عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«مصونیت راهبردی» یکی از عوامل اهمیت فردو است/ تزریق گاز به هزار و ۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو از موضوعات کلیدی گام چهارم است

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اهمیت فردو از این بابت است که در زمره سایت‌های هسته‌ای با مصونیت راهبردی محسوب می‌شود.


«مصونیت راهبردی» یکی از عوامل اهمیت فردو است/ تزریق گاز به هزار و ۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو از موضوعات کلیدی گام چهارم استحسن عابدینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در فردو گفت: به نظر می‌رسد که گام‌های کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران در برابر بدعهدی طرف غربی وارد مراحل حساس‌تری شده است.

او با تشریح جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، ادامه داد: تزریق گاز به هزار و ۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو یکی از موضوعات کلیدی در گام چهارم است؛ زیرا طبق بند ۴۴ ضمیمه، ایران پذیرفته بود  به مدت ۱۵ سال از غنی ساز در فردو خودداری کرده و حتی مواد غنی سازی  اورانیوم هم در این مکان نگهداری نکند.

عابدینی درباره چرایی اهمیت فردو بیان کرد: اهمیت فردو از این بابت است که در زمره سایت‌های هسته‌ای با مصونیت راهبردی محسوب می‌شود.

تحلیلگر مسائل بین الملل  همچنین در توضیح عبارت مصونیت راهبردی فردو گفت: مصونیت راهبردی یعنی امکان صدمه زدن به این مکان وجود ندارد؛ از همین رو کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از همان ابتدا نسبت به غنی سازی در فردو حساس بوده و تلاش می‌کردند تا با ایجاد فشار ایران را وادار به تعطیلی فردو کنند.


بیشتر بخوانید: آغاز غنی‌سازی و تولید دوباره اورانیوم در فردو


کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: زمانی که جمهوری اسلامی ایران  با تعطیلی فردو موافقت نکرد طرفین غربی تلاش خود را بر عدم غنی سازی در این مکان معطوف کردند، اما سرانجام پذیرفتند که حدود هزار و ۴۴ سانتریفیوژ همچنان در این مکان پابرجا بماند ولی فقط دو آبشار و بدون تزریق گاز در آن حرکت کند.

او افزود: با تمام تلاش‌های طرف غربی خوشبختانه امروز شاهدیم که در چارچوب تصمیم گرفته شده  هگزافلوراید اورانیوم تزریق شده و ان‌شاءالله از این پس ما شاهد غنی سازی در فردو خواهیم بود.

عابدینی با اشاره به حساسیت‌های مداوم طرف غربی نسبت به فردو گفت: شاهد بودیم که در همان لحظه اول اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی واکنش‌های متعددی نسبت به غنی سازی اورانیوم در فردو انجام دادند، زیرا آنها به خوبی می‌دانستند جمهوری اسلامی با این اقدام خود و تزریق گاز به سانتیریفیو‌ژهای فردو عملا نشان خواهد داد که هیچگونه عقب نشینی از تصمیم خود نداشته و در تصمیم خود مصمم است.

تحلیلگر مسائل بین الملل  تصریح کرد: امیدواریم که غربی‌ها به ویژه سه کشور اروپایی به تعهدات ۱۱ گانه خود ذیل برجام وفادار مانده، آنها را اجرایی کنند و یا دست کم  سه موضوعی را که برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است را اجرا کنند.

عابدینی درباره موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در ابتدا این انتظار می‌رود که اروپا زمینه برداشت تحریم‌ها را فراهم کند، سپس زمینه انتقال پول به داخل کشور  فراهم شود  و در نهایت نسبت به رفع مشکلات ایران در فروش نفت خود اقدامات متناسب را انجام دهد، اما چنانچه اتحادیه اروپا این اقدامات را انجام نداده و همچنان از خود اراده‌ای نشان ندهد جمهوری اسلامی ایران روند کاهش تعهدات برجامی خود را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

کشورهای غربی از همان ابتدا نسبت به غنی سازی در فردو حساس بودند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار