زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

لبنان ظرفیت عبور از بحران سیاسی اخیر را دارد/ پایان اعتراضات این کشور همچنان نامعلوم است

کارشناس مسائل منطقه گفت: لبنان ظرفیت عبور از بحران سیاسی را که طی هفته‌های اخیر به وجود آمده بود دارد و دچار فروپاشی نشده است.

پایان اعتراضات لبنان همچنان نامعلوم استسعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شروع ماه دوم اعتراضات در لبنان و تحولات اخیر در این کشور، اظهار کرد: پس از گذشت یک ماه از شروع اعتراضات در لبنان تغییرات اساسی در این کشور رخ نداده و این امر نشان دهنده این است که لبنان ظرفیت عبور از بحران سیاسی را که طی هفته‌های اخیر به وجود آمده بود دارد و دچار فروپاشی نشده است. ساختارهای لبنان همچنان در موقعیت خود قرار دارند و علیرغم اینکه استعفای سعد الحریری می‌توانست نقطه قوتی برای رهبران اعتراضات باشد، اما در عمل اتفاقی به نفع آنها رخ نداد، این امر نشانگر آن است که شرایط آینده لبنان به سمت آرامش حرکت می‌کند و در واقع مسئولان این کشور می‌توانند در یک فضای آرام‌تر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: استعفای محمد الصفدی صرفاً یک گمانه‌زنی بود و این موضوع مهمی نیست، زیرا الصفدی مسئولیت اجرایی نداشت که بخواهد استعفا دهد، بلکه از پذیرش مسئولیت دولت کناره‌گیری کرده و این نشان دهنده آن است که یک ابتکار سیاسی که بیشتر مارونی‌ها دنبال آن بودند به نتیجه نرسیده است و گفت‌وگوها داخل لبنان برای رسیدن به دولت باید ادامه پیدا کند و این هم سنت سیاسی لبنان است که همیشه وقتی دولت استعفا می‌دهد، تشکیل دولت جدید مدتی طول می‌کشد؛ حالا برای اینکه این مدت توام با آرامش یا همراه شرایطی باشد که امروز لبنان با آن مواجه است بنابراین نشان دهنده آن است که اعتراضات در لبنان به جایی نمی‌رسد و قادر نیست ساختار سیاسی را تحت تأثیر قرار دهد.

زارعی با اشاره به این موضوع که احتمال به دست گرفتن قدرت توسط کدام حزب جریان سیاسی در لبنان بیشتر است، توضیح داد: ساختار لبنان ساختار مشخصی است، دولت باید از طایفه سنی انتخاب شود و کسی از شیعیان یا مسیحیان مدعی نخست وزیری نیست و لذا فرآیند انتخاب نخست وزیر در میان طایفه سنی باید انجام پذیرد. فعلاً اقدامی از سوی طایفه سنی برای رسیدن به یک کاندیدای مشخص دیده نشده است.

او در خاتمه خاطرنشان کرد: براساس ساختار لبنان رئیس جمهور باید از میان سنی‌ها انتخاب شود و رئیس مجلس از شیعیان و وقتی نخست‌وزیری استعفا می‌دهد، نخست وزیر بعدی نیز باید از این طایفه انتخاب شود. نکته حائز اهمیت این است که تشکیل دولت در لبنان در گذشته تا یک سال هم به درازا کشیده است و اینکه سه هفته از استعفای سعد الحریری می‌گذرد و هنوز دولت جدید تشکیل نشده است، یک پدیده غیرمترقبه در لبنان نیست بلکه در گذشته هم این مشکلات وجود داشت و تشکیل دولت در این کشور زمان‌بر بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبارسیاسی ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار