عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

موفقیت استیضاح تأثیری بر سرنوشت سیاسی ترامپ ندارد/ نابودی بغدادی پایان تروریسم نیست+ فیلم

عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید هیاهوی استیضاح و مرگ ادعایی بغدادی تأثیری بر سرنوشت سیاسی ترامپ نخواهد داشت.

 جدی‌شدن آغاز رسمی استیضاح دونالد ترامپ و هیاهوی او درباره مرگ ادعایی ابوبکر بغدادی، سرکرده تروریست‌های داعش، از مهمترین موضوعات داغ روزهای اخیر فضای سیاسی آمریکا و عرصه بین‌الملل است.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر طرح روند استیضاح ترامپ در مجلس سنا را به رأی بگذارد. اگر بیش از ۵۰ درصد نمایندگان که اکثر آن‌ها دموکرات و رقیب حزبی رئیس‌جمهور آمریکا هستند، به استیضاح ترامپ رأی مثبت دهند، روند استیضاح او رسماً در مجلس سنا کلید خواهد خورد. (جزئیات بیشتر)

پرفسور «شیرین هانتر»، استاد دانشگاه جُرج تاون و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان با یادآوری استیضاح بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بر این باور است که استیضاح ترامپ تأثیر چندانی  بر سرنوشت سیاسی او ندارد و حتی ممکن است این موضوع به نفع او تمام شود و در نهایت دموکراتها بازنده این بازی باشند.

موفقیت استیضاح تأثیری بر سرنوشت سیاسی ترامپ ندارد/ نابودی بغدادی پایان تروریسم نیست+ فیلم

درباره هیاهوی این روزهای خود ترامپ درباره مرگ ادعایی بغدادی که ظاهراً واکنشی عصبی و نمایشی به جدی‌شدن استیضاح است، هانتر با طعنه می‌گوید «بغدادی صد تا جان دارد» و تاکنون آمریکا چند بار مدعی کشتن او شده و با تشکیک در درستی ادعای ترامپ درباره هلاکت بغدادی معتقد است ترامپ نمی‌تواند از مرگ بغدادی بهره‌برداری سیاسی کند.

لازم به ذکر است در بخش دوم گفت‌وگوی اختصاصی با پرفسور هانتر، دیدگاه او را درباره موفقیت راهبرد «فشار حداکثری» دولت آمریکا، چگونگی نفوذ ایران پس از روی‌کارآمدن دولت ترامپ،  آینده روابط ایران و عربستان و همچنین نشانه‌های تغییر رویکرد ضدایرانی امارات جویا شدیم. بخش دوم این گفت‌وگو به زودی منتشر خواهد شد.

مشروح بخش اول این گفت‌وگوی تصویری در ادامه بخوانید:

خانم هانتر در ابتدا نظرتان را درباره استیضاح ترامپ، پیامدها و تأثیرات آن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و همچنین آینده‌ سیاسی ترامپ پس از این استیضاح را بفرمایید.

شیرین هانتر: کاملا روشن نیست که این مسئله استیضاح ترامپ به جایی برسد یا نه. در این ماجرا خیلی‌ها می‌خواهند استفاده‌های سیاسی و جناحی بکنند، ولی در عین حال من فکر می‌کنم که خیلی از نمایندگان کنگره بخصوص در مجلس سنا البته در بین جمهور خواهان و حتی در بین مردم معتقدند که استیضاح رئیس جمهور واقعا زیاد به نفع مملکت نیست و مسئله دیگر هم این است که حتی اگر ترامپ استیضاح هم شود این به این معنا نیست که او از ریاست جمهوری کنار خواهد رفت. شما شاید به خاطر نیاورید، ولی بیل کلینتون هم استیضاح شد، ولی به ریاست جمهوری خودش ادامه داد.

از نظر اینکه این موضوع چه تاثیری در شانس انتخاباتی ترامپ می‌تواند داشته باشد، از نظر  وفاداران خیلی شدید ترامپ این مسئله شاید تمایل آن‌ها را به ترامپ بیشتر هم کند؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم این مسئله خیلی در سرنوشت ترامپ اثر خواهد داشت.

 

رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای گذشته سروصدای زیادی درباره مرگ ادعایی ابوبکر بغدادی به راه انداخته است. به عقیده شما چرا ترامپ اینقدر ضد و نقیض در این باره صحبت می‌کند؟ چرا اینقدر سریع اعلام کردند آزمایش دی ان‌ای گرفتیم و جواب آن آمده و تائید شده، با این حال هیچ تصویری از جسد بغدادی نشان داده نمی‌شود و می‌گویند جسد را در دریا انداخته ایم. نظر شما درباره این تناقض‌گویی‌ها چیست؟

ابوبکر بغدادی ظاهرا صد تا جان دارد و چند سال است که مدام خبر مرگ او را می‌شنویم و بعد هم عکس او را می‌بینیم و یا حرف‌های او منتشر می‌شود؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا این شخص کشته شده ابوبکر بغدادی بوده است یا کس دیگری است. علت اینکه ترامپ این حرف‌ها را می‌زند این است که موقعی که او می‌خواست نیرو‌ها را از سوریه خارج کند یا تعدادشان را لاقل کمتر کند با انتقادات زیادی روبرو شد. از جمله انتقادات این بود که این کار باعث قوت گرفتن دوباره داعش خواهد شد. به عقیده من او با این نوع حرف‌زدن می‌خواهد بگوید که ما داعش را از بین بردیم و هیچ اشکالی وجود ندارد. اما گذشته از این باید بدانیم گرچه افراد مهم هستند، ولی مهمتر از افراد، آن عواملی هستند که به بروز پدیده‌هایی مانند داعش و بغدادی می‌انجامد. اگر ریشه‌های این مسائل حل نشود صد تا ابوبکر بغدادی دیگر هم در روز‌ها و ماه‌های آینده ظهور می‌کنند.

به نظر شما آیا کشته شدن بغدادی یک پیروزی برای ترامپ محسوب می‌شود و یا می‌تواند از آن برای انتخابات آینده بهره بگیرد؟

به طور کلی من خیلی کشته شدن رهبران یک گروه‌هایی را پیروزی نمی‌دانم. چون بن لادن مُرد، ولی مشکلاتی که القاعده در جا‌های دیگر ایجاد کرد، هنوز پابرجاست. شعبه‌های القاعده در جا‌های دیگر هنوز عمل می‌کنند؛ و در مورد داعش هم همینطور است. البته از این مسئله استفاده می‌کنند و شاید از نظر روانی تا حدودی می‌توان گفت جنبه مثبتی داشته باشد، ولی اگر فکر می‌کنند با از بین رفتن بغدادی مسئله ترور و تروریسم از بین خواهد رفت به عقیده من انتظار بیهوده ای است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۸
بغدادي و بن لادن رو دستگير كردن و پيش خودشونه و گذاشتنشون برا روز مبادا درش بيارن چون هيچ فيلم و نصويري از باقيمونده جنازه اونا نشون ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
بغدادی تربیت یافته سرویس جاسوسی آمریکا بوده و تبدیل به مهره سوخته شد.
آمریکا و اتحادیه اروپا تروریست ها سوری رو سازماندهی تربیت و پشتیبانی تسلیحاتی می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا که شعبه های گروههای تروریستی همچنان با کشتن رهبرانشان وجود دارند همانند القاعده که با مرگ بن لادن از بین نرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
بودن ترامپ برای ما چند حسن داره
اول اینکه با کاراش مارو میخندونه
دوم اینکه تا 4 سال آینده خیالمون راحته که جنگی درکار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
به نظرم اینکه ما تمام برنامه های کشور را به سرنوشت ترامپ و بازگشت دمکرات ها و احیای برجام گره بزنیم اشتباهی است که سالهاست مرتکب می شویم، یکبار برای همیشه بپذیرم مشکل ما با تمدن غرب مشکل ایدئولوژیک است نه استراتژیک، پس این نبرد تا قیامت ادامه دارد و دولت ها فقط با لبخند ها و ژست های دیپلماتیک به دنبال اخذ آرا و کشاندن مردم پای صندوق رای گیری هستند، بهتر است یکبار برای همیشه به مردم حقیقت را بگویم که ما با تمدن غرب به طور کلی مشکل داریم و در عین حال به مواهب تکنولوژی آن شدیدا نیازمندیم و همه این بازی ها برای فریب افکار عمومی و تظاهر به مقاومت است .
Canada
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
بی عدالتی باعث بوحود اوردن این گروه ها میشه و بعد استعمار ازشون بنفع خود استفاده و بعد که مهره سوخته شد .از جلوی پا ی خود بر میدارد
آخرین اخبار