هزینه بالای بازگشایی حریم رودخانه‌های آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: بازگشایی هر یک کیلومتر از حریم رودخانه‌های استان ۳ میلیارد ریال هزینه در بر دارد.

هزینه بالای بازگشایی حریم رودخانه‌های آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر یعنی حدود یک سوم رودخانه‌های هزینه بالای بازگشایی حریم رودخانه‌های آذربایجان شرقی استان از مجموع ۲۵ هزار کیلومتری رودخانه‌های استان تعیین بستر شده است.
او با اشاره به فرا رسیدن فصل بارش‌ها گفت: امسال ترسالی خواهد شد و باید تمهیدات لازم را انجام دهیم تا مردم با سیل و مخاطرات آن آشنا شوند تا شاهد کمترین خسارت در وقوع سیلاب باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از لحاظ توپوگرافی دارای بیشترین مسیل و رودخانه است افزود: ۱۵۰۰ کیلومتر منطقه بحرانی در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان وجود دارد و تاکنون ۱۱۳۰ کیلومتر از این مناطق آزادسازی شده است.
غفارزاده با بیان اینکه وضع آذربایجان شرقی از لحاظ آزادسازی و حریم‌گذاری رودخانه‌ها از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان تهیه نقشه و ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها هم تعیین حریم بستر شده‌اند.
او ادامه داد: اعتبارات تخصیص یافته برای بازگشایی و بسترسازی حریم رودخانه‌ها مناسب نیست میزان اعتبارات سال گذشته برای بازگشایی و بسترسازی ۱۰۰ میلیارد ریال و برای امسال نیز ۶۵ میلیارد ریال است.
غفارزاده گفت: بازگشایی رودخانه کار ساده‌ای نیست و به دستور قضایی، اقدام قضایی و هماهنگی همه دستگاه‌ها برای بازگشایی حریم نیاز است و در این موضوع مسائل جانی نیز دخیل هستند.
اوخاطرنشان کرد: فکر نکنیم که با بازگشایی انجام گرفته هیچ خسارتی وارد نمی‌شود، زیرا که بازگشایی برای دبی ۲۵ سال (سیل‌هایی که هر ۲۵ سال اتفاق می‌افتد)، انجام می‌شود در حالی که سیل امسال عجب شیر با دبی ۴۵۰ سال بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به ساماندهی و تثبیت ۶۰ کیلومتر از حریم رودخانه در ساحل ارس اضافه کرد: تا کنون ۱۵۰۰ هکتار زمین از این طریق آزاد و در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته است.
غفارزاده گفت: تخریب ۱۹۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز نیز در منطقه مهرانه‌رود منطقه لیقوان اجرایی شده است.
اوافزود: عوامل زیادی اعم از کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات، عملیات آبخیزداری، باز بودن رودخانه، باز بودن مسیر حرکت سیل در شدت و تخریب این پدیده طبیعی دخیل است و مدیریت سیلاب با سدهاست و مکان‌هایی که دارای سد هستند باید مدیریت سیل را انجام دهند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر سد کرخه نبود، به طور یقین کل شهر اهواز در سیل نوروز امسال به زیر آب رفته و به یک آکواریوم تبدیل می‌شد.

 

انتهای پیام/

بازگشایی رودخانه کار ساده‌ای نیست

برچسب ها: آبرسانی ، آب وفاضلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار