان گفته بود آیا ما برای نفت به آنجا خواهیم رفت؟ در غیر صورت که این کار کاملا بی فایده است. ترامپ منافع امنیتی و راهبردی را نمی‌بیند بلکه تنها به دنبال منافع اقتصادی است.

پنتاگون هیچگاه مخالفت خود را برای بازگشت نیرو‌های آمریکایی پنهان نکرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۸, جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا پس از آن استعفا داد که ترامپ برای نخستین بار دستور خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه را صادر کرد که البته هیچ گاه اجرایی نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار