مجموعه‌ای از اسناد مربوط به تحقیقات مولر منتشر شد

وزارت دادگستری آمریکا مجموعه‌ای از اسناد مربوط به تحقیقات رابرت مولر را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه هیل، وزارت دادگستری آمریکا مجموعه‌ای از اسناد مربوط به تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه سابق را درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و اقدام احتمالی دونالد ترامپ در جلوگیری از اجرای عدالت منتشر کرد.

این یادداشت‌ها شامل اطلاعاتی درباره مجموعه‌ای از افراد نزدیک به کمپین انتخاباتی ترامپ از قبیل پال منفورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی وی و نیز مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ است.

بنا به گزارش بازفید نیوز، انتشار علنی این اسناد در پاسخ به پنج شکایتی است که این سایت خبری با استناد به قانون جریان آزاد اطلاعات تنظیم کرد و خواستار دسترسی به منبع اصلی اسنادی شد که تیم تحقیقاتی مولر در جریان فعالیت‌های خود به آن‌ها دست یافته بود.

بازفید نیوز اعلام کرد در شکایت‌های خود به دنبال دسترسی به احضاریه‌ها و حکم‌های بازرسی بود که تیم مولر صادر کرده بود و در کنار آن‌ها به دنبال دسترسی به ایمیل ها، یادداشت ها، نامه ها، متن مصاحبه‌ها و موارد دیگر شده بود. وزارت دادگستری بر اساس گزارش‌ها با این درخواست مخالفت کرده و گفته بود اسنادی که بازفید به دنبال دسترسی به آن‌هاست به ۱۸ میلیارد صفحه بالغ می‌شود.

با این حال رگی والتون (Reggie Walton) از قضات منطقه‌ای آمریکا اعلام کرد وزارت دادگستری می‌تواند برای از عهده بر آمدن وظیفه انتشار اسناد درخواست شده از کنگره کمک بگیرد. بخش اول شامل ۵۰۰ صفحه از خلاصه مصاحبه‌های اف بی آی با شاهدان است. به گزارش بازفید نیوز، هر ماه و به مدت هشت سال اسناد جدیدی انتشار خواهد یافت. این خلاصه‌ها شامل اطلاعات مهمی درباره تحقیقات مولر و شاهدانی است که تیم وی در جریان تحقیقات خود با آن‌ها مصاحبه کرد. به عنوان مثال ریک گیتس که معاون رئیس کمپین تبلیغاتی ترامپ بود در آوریل ۲۰۱۸ به بازرسان گفت منفورت این نظریه توطئه را تقویت می‌کرد که این اوکراین بود و نه روسیه که اطلاعات کمیته ملی حزب دموکرات را هک کرد.

ترامپ ظاهرا در جریان تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ۲۵ ژوئیه به این نظریه پرداخت. این تماس تلفنی در کانون طرح استیضاح مجلس نمایندگان قرار دارد.

این اسناد همچنین شامل ایمیل‌های استیو بنن، راهبردشناس سابق کاخ سفید و دستیار کمپین ترامپ درباره منفورت است. به گزارش بازفید نیوز، ایمیل‌های بنن نشان می‌دهد که منفورت با اینکه در ماه اوت اخراج شده بود ولی تا چند روز قبل از انتخابات به تیم انتخاباتی ترامپ مشاوره می‌داد.

این اسناد نشان می‌دهد که منافورت در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ به جارد کوشنر مشاور ارشد و داماد ترامپ ایمیل زد و در آن درباره شانس ترامپ ابراز خوشبینی کرد. بعد از اینکه کوشنر این ایمیل را به بنن، فوروارد کرد بنن در جواب نوشت: ”ما باید مثل طاعون از این یارو فاصله بگیریم.“

بنن در ایمیلی در تاریخ پنج نوامبر ۲۰۱۶ نوشت ”پال (منفورت) فرد خوبی است ولی ما نباید بگذاریم این خبر منتشر شود که او به ما مشاوره می‌دهد. آن‌ها تلاش خواهند کرد بگویند روس‌ها از طریق همکاری ویکی لیکس این پیروزی را در اختیار ما قرار دادند.“

وزارت دادگستری در ماه آوریل نسخه‌ای ویرایش شده از گزارش ۴۴۸ صفحه مولر را درباره دخالت روسیه و اقدام احتمالی ترامپ در ممانعت از اجرای عدالت منتشر کرد. مولر تایید نکرد که میان کمپین ترامپ و مسکو برای تاثیرگذاری در انتخابات ۲۰۱۶ تبانی در کار بود.

با این حال این گزارش افزود که مولر قادر نیست به شکلی قطعی تعیین کند که در مسئله جلوگیری از اجرای عدالت هیچ عمل مجرمانه‌ای صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار