باشگاه خبرنگاران جوان قم گزارش می دهد؛

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان قم میکروفون به دست به سراغ مردم رفته که در ادامه واکنش جالب استرس را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  در دنیای اطرافمون با محرک هایی روبرو می‌شویم که توانایی مقابله با آن را نداریم همین موجب ترس و نگرانی می شود، حالا میکروفون به دست بدون هماهنگی و ناگهانی به سراغ مردم می رویم تا آنها  را هم محک بزنیم که در برخورد  اول موقع مصاحبه به محض اینکه میکروفون را می‌بینند واکنش استرس را نشان می دهند.

واکنش استرس به مصاحبه


یک گروهی از دخترانی که  از مدرسه شان تعطیل می‌شوند تا به محض دیدن میکروفون و دوربین همگی دسته جمعی با صدای بلند می گویند نه نه مصاحبه نمی کنیم چی باید بگیم وای!! با اصرار دوباره من هم حاضر به مصاحبه نشدند.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

کمی آن طرف تر که قدم برداشتم خانمی در مغازه مشغول خرید کردن بود،میکروفون به دست به سمتش رفتم،گفت موضوع مصاحبه چیست؟ نه نه، می ترسم نتوانم خوب بیان کنم!

مسیر بعدی ،در یک پارک همان حوالی به جوان هایی برخورد کردم که کمی خجالتی بودن اما همگی کتاب به دست و به قول خودمون درسخوان بودند، از چندتای آنها خواستم مصاحبه بگیرم حاضر نشدند اما یکم جلوتر رفتم و برخوردکردم به دوپسر جوانی با حالت خیلی متعجب وقتی دوربین و میکروفون ما رو می بینند می گفتند چی باید بگیم تا به حال جلوی دوربین و در این حالت قرار نگرفته بودیم استرس داره خب.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

استرس امتحان 

 فرد در طول زندگی استرس های مختلفی را دربرخورد با شرایط جدید تجربه می کنند اما خیلی از ما آدم ها  استرس شب امتحان را تجربه کردیم شرایطی که فرد به دلیل نداشتن آمادگی کافی دچار ترس و دلهره  ناشی از افکار ناامیدی وشکست در امتحان  می شود.به سراغ دانش آموزان رفتیم که این روزها سخت خود را برای امتحانات آماده می کنند.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

 

پسر نوجوانی که  در پارک مشغول درس خواندن بود در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، از انبوه  درس هایش در شب امتحان  گفت ومواجه شدن با بحران امتحان، ترسی که تمام بدنش را درگیر می کند.


سه دانش آموز مدرسه‌ای که کنارهم کتاب به دست مشغول خواندن درس بودن که یکی از آن‌ها هنگامی که مشغول درس خواندن بود ناخن هایش را هم از اوج شدت استرس می‌خورد.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟


دانش آموز بعدی که شدت استرس واضطراب از چهره اش مشخص بود از او هم عوارض استرس را سوال کردم گفت:وقتی که امتحانات شروع می شود وقتی به برنامه‌ها نگاه می کنم  ضربان قلبم بالا می رود.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟


دانش آموز بعدی که از استرس واضطراب زیاد گوش هایش را با دستهایش گرفته بود و باترس و سرعت درسش را می‌خواند به سراغش که رفتم با یک اشاره دستانش را از روی گوش هایش برداشت و به سوال هایم پاسخ داد.


وقتی که از او  درباره استرس سوال کردم با نگرانی پاسخ داد که من خیلی استرس دارم درهر جا مخصوصا مواقعی که امتحانات شروع می شود آن قدر استرس می گیرم که تمام بدنم شروع به لرزیدن می کند و بعد دچار دل پیچیه شدید می‌شوم.


اما کمی آن طرف‌تر که قدم گذاشتم در حیاط مدرسه دو دختری را دیدم که گویا از جلسه امتحان تازه بیرون آمده بودند و باهم صحبت می‌کردند به سراغشان رفتم و سوال کردم ظاهراً خیلی مضطرب به نظر می‌رسید اتفاقی افتاده؟ باهم پاسخ دادند بله سرجلسه امتحان ریاضی بودیم که یکی از دوستانمون از استرس شدید دچار سرگیجه شدید می شود و پاهایش به پایه‌های نیمکت مدرسه برخورد می کند و به زمین می‌افتد و راهی  بیمارستان  می شود، الان ماهم دچار استرس و نگرانی شدیم.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

اضطراب ، ترس و نگرانی در موقعیت های جدید زندگی از امتحان ،انتخاب همسر، بچه دار شدن، به خطر افتادن سلامتی و هزاران محرک های جدیدی که با آن روبرو می شویم را در طول عمر بارها تجربه کردیم اما راه حل مقابله با این احساس ناخوشایند چیست؟

تاثیرمستقیم استرس در کاهش کیفیت زندگی


آقایوسفی،کارشناس روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت: خیلی از ما در زندگی موقعیت های مختلفی را تجربه می‌کنیم و محرک هایی که  از دنیای اطرافمون دریافت می کنیم که توانایی مقابله با آن  ها را نداریم.

او ادامه داد:حس می کنیم امکانات  و توانایی های ما برای مواجه شدن با این موقعیت ترس برانگیز کافی نیست، در این شرایط ما دچار استرس یا تنیدگی می شویم و ترس تمام وجودمان را می گیرد.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

این روانشناس با اشاره به  تاثیرمستقیم استرس در کاهش کیفیت زندگی عنوان کرد: این محرک ناخوشایند درونی می تواند روابط اجتماعی ما با دیگران را مختل کند، باعث  افسردگی می شود و فرد اعتماد به نفس خود را از دست می دهد، نمی تواند در آینده موفق شود و دچار یاس و ناامیدی می شود.

 

بیماری های جسمی،ارمغان استرس


یوسفی روانشناس اظهار کرد: استرس تنها مسئله اجتماعی ، روانشناختی نیست و روی جسم انسان هم تاثیر می گذارد، وقتی در موقعیت استرس قرار می گیریم،کورتکس مغز  این موقعیت را پردازش می کند و متوجه می شود که ما در یک موقعیت خطرناک قرار داریم.

او افزود:در هر سن و مقطع و یا در هر شغلی که باشیم وقتی ترس و دلشوره مکانی که درآن هستیم به سراغمان می‌آید، مغز احساس خطر می کند، پیام‌هایی را به غدد کلیوی ارسال می کند که هشدار به کل سیستم‌های عصبی و جریان خون است.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟


او ادامه داد:اگر استرس طولانی مدت باشد، گلوکز خون افزایش پیدا می کند که اجازه ورود به ماهیچه ها را ندارد، ماهیچه مجبور می شود  از پروتئین های خودش انرژی  بگیرد و خیلی از آسیب ها را می تواند در دراز مدت به فرد برساند.

این روانشناس گفت: اگر نتوانیم استرس را کنترل و به درستی مدیریت کنیم،در دراز مدت انواع بیماری های جسمانی را در پی دارد، از نظر عصب شناختی سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می شود و حتی به دستگاه قلب و عروق آسیب می زند.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

 

اما  ماجرای آقایی که استرس طولانی بلای جانش می شود


اما این بیماری مزمن وخاموشی که همه ما ممکن هست اغلب در زندگی روزمره دچار آن شویم ببینیم چه بلاهای دیگری سرمان می آورد.

به سراغ کارگاه مهار استرس در سالن همایش های فوریت های  پزشکی قم  رفتیم کارگاهی که  چگونگی مقابله با استرس  را  به افراد آموزش می دهند که در این کارگاه متوجه حضور فردی شدم که به خاطر استرس و اضطراب دچار  سرطان شده بود.

آقای میانسال در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،می‌گوید: استرس در ظاهر فقط یک کلمه ساده است، ولی وقتی که با آن درگیر می شوی تازه می فهمی که با چه غولی مواجه  شدی که بلای جان سلامتی می شود.

او ادامه داد:این مشکل روحی را سال ها با خودم داشتم در موقعیت های مختلف زندگی دچار استرس شدید می شدم  و  انقدر استرسم طولانی شد که به جسمم آسیب زد و الان  دچار بیماری سرطان از نوع گوارشی آن شدم در حال درمان هستم که دکتر نظر خوب و امیدوار کننده‌ای به من دارد.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

او افزود: از همینجا  به تمام مردم اعلام  می کنم که به اضطراب یا استرس ساده نگاه نکنید و از کنار آن راحت نگذرید  چون خودم استرس را در خودم مهار نکردم و به نوعی با سلامتی خودم بازی کردم و در حال حاضر خوشبختانه با پیگیری های پزشکی  به موقع بیماری سرطان در من تشخیص داده شد.

حمله های عصبی و تنش


شهیدی،رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،با اشاره به مضرات جسمی و روحی استرس اظهار کرد؛در بخش های اورژانس بیمارستانی قم هر روز  تعداد زیادی از بیمارانی به ما  مراجعه می کنند که به دنبال نزاع، فکر و خیال ها و یا تحمل کنترل شرایطی که در آن هستند راندارند دچار حمله و تنش های عصبی شده اند.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

او افزود: این نوع افراد دچار نشانه هایی می شوند که درظاهرش ممکن است تظاهر جسمی خودش را نشان دهد به عنوان مثال؛ فرد ممکن است از درد قفسه سینه یا ازتنگی نفس شکایت داشته باشد،  در مرحله اول سعی می کنیم دنبال این باشیم که آیا مشکل قلبی یا مشکل ریوی دارد ومسائل دیگر که حتما باید بررسی شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم عنوان کرد: بعد از اینکه معاینات اولیه انجام می شود متوجه می شویم فرد دچار یک حمله عصبی به دنبال استرس شده است.


شهیدی ادامه داد: بیماران باید به این باور برسند که اگر چنین حملات عصبی راتجربه می کنند استرس یا اضطراب دارند، بایستی حتما به دنبال درمان باشند اگر از کنارش به سادگی عبور کنند  دچار مراجعات زیاد،تکراری وغیرضروری به پزشک های مختلف می شوند.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟

او در ادامه تصریح کرد: ممکن است همین فرد به دفعات به متخصص قلب مراجعه کند که تست های مختلف قلب،نوارقلب و اکو بروی آن انجام شود که نهایتا مشخص می شود که فرد مشکل قلبی ندارد بلکه مشکل  استرس و یا  اضطراب دارد .

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم  گفت: در بسیاری از بیماری هایی که به طور سیستمیک به روی قسمت های مختلف بدن تاثیر دارد وجود تنش و اضطراب می تواند منجر به تشدید علائم آن بیماری و یا سخت تر شدن کنترل آن بیماری مزمن شود، به طور مثال؛ در بسیاری از بیمارانی که دچار مشکل فشار خون مزمن هستند  اثبات شده که وجود استرس گاها موجب تشدید آن بیماری یا فشارخون می شود و یا حتی بعضاً درمان های دارویی تازمانی که آن استرس و اضطراب شان کنترل نشود اثربخشی شان به آن اندازه ای که انتظار می رود  نیست.

این بیماری خاموش را چطور مهارکنیم؟


اما این بیماری مزمن وخاموشی که همه ما ممکن هست اغلب در زندگی روزمره دچار آن شویم ببینیم چه بلا‌های دیگری سرمان می‌آورد:افسردگی، سردرد و میگرن، بیماری‌های عفونی وحتی سرطان از عواقب ناخوشایند استرس است و حالا سوال اینجاست که این بیماری خاموش را چطور مهار کنیم؟


آقایوسفی، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  گفت: برای مهار کردن این بیماری خاموش هشت راه وجود دارد:۱-ممکن هست که ما بااسترس مقابله رویارویی کنیم یا ۲-ممکن هست  روی خود را برگردانده و بگوییم که نه چیزی نیست،۳-ممکن هست خود خوری کنیم و مدام به خود بگوییم که تقصیر من بود۴- ویا ممکن هست بریم از دیگران کمک بگیریم،۵-ممکن هست که دائما گریه کنیم و در حال خوابیدن باشیم قرص مسکن بخوریم و یا خدای نکرده به دارو و مواد روی آوریم ،۶-وممکن هست به دنبال راه حل این مسئله رفته و مسئله زندگی رو مثل ریاضی براش راه حل پیداکنیم،و۷-ممکن هست بگردیم وبدانیم ازاین استرس چه فایده واستفاده هایی می شود کردو۸- مقابله درمانی که گرمقابله نارسا و نادرست باعث شود که استرس تأثیر بدی بر روی سازمان روانی بر روی بدن ما بگذاردباید به شیوه ای این مقابله را عوض کرد که فرد اثر استرس را محدود کند وبتواند مقابله اش را درست کند تا عوارض استرس را کمتر تجربه کند .

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟


او افزود: بعضی موارد ممکن هست کمک دیگران مسئله تو را حل نکند حتی بدتر هم کند لازم باشد حرفت را بزنی لازم باشد به طرف مقابل فکرت را بگویی و ممکن هست لازم باشد که به طرف مقابل بگویی که از برخوردش خشنود نشدی و آن هم دفعه بعد رفتارش را درست کند آن وقت باید بامقابله رویارویی استفاده کرد.


آقا یوسفی گفت:گاهی وقت‌ها خودمان برای خود مشکل ایجاد می کنیم و دائما،فکر می کنیم که این دیگران هستند که برای ما مشکل ایجاد می کنند وباید خودمان مرور کنیم زندگیمان را و پی به این ببریم که خودمان کجای زندگی را مشکل ایجاد کردیم.

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟


این ها روش هایی هستند که در مقابله درمان گری اعمال م یشود تا ما بتوانیم روش های نادرست خودمون را اصلاح کنیم و بتوانیم با استرس هایمان مقابله کنیم.


شهیدی،متخصص اورژانس قم هم معتقد است که فردی که درگیرعوارض استرس ویا اضطراب شده که به اورژانس ویا دکتر مراجعه کرده بایستی از همان ابتدا براین باور باشد که یک بیماری وجود دارد به نام استرس یااضطراب حتما باید درمان شود و خود پی می برد که باید مراجعه کند به روان شناس ویا به روان پزشک وبراساس علم روز، آن فرد بیمار درمان شود در همان موقع هست که بیماری که دچار استرس است که منشأ این عوارض‌ها استرس یااضطراب بوده و این رو هم باید مد نظر داشت که در مشاغلی که هیجان زیاد هست اگر اون حجم کار وهیجانی که درآن بیش از توان فرد باشد استرس ایجاد می شود؛

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟


اما به گفته روانشناسان با راه حل های ساده تر هم می توان  این بیماری خاموش را مهار کرد؛

۱-تنفس عمیق  به مدت چند دقیقه

۲-پیاده روی و قدم زدن

۳-گوش دادن به یک موسیقی بی کلام و آرامش بخش

۴-حل کردن جدول 

۵-ورزش و تحرک

۶-بی توجهی به علائم استرس

چگونه در زندگی با اضطراب مقابله کنیم؟


اما از همه این ها که بگذریم بهترین راه حل برای مهار استرس در یکی از آیات شریف قرآن کریم" الا به ذکرالله تطمئن القلوب،آگاه باشید که تنها با یاد خدا قلب ها آرام می گیرد" خلاصه می شود ،آری توکل به خداست که با آن همه کارها درست و به موقع انجام می شود پس آرامش خودمان را حفظ کنیم.

گزارش از فاطمه فرمانی

انتهای پیام/ش

برچسب ها: استرس ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار